Annons

Vitbalans i innehallar - lite tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

stobbart

Aktiv medlem
Hej hallå!

Gillar verkligen att fota sportbilder och har under senaste tiden varit och tagit en del bilder i inomhushallar. Har dock problem med att hitta rätt vitbalans. Har ställt in balansen själv på de vita ytor som finns på dessa två bilder, men bilderna får riktigt kraftiga färgstick. Hockeybilden är ju t ex riktigt röd..

Någon som skulle vilja ge lite tips på vad man kan göra för att unvika dessa stick och nyanser. Är inte helt nöjd om man säger så...
 

Bilagor

  • _dsc0084.jpg
    _dsc0084.jpg
    54.3 KB · Visningar: 1,018
Det finns en enkel lösning och den heter RAW. Med raw så kan du justera vitbalansen i efterhand vid datorn till rätt färgtemperatur. I sporthallar brukar färgtemperaturen på ljuset ligga i närheten av 3000 K.
 
Har funderat på det alternativet, men tycker det är så jobbigt att hålla på och redigera hela tiden och dessutom tar bilderna så stor plats på min lilla hårddisk. Skulle vara bättre om man kunde få till rätt färger på en gång med jpg, men nästa gång jag tar bilder ska jag testa att köra i RAW-format..
 
Jag försöker att hitta en kelvin grad som passar, så att jag sedan kan köra jpg. Titta i skärmen tills det ser bra ut.
 
skystunt skrev:
Jag försöker att hitta en kelvin grad som passar, så att jag sedan kan köra jpg. Titta i skärmen tills det ser bra ut.

?? Hur hittar du den rätta graden ?? Det värsta är att om man tittar i displayen så ser jag inga rödstick..
 
Med risk för att låta som farbror Barbro: Det finns inga genvägar till den perfekta bilden.

Om du ofta är i samma hall så skulle jag rekommendera att du tar en bild i raw och sedan testar den hemma i datorn så att du hittar vilken färgtemperatur som ljuset i den hallen har. Sedan kan du använda den temperaturen och köra jpg för fulla muggar.

När det gäller exponering så rekommenderar jag manuella inställningar inomhus, då ljuset inte skiljer sig så mycket i hallarna. Däremot så kan ljusmätaren bli fintad av tegelväggar och reklamskyltar som du ändå inte är intresserad av att har rätt exponering på.
 
Okej, men hur ställer man in att man vill ha en viss färgtemperatur i kameran? Säg att jag vill ha 3000 K som du tidigare skrev.
 
Närj jag fotar Hockey då brukar jag ta ett foto på isen e.x efter uppvärmning när den är uppkörd så jga inte får blänk i bilden. denna bild användera jag som egen vitbalans och det brukar fungera för det mesta. Det enda jag brukar justera efteråt är nivåer. kolla på www.lulearebels.se under övrigt.
 
cardell skrev:
Närj jag fotar Hockey då brukar jag ta ett foto på isen e.x efter uppvärmning när den är uppkörd så jga inte får blänk i bilden. denna bild användera jag som egen vitbalans och det brukar fungera för det mesta. Det enda jag brukar justera efteråt är nivåer. kolla på www.lulearebels.se under övrigt.

Precis så har jag gjort med hockeybilden ovan, men som du ser blev det inte alls lyckat. En följdfråga till det här med referensbild bara. Vad använder du för vitbalans när du tar referensbilden? Kan det göra någon skillnad vad han har för vitbalansvärde då? Själv valde jag lysrör-vitbalansen och tog sedan referensbilden.

EDIT: Trevliga bilder föresten. Bild nummer 8 från senaste matchen gillas...

EDIT igen: När du tar genom plexit, har du polfilter på objektivet då?
 
HEj Carl-Henrik. När jag tar vitbalans bilden så brukar jag ha den på auto. Jag kan tillägga att när jag jobbar i nivåer brukar markera vit och svart färg för att få rätt nyans.
 
HEj igen.. jag har ändrat lite i nivåer på din bild. Det jag har gjort är att jag har tagit fram tröskelvärden för vit i bilden och klickat med vita pipettet i nivåer. Bättre blev det tycker jag i alla fall.
 

Bilagor

  • _dsc0084.jpg
    _dsc0084.jpg
    82.3 KB · Visningar: 826
Mycket bättre! Brukar kunna få till det ganska okej med hjälp av nivåer, kurvor och färgbalans jag också, men det optimala vore ju att inte alls behöva efterarbeta bilden. Tycker det tar så mycket tid och energi att hålla på att redigera alla bilder man vill ha korrekta..
 
Gråkort?

Om du kör RAW kan du (tillfälligt) tejpa upp ett Kodak gråkort på sargen bland reklamskyltarna och balansera i datorn mot det, då behöver du inte pröva dig fram manuellt.

Förhoppningsvis har man samma färgtemperatur i hela arenan.
 
stobbart skrev:
Själv valde jag lysrör-vitbalansen och tog sedan referensbilden.
Kan det vara här det blir fel? Jag tar ett kort på isen med vitbalansen inställd på auto. Sedan väljer jag den bilden som referens. Brukar bli riktigt bra.
 
Gjorde nytt försök i söndags. Något bättre denna gång faktiskt. Inte lika rödaktigt som förra den andra hockeybilden jag visade.
 

Bilagor

  • _dsc0075-02.jpg
    _dsc0075-02.jpg
    47 KB · Visningar: 456
Om vi inte snackar hockey där det finns is så brukar det alltid finnas vita reklamskyltar på eller precis bredvid spelplanen som det går att vitbalansera emot.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.