Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visico Excel 300+

Produkter
(logga in för att koppla)

lothus

Medlem
Hej alla!

Jag tänkte att jag skulle ta och köpa ett par blixtar och börja fota lite studiobilder. Hittade ett paket för en överkomlig summa pengar på www.photax.se.

Dock har jag ett par frågor till alla er som vet.
1. Är Visico Excel 300+ något att ha?
2. Hur långt räcker 300ws per blixt? Kan man t ex ta helkroppsbilder?

Mycket tacksam för svar!

Med vänlig hälsning
Henrik

Jag fick hem mitt paket i fredags och är ganska så nöjd. Det känns dock att det inte är 100% fokus på kvalité.

Väskan känns inte vidare bra, dragkedjorna känns billiga och jag misstänker att dom kommer att gå sönder. Den som sitter vid "stativluckan" kärvade rejält.

Ett av mina stativ var lite skadat vid leveransen, gick inte att fälla ut då ena benet hade hamnat innanför en pigg vid foten. Svårt att förklara men det löste sig med lite hjälp av en skruvmejsel.

Har än så länge bara fotat med dom vid ett tillfälle men tycker att de fungerade bra. För mina hobbybehov lär dom funka perfekt. Hade lite problem att montera softboxarna (tummen mitt i handen?) och ringde photax som hjälpte till, har bara gott att säga om dom.

Hojta till om det är något du undrar över.

Edit: Missade din andra fråga såg jag nu. Jag har bara tagit halvkropp men tror inte att det ska vara några problem att fota helkropp med dom. 300 w bör räcka och bli över... Jag misstänker dock att man kanske vill ha en större softbox beroende på vilket resultat man vill uppnå.

Hej alla!

Jag tänkte att jag skulle ta och köpa ett par blixtar och börja fota lite studiobilder. Hittade ett paket för en överkomlig summa pengar på www.photax.se.

Dock har jag ett par frågor till alla er som vet.
1. Är Visico Excel 300+ något att ha?
2. Hur långt räcker 300ws per blixt? Kan man t ex ta helkroppsbilder?

Mycket tacksam för svar!

Med vänlig hälsning
Henrik

1. Beror helt på dina krav och hur hårt du tänker använda dem. För dagligt hårt yrkesbruk skulle jag inte rekommendera dessa.

2. Ja, inga problem. 2x300ws räcker t.o.m. till gruppbilder, även om det kanske är tillrådigt att ha ytterligare ett eller två huvud.

För övrigt så går denna blixt under ett antal andra tillverkarnamn. SAmma elektronik, lite skillnader på det yttre. Jag tror jag såg 7 eller 8 "olika" på photokina.

Ähum.

Vad kan man egentligen begära i kvalitet om man får 2 studioblixtar med stativ och softboxar för 4000kr?

Man kan ju t.ex börja räkna på vad ett st. stativ av hög kvalitet skulle kosta. Och sedan summera ihop vad de olika komponenterna skulle kosta...

Om man har klenare konstruktioner med tvivelaktigt material av plast och tunn plåt så får man helt enkelt vara rädd om prylarna.

Enligt min bedömning är detta paket mycket prisvärt.
(om jag inte hade ett gammalt lite enklare paket redan så skulle jag gärna pröva detta)

Kinaprodukterna har kommit för att stanna och allt är inte guld som glimmar. Handlar man från en etablerad och kunnig fotohandlare så har man en viss gardering mot att det skulle vara skräp.

Mvh J O

Tack för alla snabba svar.

Nu ska jag ta och beställa blixtarna!

Återkommer förmodligen med en del frågor :p

//Henrik

Märkte i går att mina Visico blixtar inte fungerade så bra ihop med batteripacken Innovatronix 1200. Känns lite surt.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.