Annons

Studioblixtar, hatar det tekniska, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Till trådskaparen Melmis, med hur kort slutartid kan du fota?
Ganska ointressant när man plåtar med blixtar, framförallt studioblixtar.
Kameran sätts normalt på kortaste blixtsynktid eller ett minimisnäpp på säkra sidan.
Tiden blir blixtarnas brinntid.
Men visst kan man utnyttja HSS för att få mindre effekt men det är inte så det är tänkt.
 
Ganska ointressant när man plåtar med blixtar, framförallt studioblixtar.
Kameran sätts normalt på kortaste blixtsynktid eller ett minimisnäpp på säkra sidan.
Tiden blir blixtarnas brinntid.
Men visst kan man utnyttja HSS för att få mindre effekt men det är inte så det är tänkt.

Men eftersom hon kanske inte utnyttjar kortaste synktid så finns ju utrymme för förbättring på blixtarna hon har, istället för att köpa nytt.
Fick för mig att hon kan bli nöjd och nå resultat med grejjerna hon har, men jag kanske tänker fel.
 
Men eftersom hon kanske inte utnyttjar kortaste synktid så finns ju utrymme för förbättring på blixtarna hon har, istället för att köpa nytt.
Vilken slutartid man har vid blixtfotografering spelar inte så jättestor roll, så länge den håller sig hyfsat kort. Ett eller två stegs längre slutartid än kortaste synktid påverkar inte speciellt mycket. Som Erik påpekade så är det blixtarnas brinntid som bestämmer exponeringen. Vanligen är inte omgivningsljuset så starkt att det påverkar exponeringen nämnvärt.

Fick för mig att hon kan bli nöjd och nå resultat med grejjerna hon har, men jag kanske tänker fel.
Ja, det vore ju bäst, och jag tror nog att det borde gå i och med att blixtarna kan ställas ner till 1/32-del av full effekt. Jag tycker att det återstår lite att reda ut för att vi ska kunna komma med ett bra råd.
 
Jag gillar att köra vissa porträttfotgraferingar med en 85mm på bländare 1,6-1,8 o när jag provade mina 500w till 1500w så kom var det omöjligt att komma ner i den bländaren.
Grunden för allt foto är att du sätter tiden manuellt o väljer synktid (oftast) runt 1/125
Sedan väljer du bländare, efter det provar du att ta bilden efter det du ställt in styrkan på blixten. Är det forfarande för starkt trots du har svagaste värdet på blixten så finns det några sätt att göra.
Du kan tex köpa speciellt nd folie plast, gjort för att sätta på blixten för att sänka ljusvärdet, lite meckigt men går att tejpa fast. Nd plasten tål blixtvärme. Finns att köpa bla på yrkesbutiker finns på rulle så du klipper till. Problemet är att om du tex kör en softbox blir mycket att täcka.
Sätt 2 är att använda ett bra Nd filter på objektivet som jag måste göra när jag vill köra på f 1,6 med min 85mm trots att jag kör ljussvaga blixtar.

alt 3 köpa ljusvaga blixtar eller riktiga pro blixtar bla profoto har sådana som går att ställa riktigt lågt, men kostar därefter.
Jag löste mitt problem med att köpa RX- One när jag tröttnat på ND folie. Den blixten kommer från elinchrome har effekten 100w ner till 6w s. Trots det är jag tvungen att använda ND filter på objektivet, mitt är ett ND 4 av bra kvalitet.

Om man ser till tex elinchromes (normala) blixtar tex BRX 500w så går dom ner till 31w s o det finns få blixtar som går lägre när dom har effekt på 250w o uppåt.
MIna blixtar på 500w-1500w står oftast oanvända. Jag fotar ibland gruppbilder på runt 20 personer och RX one räcker till utan problem.
 
Ang dlsr blixt /studioblixt. Jag köpte tex profotos blixthållare för dlsr blixt o det innebär att jag kan använda alla mina softboxar/paraplyer med dslr blixten, o när jag kör pocket wizard så funkar det som en studioblixt. Finns andra märken som är billigare men oavsett så en dslr blixt är inte billig om man tex kör nikon. Ett sätt studioblixtar RX one kostar runt 5-6000 kr.

Du får en helt annan kontroll med studioblixtar, ljuset är mer konstanst, stabilare tempratur o massa tillbehör som alla ljusformare osv.
Jag köpte dslr blixten hållare för att vara portabel till tex bröllop on loction men som sagt det är dyrt med alla dess tillbehör.
 
glömde en sak, Jag kör alltid iso 100 finns ingen anledning att köra högre. När du väljer iso 200 så dubblar du styrkan på blixten. Kolla vad ditt lägsta (riktiga) iso värde är på din kamera.
 
Jag hade tittat på Godox system.
Köpt en V860IIN och testat både inom och utomhus.
Jag tror du skulle vara nöjd med den.
Är det för lite effekt om man är utomhus så finns AD200 & AD600.
Allihop kan användas med HSS.
Sen vet jag inte om dessa ger ngt vidare modelljus som en riktig studioblixt ger. Det är väl det som är den stora nackdelen, modelljuset.
 
Ja det har jag gjort någon gång, men tyckte det blev skarpt ljus. Vill ha en bouncer eller något som gör ljuset mjukare.
Går säkert att få till med kamerablixtar också, men jag kan inte.....

Fördelen med studioblixtar jfr kamerablixtar är 1. Snabb uppladdning, 2. Inställningsljuset och 3. Alla olika softboxar o ljusformare som finns.

Att jobba med kamerablixtar i studio är i mitt tycke ingen bra lösning på något sätt! Kamerablixtar är gjorda små och lätta för att kunna flyttas snabbt, inte för studio.

Elinchrom BRX 250, går att ställa två eller tre steg lägre effekt jfr de du har idag, satsa på dem tycker jag, dessutom har Elin ett stort och bra program med tbh. :)
 
Fördelen med studioblixtar jfr kamerablixtar är 1. Snabb uppladdning, 2. Inställningsljuset och 3. Alla olika softboxar o ljusformare som finns.

Att jobba med kamerablixtar i studio är i mitt tycke ingen bra lösning på något sätt! Kamerablixtar är gjorda små och lätta för att kunna flyttas snabbt, inte för studio.

Elinchrom BRX 250, går att ställa två eller tre steg lägre effekt jfr de du har idag, satsa på dem tycker jag, dessutom har Elin ett stort och bra program med tbh. :)

Brx 250 går ner till 16w medan ONE blixten går till 6w. Om man gillar att köra på bländare 1,8 med iso 100 så måste du ändå köra med ND4 på objektivet för att kunna göra det. Samt om hon har 500w o upplever den alldeles för stark varför då bara ta klivet till 250w?
Blixten RX One kostar typ hälften mot ett paket med 250w.
Jag tycker inte hon ska köpa nya blixtar överhuvudtaget i första läget. Bättre att lära sig förstå hur dom fungerar o sedan antingen skaffa ett bra ND4 filter till objektivet o se fall det räcker. Annars kan hon köpa en rulle ND folie o ta ner styrkan på blixten genom att sätta det på dom.
Jag håller med om alla föredelar med studioblixt/dslr blixt. Idag kan du nästan köpa vilket märke du vill o sedan skaffa anpassningsringar. Jag håller med om att elinchrome är ett bra prisvärt märke som har det mesta.
 
Som privatperson tycker jag det är rätt bortkastade pengar att köpa ett nytt blixtsystem för att dom är för starka.
Finns massa tillbehör för att sänka styrkan på på blixtarna.

Jag har även färgade filter med klaffsystem för att kunna välja en annan färg på ljuset från blixten.

Nackdel med ND filter på objektivet är att det blir mörkare att ställa in ljuset, men har du bra inställningsljus eller inte för mörkt i lokalen så funkar det.

För mig som har 4 uppsättningar blixtar så blir det bara ett verktyg till när jag köpte rx One. Det man bör kolla är att det finns adaptrar om man inte kör samma märke på allt, så alla tillbehör passar på samtliga system. Onödigt att köra flera softboxar för att dom inte passar på olika system/blixtmärken.
 
Ljusformare?

Hej!

Jag testade att mäta upp vilken bländare du kan ha vid 19 ws som dina blixtar klarar. Avstånd 1m, iso100. Rent blixtrör gav f6.3. En liten 40x40 softbox med endast en tunn frontduk f5.0. Med silverreflektor som samlar ljuset f11. Som du märker går det absolut att fota med dina inställningar och även med större bländaröppningar om du väljer rätt ljusformare. Troligen har du kört med reflektorer?
Är din stil beroende av tydliga övergångar mellan ljus och skugga samt punktbelysning så är reflektorer bra redskap och då kan 19ws som minimum vara begränsande. Eller om du som flera varit inne på vill fota med riktigt stora bländaröppningar. Är det däremot hyfsat mjuka skuggor i spannet f4-f11 du är ute efter fungerar dina blixtar fint med lite softboxar och paraplyer. Är det kraftiga kontraster du eftersträvar kan du ju även flytta bak dina blixtar mer än 1m. Då minskar effekten och kontrasterna blir än större. Någon tipsade om ND och på reflektorer är ju det smidigt att tejpa på. Med detta sagt så vill jag själv ha blixtar som går ner lägre. Rxone med 6ws är billiga blixtar som löser problemet. Du kan köpa en begagnad för 700-800kr och ställa den på lösa ut när den känner av blixtljus från dina övriga blixtar. Lite taffligt men skönt att slippa köpa allt nytt och problemet löst.
 
Hej!

Jag testade att mäta upp vilken bländare du kan ha vid 19 ws som dina blixtar klarar. Avstånd 1m, iso100. Rent blixtrör gav f6.3. En liten 40x40 softbox med endast en tunn frontduk f5.0. Med silverreflektor som samlar ljuset f11. Som du märker går det absolut att fota med dina inställningar och även med större bländaröppningar om du väljer rätt ljusformare. Troligen har du kört med reflektorer?
Är din stil beroende av tydliga övergångar mellan ljus och skugga samt punktbelysning så är reflektorer bra redskap och då kan 19ws som minimum vara begränsande. Eller om du som flera varit inne på vill fota med riktigt stora bländaröppningar. Är det däremot hyfsat mjuka skuggor i spannet f4-f11 du är ute efter fungerar dina blixtar fint med lite softboxar och paraplyer. Är det kraftiga kontraster du eftersträvar kan du ju även flytta bak dina blixtar mer än 1m. Då minskar effekten och kontrasterna blir än större. Någon tipsade om ND och på reflektorer är ju det smidigt att tejpa på. Med detta sagt så vill jag själv ha blixtar som går ner lägre. Rxone med 6ws är billiga blixtar som löser problemet. Du kan köpa en begagnad för 700-800kr och ställa den på lösa ut när den känner av blixtljus från dina övriga blixtar. Lite taffligt men skönt att slippa köpa allt nytt och problemet löst.

På vilket sätt mätte du? (Måste vara säker på att dina blixtar verkligen ger samma ljusmängd, men om du kört med samma blixtpaket fungerar det maturligtvis). Annars kan man dela ledtalet med bländaren så får man avståndet på maxstyrka och sedan räknar man med att 1/32 styrka ger 1/(32^2) gånger det avståndet.
Om man satt diffusionstyg och annat framför måste man naturligtvis kompensera för det.
 
På vilket sätt mätte du? (Måste vara säker på att dina blixtar verkligen ger samma ljusmängd, men om du kört med samma blixtpaket fungerar det maturligtvis). Annars kan man dela ledtalet med bländaren så får man avståndet på maxstyrka och sedan räknar man med att 1/32 styrka ger 1/(32^2) gånger det avståndet.
Om man satt diffusionstyg och annat framför måste man naturligtvis kompensera för det.

Med ljusmätare och enda förändringen just ljusformaren.
Skulle jag mäta igen och kanske hålla mätaren något annorlunda kanske det skulle skilja plus-minus 0.1 på värdena men i stort är det korrekt.
 
Oj vad mycket svar

Tack alla för att ni engerarar er i detta
Jag tycker det är jättesvårt med det tekniska när det gäller blixtar.

