Både samlare och användare är intresserade, och användarna sätter förstås film i kameran. ;-)
Ja, de flesta av Bessorna är ju billigare, men just Bessa II är dyrast eftersom de har kopplad avståndsmätare och har de bästa objektiven. Jag har för mig att antalet med Apo-Lanthar är under tusen, och det är ett apokromatiskt objektiv med lantanglas. Alla Bessa II fokuserar med hela objektivet, medan billigare Bessa I (som har Vaskar eller Color-Skopar) fokuserar med frontlinsen och saknar avståndsmätare.
En annan lite dyrare Bessa är E-Bessa, som man kan säga är förkrigsversionen av "Bessa II", och den kom med Helomar (trelinsigt), Skopar (fyrlinsigt) och Heliar (femlinsigt). Den med Heliar brukar säljas för ca 2000 kr. Skick osv spelar förstås in för priset. Jag lyckades hitta min i en "köp nu"-auktion för 400 kr. :-D
Före kriget fanns Bessa även i billigare versioner med frontlinsfokusering och utan avståndsmätare. De är ganska billiga.
Billigast är Bessa med ljussvagt Voigtar-objektiv (trelinsigt), frontlinsfokusering med tre markeringar för Landskap - Grupp - Porträtt. De hade billigare slutare med tre slutartider.
Så fanns även Bessa 6x6 och 645. De ersattes med "Perkeo" på 50-talet.
Cosinas "Voigtländer" ska vi inte räkna med här, då japanerna använde namnet "Bessa" på lite andra kameror.