Annons

Vitbalansering i färgat ljus

Produkter
(logga in för att koppla)
nu har väl i LR lager men i PS kan du tex göra färgjustering o sedan flytta det lagret till alla bilder du vill så då kan du tex göra en för röda bilder än för blåa o då behöver du bara göra en korrigering. Visserligen så är ansiktet fel så den får man köra en separat korrigering på.

En fundering om ljuset.
Jag har fotograferat konserter och i TV-studio med färgat ljus, och har då sällan haft problem med vitbalans. Sätter den ofta manuellt på dagsljus eller glödljus … Är det glödlampor (halogen eller HMI) med färgfilter fungerar det ofta bra.
Men för några månader sedan var jag med om något liknande som för dig. Ett event, där scenbelysningen bestod av LED-spotar och LED-kannor … Det var bedrövligt! Färgerna i ljuset varierade från bild till bild och från sida till sida i ansiktet på personer jag fotograferade … Detta märktes inte med ögat!

Jag har förstått att det finns bra LED lampor, som kan hålla färgen rätt (även sådana som kan variera färg - gör det på rätt sätt … de flimrar inte) och så finns det rent kassa LED-lampor … Du kanske råkade ut för den kassa varianten?

Smart! Ska försöka mig på den tekniken ikväll. Kan vara bra för framtida problem.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto