Annons

Vitbalansering i färgat ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Fotograferade ett bröllop i helgen där man hade lampor och spotlights med färgade lampor.
Det är riktigt knepigt att få till det med ljuset. Hur gör ni lättast att få balans?

Bild1: Kamerans autovb
Bild:2 LR auto (Tungsten 2850 K blev vald)

/Stefan
 

Bilagor

  • 20130720-256B6292.jpg
    20130720-256B6292.jpg
    153.2 KB · Visningar: 89
  • 20130720-256B6292-2.jpg
    20130720-256B6292-2.jpg
    140 KB · Visningar: 67
Jag brukar oftast köra vitbalansverktyget i camera raw, t.ex. på den vita skjortan, och sedan justera litet manuellt så att det blir behagliga färger. Det är inte alltid det räcker till med galna färgkombinationer dock :)

Det borde väl finnas något liknande i lightroom?
 
Har nog inget bra svar men har varit ute för ungefär samma problem ibland i samband med konsertfoto. Då har jag helt enkelt trimmat till vitbalansen till nåt som stämmer med min minnesbild och/eller ser snyggt ut. (Jag har alltså inte velat neutralisera de färgade spottarna utan snarare försökt få bilden att likna "verkligheten".)
 
Manuellt räcker inte tyvärr. Maxar alla värden. Trodde det kanske fanns någon genväg. Just nu är jag tvungen att göra det manuellt på alla bilder samt justera HSL. Även om vissa bilder ser ut att ha samma färgnyans och fotograferat med miliisekund efteråt så har ljuset hunnit förändras från någon annan spot och applicerar jag samma justering så kan resultatet bli dåligt (ofta).

/Stefan
 
Vad händer om du tar pipetten (White Balance Selector (W)) och säger att den vita skjortan skall vara neutral?

Mvh,
/Ola
 
Vad händer om du tar pipetten (White Balance Selector (W)) och säger att den vita skjortan skall vara neutral?

Mvh,
/Ola

Ibland blir det bra, ibland blir skjortan vit och huvudet röd, ibland ser man tydligt rött överallt.

Går det inte att pensla olika vitbalans i LR?

Jo, men det blir skit ändå eftersom det egentligen handlar om färgat ljus och inte riktigt vitbalansering.
 
Ibland blir det bra, ibland blir skjortan vit och huvudet röd, ibland ser man tydligt rött överallt.

Ok. Nu testade jag själv med pipetten. Stämmer att ansiktet inte får korrekt balans i denna bild. Har inte sett det förr och har inget annat förslag på lösning en den selektiva vitbalanseringen som föreslogs innan.

Mvh,
/Ola
 
Alternativ ett - Ställ in WB på dagsljus … justera lite manuellt. Då får du färger som de var. (Som någon skrivit innan - som man kan göra vid konsert foto, med lampor av olika färger.)

Alternativ två - Ta bort alla färger. Gör bilden svartvit!

EDIT:
Alternativ tre - Jag testade att sätta pipett mot väggen bakom … det såg bäst ut. Sedan drog jag ner både toning och temperatur till -100 … (övre jpg bilden) det bör fungera bättre med rå-filerna.
 
Mja, du har tagit bort det mesta av färgerna. Nästan s/v nu. Att göra det s/v är klart det enklaste och bästa 'sättet för att komma bort från problemet. Vill dock ha det mesta i färg för detta bröllop.

/stefan
 
Nä, det var ett 3 min jobb så det går givetvis att förbättra. Men det blir nog svårt att behålla "färgerna" eftersom det snarare handlar om färgen - i singular. Annars får du väl dra ned mättnaden till nästan noll och sedan handkolorera valda partier efter minnet :)
 

Den här konverteringen gillade jag så pass att jag själv var tvungen att göra ett eget försök med ACR ;)

Först valde jag vitbalans med pipetten på skjortan och sedan labbade jag runt tills jag satt följande värden:

Temperatur -81
Tint -100

Sedan vidare till Saturation fliken:
Reds -73
Oranges -57
Yellows 0
Greens 0
Aquas 0
Blues 0
Purples -88
Magentas -87
 

Bilagor

  • 20130720-256B6292_ol.jpg
    20130720-256B6292_ol.jpg
    56.4 KB · Visningar: 193
Manuellt räcker inte tyvärr. Maxar alla värden. Trodde det kanske fanns någon genväg. Just nu är jag tvungen att göra det manuellt på alla bilder samt justera HSL. Även om vissa bilder ser ut att ha samma färgnyans och fotograferat med miliisekund efteråt så har ljuset hunnit förändras från någon annan spot och applicerar jag samma justering så kan resultatet bli dåligt (ofta).

/Stefan

körde du raw? vilken vitbalans hade du valt i kameran? om du körde raw hur såg den råa bilden ut den rakt från kameran utan att du ändrat något? skulle du kunna lägga upp den?
Jag kör raw alltid men jag brukar ibland välja vitbalansen manuellt för att få ett så rätt utseende på raw bilden från början tycker det oftast kan ge ett bättre utgångsvärde att jobba med.Det behövs sällan göras på (normala)utomhusbilder däremot inomhus eller vid tex solnedgång tycker jag det funkar bättre. Jag vet tex en flygfotograf som vart rekommederad att använda ett färgat filter uppe i luften när han fotade för att det (skulle) man enligt yrkesbutiken, det slutade med att hela den blåa kanalen var dödad så när filman skulle scannas på imacon så var den blåa kanalen obefintlig varpå det inte gick att scanna med ett bra resultat. Killen som skull scanna ville veta vem sagt att han skulle köra med färgat filter o dennes enda kommentar var `man ska det´ han hade läst det någonstans.....
i dina exempel så är en färgkanal framträdande dom andra två mer eller mindre obefintliga o tokunderexponerade.
 
Fotograferade ett bröllop i helgen där man hade lampor och spotlights med färgade lampor.
Det är riktigt knepigt att få till det med ljuset. Hur gör ni lättast att få balans?

Bild1: Kamerans autovb
Bild:2 LR auto (Tungsten 2850 K blev vald)

/Stefan

samtidigt om det är spotlights o du har ställt vitbalansen o dom ser ut så när den rosa lampan är på så skulle dom inte ha ett neutralt ljus eftersom belysningen i rummet var färgad. Jag hade justerat ansiktets färg till lite mer normalt inte helt det ska se ut som det är spotbelysning men det behöver inte vara en magenta orgie ;-)

Om du ställer bilden neutral så dödar du alla spotlights o belysningen på ett (disco) är inte neutral då skulle det se ut som bilderna kom från ett begravningskaffe.
 
Jag kör RAW och Auto VB.
Sätta manuellt är svårt då spottarna tillsammans med annat ljus växlar ständigt. Finns inget bra läge i kamerans förinställda VB-värden.

Nej, jag ska inte döda bilden genom att göra vitt helt vitt. Men när det röda skenet kommer så klarar Canons sensor inte riktigt att hantera ljuset och det ser spräckligt ut. Att bara dra ner röd färgmättad ger heller inget bra resultat.
Det är inte så att jag inte klarar fixa det. Tänkte bara ifall någon hade ett bra tips för att förenkla efterarbetet eller allra bäst på plats.
Satt länge igårkväll och justerade alla bilder manuellt. Fick bli en kombination av manuell VB i kombination av HSL.
Oftast när jag har svåra förhållanden så brukar jag titta på kamerans auto VB och sedan LR auto VB och därefter ta något snitt. Funkar absolut inte på denna fest.
Problemet uppstår mest vid magenta/röda och gul hållet. När lamporna växlar till blått så är efterarbetet en dröm i jämförelse.
Är det Canons välkända problem med den röda kanalen? Kanske inget problem med Nikon.
 
visserligen ger canon alltid lite mer rött än tex Nikon så antingen mättar canon den röda kanalen tidigare än vad Nikon men jag hade en plåtning av en villa på kvällen som hade lampor i kökstaket o hur jag än ställde bilden (vitbalansen) så var dom gula/oranga trots dom var röda i verkligheten. För att få dom till rätt färg var jag tvungen att underexponera övriga delar av bilden då blev dom röda o sedan ta en bild till som var rätt exponeringen på rummet. Vad jag förstår så blev kanalen tokmättad på lampan därav helt fel färg.
I ditt fall så är väl bilden egentligen rätt utom att kanske det är för mycket färgmättnad o att ansiktet blir lite väl färgat så egentligen skulle du kunna justera först allt utom ansiktet o sedan ansiktet o antingen körde du bägge i raw konv o lägger i hop dom eller kör du på något annat sätt det som går snabbast smidigast.
 
Ja, det röda skenet är verkligt ;). Är väl som det kommer ut ur kameran, men rött verkar bli så övermättad att det blir spräckligt. Synd att att inte kunde helt enkelt dra ner röda kanalen rakt upp och ner utan att balansera upp de andra kanalerna. Det är det som tar tid.
Jo, jag har faktiskt gjort lite som du på vissa bilder så färgerna i lampor/bakgrund helt skiftat färg än vad de verkligen var. Bruden blev perfekt, bra känsla och helt ok färger. Att gult blev blått i bakgrunden lär ingen märka.
Får väl helt enkelt fortsätta evighetsarbetet med färgjustering manuellt på varje bild. Det är kul med redigering, men en och samma sak på många bilder är för enformigt.
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto