Annons

Visa visitkortet som du delar ut till dom du fotograferar

Produkter
(logga in för att koppla)
strindberg skrev:
Jag har en fråga angående visitkort, logotyper och övriga ämnesområden.

Gällande typsnitt.

Får man använda sig av vilket typsnitt som helst?..De flesta är ju gratis i grunden men enbart för privat bruk. När det övergår till användning i komersiella syften måste man då inte betala för användning.

Och om svaret blir ja, var faan köper man fonter lättast...finns ju tusentals ställen på nätet.

/ Strindberg

Det finns som du är inne på olika svar på detta. Det finns freeware-snitt som är gratis i alla lägen, det finns licens-snitt som man alltid måste köpa loss, och så finns det en mängd mellanting som kan vara gratis för icke-kommersiella syften, och om du då är yrkesverksam fotograf och fotograf på kortet så bör du köpa typsnittet.

Tror dock att piratkopieringen är extremt stor på typsnittsmarknaden, men låt oss inte förstöra ännu en tråd med piratdebatten?

Och fråga två, oftast är nog företaget bakom typsnittet ett säkert kort, men det finns ju hela kataloger att köpa från exempelvis http://www.matton.se/typsnitt. Och i Adobes FontFolio får du nog allt du behöver, för en saftig peng!
http://www.adobe.com/products/fontfolio/main.html
 
visitkort.png
 
Ingen som får lite American Psycho-vibbar av allt visitkortssnack?

David Van Patten: "Nice color"
Patrick Bateman: "That's 'Bone'"

/David
 
hejhej Emelie. Snyggt kort men jag kände att det var ett par saker som störde mig lite... jag tog mig friheten och ändrade i ditt kort... hoppas det är ok. Jag säger nu inte att mitt är bättre men det var det jag reagerade på iaf.

1: Den översta biten av sjalen störde din header-typo.

2: La till lite lineheight emellan webbadressen och övrig kontaktinfo.

3: Ökade kontrasten på ögat med burn/dodgetool.
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    46.2 KB · Visningar: 1,633
kiora skrev:
Mitt lilla kort...
duger gott åt mig.
Verkligen snyggt! Min enda invändning är att webb-adressen sticker ut för mycket - den hade jag gärna sett i samma storlek och färg som adressuppgifterna ovanför. Till skillnad från Will Saar får jag inga muslimvibbar av fotot (som känns bra som det är).
 
Re: Re: Jag vill men vågar inte....

Jeppe skrev:
Vadå?

Du har väl en kamera....och du använder den till att fotografera med... alltså är du fotograf.

- Cógito, ergo sum

Om jag köper ett piano, är jag pianist då?

Liten fundering bara

MVH Stefan
 
Minimalism.
Räknar helt enkelt med att personerna som får det vet vad jag håller på med.
 

Bilagor

  • mgvisit-typo.jpg
    mgvisit-typo.jpg
    23.5 KB · Visningar: 1,579
Michael: yes slutversionen ser faktiskt ut mer som din version. allting är dessutom en aning mörkare så texten inte skriker så mycket.
tack för din input :D

Niclas: ja jag känner mig också lite osäker över webadressen, den är en aning för blaffig. Bra att veta tills nästa gång ;)

Will: muslim? där ser man...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.