Annons

Voigtlander Vito CL

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag hittade en Voigtlander cito cl på tippen i dag när jag skulle kasta sopor. Lite diskret hamnade den i fickan med nån tanke att bända dän optiken och silvertejpa fast den framför mitt digitala hus. Men, så kikade jag lite närmare på den och kontaterade att optiken sitter stenhårt fast. Men, vänta lite... fokusringen funkar, bländarringen likaså... Och man verkar kunna ställa iso.. eh asa menar jag. Det går att öppna kameran och 135-film ser ut att passa.

Vevar man upp kameran så går det att trycka av. Men, så kommer det bästa till sist. Det sitter en visare som ändrar värde beroende på om jag siktar mot solen eller mot marken. Ändrar jag bländare och tid så går det att ställa in så visarna sammanfaller. Jag antar att om de är sammanfallande så är det rätt exponering. Men, så är det en hål mellan vad jag tror är ljusmätarinsläppet och siktaren Jag ser inte vad som fattas, men i övrigt ser kameran ut att funka. Vad är det jag ser i mitten? Kameran är likadan som denna: http://www.tradera.com/Kamera-Voigtlander--auktion_1408_115596781
På bilden på tradera är det en svart fyrkant ovanför optiken.
Om jag lägga film i denna, vad rekomenderar ni för film? Helst Svartvitt. Vem kan framkalla filmen åt mig?

Hålet är kanske till för att släppa in ljus till ljusramen i sökaren. En del kameror hade det. Problemet med gamla kameror med selenljusmätare är att mätarna brukar åldras och kanske inte visar rätt exponeringsvärden längre. Du kan ju jämföra med din digitalkamera och se hur pass det stämmer. Om du fotar i färg blir det lättare att hitta ett lab.

Olle

Fördelen med en sådan här gammal kamera är att allt är mekaniskt och batterioberoende. Nackdelen är den redan påpekade - att ljusmätaren kan vara otillförlitlig, då det är en selenmätare.

Jag hittade en Voigtlander cito cl på tippen i dag när jag skulle kasta sopor. Lite diskret hamnade den i fickan med nån tanke att bända dän optiken och silvertejpa fast den framför mitt digitala hus. Men, så kikade jag lite närmare på den och kontaterade att optiken sitter stenhårt fast. Men, vänta lite... fokusringen funkar, bländarringen likaså... Och man verkar kunna ställa iso.. eh asa menar jag. Det går att öppna kameran och 135-film ser ut att passa.

Vevar man upp kameran så går det att trycka av. Men, så kommer det bästa till sist. Det sitter en visare som ändrar värde beroende på om jag siktar mot solen eller mot marken. Ändrar jag bländare och tid så går det att ställa in så visarna sammanfaller. Jag antar att om de är sammanfallande så är det rätt exponering. Men, så är det en hål mellan vad jag tror är ljusmätarinsläppet och siktaren Jag ser inte vad som fattas, men i övrigt ser kameran ut att funka. Vad är det jag ser i mitten? Kameran är likadan som denna: http://www.tradera.com/Kamera-Voigtlander--auktion_1408_115596781
På bilden på tradera är det en svart fyrkant ovanför optiken.
Om jag lägga film i denna, vad rekomenderar ni för film? Helst Svartvitt. Vem kan framkalla filmen åt mig?
Hej! Var glad att du hittat en sådan raritet . Din fotohandlare vet säkert var du även kan få svartvit film framkallad, annarså skaffar du grejor och gör det själv

Mvh

NE

Jag har testat att gämföra med min vanliga kamera. Jag ställde samma bländare och tid som min digitala kamera föreslog och visarna matchar på Voightlanders. Så vitt jag kan se är det bara självutlösaren som returfjädern går så trögt att den inte funkar.

En fråga till: Hur ställer jag skärpan? Med stålmåttband på rulle? Det är ingen spegel utan siktet går bara rakt igenom.

Det blir till att uppskatta och gissa lite om det bara är genomsiktssökare. Annars fann det ju lösa mätsökare att montera i tillbehörsskon, dyker upp ibland på Tradera och dylikt.

Jag har själv en Vitomatic II. Den är ganska lik till det yttre, men har även mätsökare. Mycket trevlig i ett litet format, och med en kvalitet man sällan ser.

Du är bara att gratulera.

Lycka till med film! :)

Fotohandlaren hade Ilford xp2 super 400 svartvitt och kan framkalla filmen också. Min tanke är att negativskanna filmen så borde jag kunna kompensera för smärre exponeringsfel. Det här skall bli spännande.
Men, det var 36 rutor per film och jag har en föreställning om att varenda ruta skall vara genomtänkt taget så det kan nog ta ett tag innan jag gjort 36 exponeringar. Jag hittar inte delete-knappen.

Hur bra matchar ISO med ASA?

Hur bra matchar ISO med ASA?
Internationella standarden för filmkänslighet, ISO, är en sammanslagning av amerikanska ASA och tyska DIN.
Tittar man på en filmask så kan det t ex stå ISO 100/21 (Det skall vara en liten rund ring efter sista ettan, men jag vet inte hur man skriver den. Den får ni tänka er).
ISO 100/21 är alltså lika med ASA 100 eller DIN 21. Kodak har valt att utelämna DIN-värdet på sina filmer. Av lokalpatriotiska skäl förmodar jag. På t ex japanska Fuji och brittiska Ilford finns det med. På kamerorna har man oftast utelämnat DIN. Förmodligen av utrymmesskäl (man skriver t ex inte bländarvärtdet f/2,8 heller utan bara 2,8) och för att det är lättare att komma ihåg. Utom för tyskar möjligen.

Olle

Crimson.se (Zinkensdam Stockholm ) framkallar allt men det är inte direkt gratis. 65 SEK per rulle för 135 film.

Grattis till fyndet!

Själv har jag en Vito IIa, med bälg, som ihopfälld blir liten nog att stoppa i fickan. Color-Skopar 50mm/3,5, Prontor SVS-slutare med ned till 1/300 s, EF-värde-låsning, ingen vare sig avstånds- eller ljusmätare. Med denna kamera tog jag som ung en hel del bilder som jag fortfarande är lite smått nöjd med. Men jag har inte använt den på 30 år minst.
vito2a.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar