ANNONS
Annons

Vitbalans i innehallar - lite tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)
jenzzzz skrev:
Ursäkta en dum fråga, men hur gör man då man vitbalanserar?

Med Canon kameror tar man ett kort på något vitt eller grått i det ljus man ska fota i.
Sedan går man in i menyn och "Egen VB" och väljer den bilden.
Sedan väljer man det läge för vitbalansinställningar (sol, lampa etc) som motsvarar egen VB.

BugEyes skrev:
Med Canon kameror tar man ett kort på något vitt eller grått i det ljus man ska fota i.
Sedan går man in i menyn och "Egen VB" och väljer den bilden.
Sedan väljer man det läge för vitbalansinställningar (sol, lampa etc) som motsvarar egen VB.

Någon som vet hur man gör med Nikon kameror?

Orky skrev:
Ställ in "Pre" på Vitbalansen, håll inne tills det börjar blinka, ta en bild på något vitt, står det Good i displayen godtar den bilden.

Vart ska det stå Good?
*Jag ställer in vitbalansen på pre> mätning
*tar en bild på något vitt.
* men bilden blir rödaktig och inte vit.. vad gör jag för fel?

Pontus, du har väl Nikon D70?!

PJeansson skrev:
Vart ska det stå Good?
*Jag ställer in vitbalansen på pre> mätning
*tar en bild på något vitt.
* men bilden blir rödaktig och inte vit.. vad gör jag för fel?
Du släpper nog WB-knappen för tidigt eller håller den intryckt hela tiden.

Alltså, så här är hela arbetsgången;

* Tryck in "WB"-knappen på kamerans baksida och rulla med bakre hjulet tills "PRE" med pyttesmå bokstäver syns på kontrollpanelen.

* Släpp "WB"-knappen någon sekund.

* Tryck in "WB"-knappen igen, efter några sekunder blinkar en STOR text "PrE" på kontrollpanelen, försätt hålla "WB"-knappen inne.

* Ta en bild av ditt referensobjekt (ett vitt papper kanske). Om kameran tycker det blev lyckat kommer en blinkande stor text "Good" upp på kontrollpanelen.

* Klart! Nu är customvitbalansen inställd, det brukar bli bra resultat på första försöket.

Direkt efter att jag fotograferat klart har jag som rutin att återställa vitbalansen till "A", annars är det lätt hänt att man några dagar senare i tanklöshet fortsätter med senaste uppmätta customvitbalans under helt andra ljusförhållanden (och det kan ge hur konstiga bilder som helst...).

Se även D70-manualens sida 52-53 från "mäta ett värde för vitbalans" och framåt, alltihop är pedagogiskt beskrivet med bilder.

Re: Pontus, du har väl Nikon D70?!

cowboy skrev:
Du släpper nog WB-knappen för tidigt eller håller den intryckt hela tiden.

Alltså, så här är hela arbetsgången;

* Tryck in "WB"-knappen på kamerans baksida och rulla med bakre hjulet tills "PRE" med pyttesmå bokstäver syns på kontrollpanelen.

* Släpp "WB"-knappen någon sekund.

* Tryck in "WB"-knappen igen, efter några sekunder blinkar en STOR text "PrE" på kontrollpanelen, försätt hålla "WB"-knappen inne.

* Ta en bild av ditt referensobjekt (ett vitt papper kanske). Om kameran tycker det blev lyckat kommer en blinkande stor text "Good" upp på kontrollpanelen.

* Klart! Nu är customvitbalansen inställd, det brukar bli bra resultat på första försöket.

Direkt efter att jag fotograferat klart har jag som rutin att återställa vitbalansen till "A", annars är det lätt hänt att man några dagar senare i tanklöshet fortsätter med senaste uppmätta customvitbalans under helt andra ljusförhållanden (och det kan ge hur konstiga bilder som helst...).

Se även D70-manualens sida 52-53 från "mäta ett värde för vitbalans" och framåt, alltihop är pedagogiskt beskrivet med bilder.

Okej, nu förstår jag problemet när du skrev att jag skulle kolla D70-manualen. Glömde ju säga att jag äger en Nikon D50. Ber om ursäkt för det. Verkar inte fungera på samma sätt. Men du kankse vet hur man gör med min också?

D50 - ingen aning

PJeansson skrev:
Men du kankse vet hur man gör med min också?
Nej, på D50 vet jag inte, vågar inte ens gissa, jag kan bara D70 D100 och D200 (och knapperiet är tyvärr olika på dem alla tre, man får stanna upp och tänka till lite extra varje gång).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar