Annons

Vitbalans och vb-bracketing

Produkter
(logga in för att koppla)
Det känns bra.. och syftet med forumet verkar uppfyllt på något sätt i den här tråden.. att resonera sig fram till lösningar och svar på frågor.. Tack skall ni ha!
 
men exponeringen då ?

har sökt på Forum och detta är en av trådarna som är
närmas. Vad görs mer exakt vid exponerings ändring
av en RAW. Finns det någon anledning att göra
gaffling av exp. när man kör RAW med andra ord.
 
Jag har inte gett mig in på djupet i vad de olika inställningsmöjligheterna i raw-pluginen gör, men jag föreställer mig följande - och kanske vet någon annan av er bättre..

Raw-formatet innehåller tillräckligt stort omfång för att minst de olika exponeringar som skulle nåd med gaffling går att erhålla. Ändrar man exponeringen, så flyttar man (troligen linjärt) exponeringsvärdena mot ljusare eller mörkare innan konverteringen till 8 alt. 16 bitars bildfil.

Det skulle alltså inte innebära något mervärde ur den aspekten att använda gaffling i kameran, när man sparar i raw.

Jag har en annan synpunkt på det emellertid och de är att med gaffling a) kan jag alternativexponera med kända och i förväg valda intervaller, angivna i delar av steg, och b) ser jag resultatet av alternativexponeringarna redan på LCD:n, medan jag är kvar på platsen.
 
hmoss skrev:
Raw-formatet innehåller tillräckligt stort omfång för att minst de olika exponeringar som skulle nåd med gaffling går att erhålla.
Fast då gäller det att man, när bara en en exponering tas, använder den lägsta exponeringen av de gafflade, alternativt inte har några ytor som riskerar att bli utfrätta.
 
har sökt på Forum och detta är en av trådarna som är
närmas. Vad görs mer exakt vid exponerings ändring
av en RAW. Finns det någon anledning att göra
gaffling av exp. när man kör RAW med andra ord.
Vid gaffling av exponeringen är det en fördel om det är olika bilder som tas beroende på hur omfånget fördelas över filen, även vid användning av RAW. Se Wånells artikel här på fotosidan om hur nivåerna är fördelade. En DSLR må vara bra på att ta fram information även ur de mörkare områdenna, men ska man vara petig eller har väldigt stort omfång att täcka är det korrekt exponering som gäller. Fast jag är ju en petimeter när det kommer till detaljer också.

Vid vitbalans-gaffling spelar det ingen roll då det fortfarande är samma RAW-data som erhålles från sensor.

Trevligt att se den här tråden komma upp igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.