Oj vad mycket svar
Tack alla för att ni engerarar er i detta
Jag tycker det är jättesvårt med det tekniska när det gäller blixtar.
Min kamera & jag är bundis, men sen när blixtarna ska vara med på ett hörn så flyter det inte på lika bra.
Som ni förstår så fotar jag det mesta utan blixt & är jättenöjd med det.
Men jag vill verkligen även börja känna mig trygg när extraljuset ska på
Både i studion & när jag använder kamerablixten, EX580II
Jag fotar ju en hel del i min studio & det går bra, men jag skulle vilja att det går ändå bättre & att jag får mer kontroll över mina blixtar.
Jag har dem nu gärna på mina trygghetszoner där jag vet att jag får väldigt fina bilder, men skulle börja vilja leka lite mer med ljuset för att få till olika ljus fast det är i samma studio.
Jag har ju som sagt en studio på ca 60m2, 7x8m & har möjligheten att flytta runt på blixtarna.
Jag fotar med Canon & använder gärna mitt 85 objektiv. Förut använde jag bara 24-70 & 70-200.
Jag skulle vilja ha möjligheten att använda en stor bländare, men som det är nu kan jag ha ner till f/5 & då är vissa parier utfrätta. Passar på vissa bilder men inte alla....
Så jag hamnar oftast mellan f/6,3-11. Och då har jag blixtarna på lägsta styrkan.
Det är därför jag funderar på att skaffa nya blixtar, fast spara de andra om de behövs vid större sällskap.
Har därför kollat på Elinchrom 250BRX.
Men är osäket på om även de är för starka.
När man sen går ner ännu mer i styrka på blixtarna finns det som jag förstår "bara" hobbyblixtar från Elinchrom. Men de kanske är jättebra, jag vet ju inte!
De på Scandinavian pratade för 250 då de var mer inriktade på yrkesfotograferng & jag har ju inte provat någon av dem rent praktiskt så jag har inte en aning.
Sen kunde jag även välja på softbox som var deep eller "vanligt" djup.
Jag vill ha mjuka bilder, inte för stora kontrastskillnader & förstod det då som att jag behöver den "vanliga".
Förstår ni, jag hatar alla dessa val!! Jag vill ju bara fotografera liksom :O)