Min kamera & jag är bundis, men sen när blixtarna ska vara med på ett hörn så flyter det inte på lika bra.
Som ni förstår så fotar jag det mesta utan blixt & är jättenöjd med det.
Men jag vill verkligen även börja känna mig trygg när extraljuset ska på :) Både i studion & när jag använder kamerablixten, EX580II

Jag fotar ju en hel del i min studio & det går bra, men jag skulle vilja att det går ändå bättre & att jag får mer kontroll över mina blixtar.
Jag har dem nu gärna på mina trygghetszoner där jag vet att jag får väldigt fina bilder, men skulle börja vilja leka lite mer med ljuset för att få till olika ljus fast det är i samma studio.

Jag har ju som sagt en studio på ca 60m2, 7x8m & har möjligheten att flytta runt på blixtarna.
Jag fotar med Canon & använder gärna mitt 85 objektiv. Förut använde jag bara 24-70 & 70-200.
Jag skulle vilja ha möjligheten att använda en stor bländare, men som det är nu kan jag ha ner till f/5 & då är vissa parier utfrätta. Passar på vissa bilder men inte alla....
Så jag hamnar oftast mellan f/6,3-11. Och då har jag blixtarna på lägsta styrkan.

Det är därför jag funderar på att skaffa nya blixtar, fast spara de andra om de behövs vid större sällskap.
Har därför kollat på Elinchrom 250BRX.
Men är osäket på om även de är för starka.
När man sen går ner ännu mer i styrka på blixtarna finns det som jag förstår "bara" hobbyblixtar från Elinchrom. Men de kanske är jättebra, jag vet ju inte!
De på Scandinavian pratade för 250 då de var mer inriktade på yrkesfotograferng & jag har ju inte provat någon av dem rent praktiskt så jag har inte en aning.

Sen kunde jag även välja på softbox som var deep eller "vanligt" djup.
Jag vill ha mjuka bilder, inte för stora kontrastskillnader & förstod det då som att jag behöver den "vanliga".
Förstår ni, jag hatar alla dessa val!! Jag vill ju bara fotografera liksom :O)
 
Jag anser att blixtfotografering med studio blixtar är rätt basic speciellt inställning av styrkan på blixtarna, det som är svårare är att sätta ljuset snyggt o användning av 3-4 blixtar med belysning på bakre fond och hårljus o kanske olika styrka på huvudljuset för att få en snygg skuggning.
Grunden är basic
lägsta iso på kamera typ iso 100
sedan sätt tiden manuellt på synktid oftast 1 1/125
sedan väljer du bländare.
Har du lägsta effekt på blixten o vill köra på större bländare så finns det olika sätt att göra för att sänka styrkan.
1. flytta blixten längre bort (påverkar oftast lite, funkar sällan)
2. Minska styrkan på blixtarna genom att sätta på ND folie på dom, finns klaffsystem o folie att tejpa fast med värmebeständig tejp eller klammer.
3. Använd nd filter på objektivet av bra kvalitet, jag har ett 4x på min 85mm 1,4 för att kunna köra på stora bländare typ 1,6. Nackdel blir mörkare att se men det brukar funka.

Annars köp svagare blixtar jag har 250 o 500 o 1500w o det gick inte att komma ner till så låga tal även med ND filter så jag köpte RX one se länk. Den går ner till 6w medans 250w går ner till antingen 16w eller 31w minns inte men jag valde RX one just för att dom går att ställa ner så lågt.
Är väldigt få som går att ställa ner så lågt. Jag kör även blixten på kamera manuellt, med manuell tid o den bländare jag vill ha, du får enklare att ändra o får konstant samma styrka. Kör du med ttl så får du exponerings kompensera upp o ner o du får fler mätfaktorer som påverkar mätningen. Därför kör jag på samma sätt som med studioblixtar.
Visst ttl o sådant kan vara klockrent till vissa saker men för mig funkar manuellt bättre. Välj iso, välj tid , välj bländare o sedan sätt styrkan på blixten så det lirar med dina övriga inställningar.

https://www.hegethorns.se/Meny/Stud...pR-8jClRyH_ruPntNP0AkaAlqUEALw_wcBställningar.
 
Jag anser att blixtfotografering med studio blixtar är rätt basic speciellt inställning av styrkan på blixtarna, det som är svårare är att sätta ljuset snyggt o användning av 3-4 blixtar med belysning på bakre fond och hårljus o kanske olika styrka på huvudljuset för att få en snygg skuggning.
Grunden är basic
lägsta iso på kamera typ iso 100
sedan sätt tiden manuellt på synktid oftast 1 1/125
sedan väljer du bländare.
Har du lägsta effekt på blixten o vill köra på större bländare så finns det olika sätt att göra för att sänka styrkan.
1. flytta blixten längre bort (påverkar oftast lite, funkar sällan)
2. Minska styrkan på blixtarna genom att sätta på ND folie på dom, finns klaffsystem o folie att tejpa fast med värmebeständig tejp eller klammer.
3. Använd nd filter på objektivet av bra kvalitet, jag har ett 4x på min 85mm 1,4 för att kunna köra på stora bländare typ 1,6. Nackdel blir mörkare att se men det brukar funka.

Annars köp svagare blixtar jag har 250 o 500 o 1500w o det gick inte att komma ner till så låga tal även med ND filter så jag köpte RX one se länk. Den går ner till 6w medans 250w går ner till antingen 16w eller 31w minns inte men jag valde RX one just för att dom går att ställa ner så lågt.
Är väldigt få som går att ställa ner så lågt. Jag kör även blixten på kamera manuellt, med manuell tid o den bländare jag vill ha, du får enklare att ändra o får konstant samma styrka. Kör du med ttl så får du exponerings kompensera upp o ner o du får fler mätfaktorer som påverkar mätningen. Därför kör jag på samma sätt som med studioblixtar.
Visst ttl o sådant kan vara klockrent till vissa saker men för mig funkar manuellt bättre. Välj iso, välj tid , välj bländare o sedan sätt styrkan på blixten så det lirar med dina övriga inställningar.

https://www.hegethorns.se/Meny/Stud...pR-8jClRyH_ruPntNP0AkaAlqUEALw_wcBställningar.


Mycket bra förklarat, tack!!

Men när du använder din RX One, använder du då också fler blixtar tillsammans, tex blixt på kameran. I studion alltså...
Eller menar du att det räcker med dem för att fota tex ett par?
Spelar det roll hur stor studion är. Jag tänker om en liten studio inte behöver lika mycket blixtljus, eller spelar det ingen roll alls?
 
Mycket bra förklarat, tack!!

Men när du använder din RX One, använder du då också fler blixtar tillsammans, tex blixt på kameran. I studion alltså...
Eller menar du att det räcker med dem för att fota tex ett par?
Spelar det roll hur stor studion är. Jag tänker om en liten studio inte behöver lika mycket blixtljus, eller spelar det ingen roll alls?

Jag kör aldrig blixt på kameran tillsammans med studioblixtar. Styrkan på rx one är ungefär dubbelt så stark som en bra dslr blixt. Ang hur många blixtar jag kör i studio, så olika beroende på vad jag ör ute efter. Många gånger kan det räcka med en snett framifrån o Sedan en reflektorskärm för att lätta upp skuggor på motsatta sidan.

Ibland kör jag en blixt på fonden o har du en i tex grå förg så kan du göra den vit genom att belysa den starkare eller göra den mörkare om du gör tvärtom.
Sedan så kör jag ibland ett hårljus snett bakifrån o använder en snot tror jag det heter, i den kan jag sätta i olika gridder( typ galler ) för att ändra kontrollera ljuset.

Finns sidor på nätet som visar olika ljusuppsättningar med exakt vad som använts.
Men mitt råd är, börja med en blixt o sedan en reflektor skärm o lär dig grunderna efter det då kan du börja fundera fondljus,hårljus osv. För länge sedan gick jag på kurs på typ Medborgarskolan o fick lära mig Hollywood ljus ;) osv.
Allt från mjukt till stenhårt ljus.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar