ANNONS
Annons

Optimist på Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)
Antar att det oftast är något slags skämt. Ofta anmonseras en eftertraktad vara men de hugger till med ett orealistiskt pris. Kanske vill de egentligen inte sälja?
Jag kollar på gitarrer med tillbehör och det ligger t.ex en gammal förstärkare sedan något halvår, kanske längre, till ett rejält pris. Jag hade gärna en sån förstärkare igen, men inte till det priset.
Det kostar ju inget att ligga ute med annonsen på tradera så länge den inte blir såld och har man tur dyker det kanske upp någon som råkar lägga bud.
Denna?

Denna?

Exakt. Är det din? 😉
110/230v konverter skvallrar om att den inte är svensksåld heller. De som Hagström i Älvdalen tog hem till svenska marknaden var S-märkta och byggda för 220 volt.
-78 känns inte riktigt "vintage" för mig, men det har nog med åldern att göra. 😀
Min gitarr köpt 1980 är väl egentligen vintage också men jag betraktar den fortfarande som ny.

Senast ändrad:
Antar att det oftast är något slags skämt. Ofta anmonseras en eftertraktad vara men de hugger till med ett orealistiskt pris. Kanske vill de egentligen inte sälja?
Om man inte vill sälja är det enklare att strunta i att lägga ut en annons. En del orealistiskt höga priser tror jag dock beror på total okunskap om marknaden. Den var dyr när jag köpte den så då måste den vara dyr nu, men jag sänker lite för att den är begagnad, ungefär.
Det kostar ju inget att ligga ute med annonsen på tradera så länge den inte blir såld och har man tur dyker det kanske upp någon som råkar lägga bud.
Bara en riktig dumskalle skulle nappa på den där annonsen och riktiga dumskallar brukar inte ha så mycket pengar.
Möjligen att någon skulle kunna lägga ett bud av misstag, men det går inte att slumpklicka ett bud. Åtminstone inte med ett enda klick.

Det är nog troligare att det är nåt slags skämt. Kanske en kompis har använt annonsörens dator i ett obevakat ögonblick.

Exakt. Är det din? 😉
110/230v konverter skvallrar om att den inte är svensksåld heller. De som Hagström i Älvdalen tog hem till svenska marknaden var S-märkta och byggda för 220 volt.
-78 känns inte riktigt "vintage" för mig, men det har nog med åldern att göra. 😀
Min gitarr köpt 1980 är väl egentligen vintage också men jag betraktar den fortfarande som ny.
Nä, den är inte min :D men det finns inte många andra förstärkare på Tradera som det kunde varit :)

De har nog varit uppe och vänt runt 24000, i mint condition, men verkar ha trillat ner lite igen. Det luriga på Tradera är att ingen vill vara den första att lägga ett bud när varan är nära sitt uppskattade topprids. Jag har flera gånger sett prylar med ett hög utropspris ligga osålda, för att sedan säljas till ett ännu högre pris efter att säljaren sänkt utropspriset och fått igång en budgivning. Över lag tycker jag att det är svårt att fynda gitarrer på Tradera, de fynd jag gjort har alla varit på Blocket, men där måste man ha tur, och vara snabb.

Jag gillar han som la ut annons här igår på sin Sony 300/2,8 för 150 tusen kr, råkade bli en nolla för mycket, haha, men han rättade senare. Bra pris när det blev rätt.

Jag kollar på gitarrer med tillbehör och det ligger t.ex en gammal förstärkare sedan något halvår, kanske längre, till ett rejält pris. Jag hade gärna en sån förstärkare igen, men inte till det priset.

De försöker kanske trissa upp priser på varan.

Jag har sett detta beteende bland gamla tvspel som är svåra att få tag på. En orealistisk summa, och sedan någon annan som säljer för något högre pris än standard. Då drar den till sig budare som höjer prisnivån. Men i just detta fall känns det bara märkligt.

Det behöver inte alltid vara säljaren som är optimist. En del gamla kameror och objektiv har nått skyhöga priser. Kanske är detta nästa tulpanbubbla efter krypto.

Nä, den är inte min :D men det finns inte många andra förstärkare på Tradera som det kunde varit :)

De har nog varit uppe och vänt runt 24000, i mint condition, men verkar ha trillat ner lite igen. Det luriga på Tradera är att ingen vill vara den första att lägga ett bud när varan är nära sitt uppskattade topprids. Jag har flera gånger sett prylar med ett hög utropspris ligga osålda, för att sedan säljas till ett ännu högre pris efter att säljaren sänkt utropspriset och fått igång en budgivning. Över lag tycker jag att det är svårt att fynda gitarrer på Tradera, de fynd jag gjort har alla varit på Blocket, men där måste man ha tur, och vara snabb.
Jo Hagströmgurorna kostar ju skjortan idag . En ljusblå Kent får man ge runt 10´för. Kostade 500:- på tidigt 60-tal och var i princip ospelbar. En AC 30 med Alnico från mitten av 60-talet kan kosta 30-40´.

Jo Hagströmgurorna kostar ju skjortan idag . En ljusblå Kent får man ge runt 10´för. Kostade 500:- på tidigt 60-tal och var i princip ospelbar. En AC 30 med Alnico från mitten av 60-talet kan kosta 30-40´.
Ja, det har börjat kosta bara för att det är ”vintage”. Även de gamla Japanska gitarrerna (Teisco m.fl.) från tiden innan de blev riktigt bra, har börjat kosta pengar. Många är ospelbara. Det hänger väl ihop med att de Japanska gitarrerna som faktiskt är riktigt bra har blivit ännu dyrare, Tokai, Greco, Burny, Fernandes etc.

Jag följer lite områden på Tradera, en av dem är fotoböcker.

Jag gillar när man kommer till en annons och det står "Slutsålda och svåra att få tag på säljs på auktion om man har tur." och priset står "Köp Nu: 2400:-". Är man lite orienterad så går man ju till förlagets hemsida och kollar hur det ligger till, där finns samma bok för typ 500:- + 100:- i frakt = 600:-

Ja, det har börjat kosta bara för att det är ”vintage”. Även de gamla Japanska gitarrerna (Teisco m.fl.) från tiden innan de blev riktigt bra, har börjat kosta pengar. Många är ospelbara. Det hänger väl ihop med att de Japanska gitarrerna som faktiskt är riktigt bra har blivit ännu dyrare, Tokai, Greco, Burny, Fernandes etc.
Jag har en ClearSound (Arbiter, Sakai, Diamond mfl), eller helt enkelt Hobbex-planka från början av 70-talet. Kärt barn med många namn. De har likadana delar som många andra japanska gitarrer från den tiden så de tillverkades säkert i samma fabrik. Min är helt klart spelbar sedan den fick ett intonerbart tune-o-matic-stall från Gotoh istället för en rak pinne. Ombandad till tolfte band. Ett par Ibanez humbuckermikrofoner, nya stämskruvar och elektronik har också installerats så samlarvärdet är väl borta, även om den kan återställas.
Jag lade ut den på tradera en gång till ett relativt högt pris och tänke att jag säljer till det priset, annars kan jag lika gärna ha den kvar.

Det behöver inte alltid vara säljaren som är optimist. En del gamla kameror och objektiv har nått skyhöga priser. Kanske är detta nästa tulpanbubbla efter krypto.
Hm, jag borde kanske inventera min objektivsamling …
Man ska sälja på toppen! Problemet är bara att veta när toppen är nådd. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar