Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa visitkortet som du delar ut till dom du fotograferar

Produkter
(logga in för att koppla)
Har börjat skissa på ett annat visitkort...
1: Grönt för liv och lugn.
2: Målinriktad iom bristen på hörn (färdvägar)
3: Serif för professionellt foto.

Jag har lekt en del med former osv... är rätt nöjd men det finns plats för förbättringar. give it to me.
 

Bilagor

  • visitkort2.jpg
    visitkort2.jpg
    53.4 KB · Visningar: 1,802
hailstorm skrev:
3: Serif för professionellt foto.
Apple marknadsför sitt nya program Aperture för professionella fotografer med ett sans-serif-typsnitt. Jag tror inte man kan säga att seriffer eller sans-seriffer är professionella eller ger ett professionellt intryck - det beror på helheten, det totala grafiska uttrycket.
 

Bilagor

  • aperture.gif
    aperture.gif
    2.4 KB · Visningar: 1,722
niklasl skrev:
Apple marknadsför sitt nya program Aperture för professionella fotografer med ett sans-serif-typsnitt. Jag tror inte man kan säga att seriffer eller sans-seriffer är professionella eller ger ett professionellt intryck - det beror på helheten, det totala grafiska uttrycket.

yesbox. Håller fullständigt med. Jag hoppas dock att mitt val av typsnitt ger ett proffsigt intryck.
 
Är det förresten någon som vet vilket typsnitt Apple använt för Aperture ovan? Har provat att ta reda på vilket det är med Identifont och ett som låg nära heter faktiskt "Malmö sans" (Malmö är min födelsestad), men det stämmer inte riktigt. Tips? Inspirerad av all kreativitet i denna tråd funderar även jag på ett visitkort och en webbsajt!
 
hailstorm skrev:
det är ett blomblad jag har gjort... har aldrig hört talas om det där partiet... jag är inte så insatt.
Känner lite att dina textstilar är för lika varandra för att vara olika. Du varierar dem mest i storlek (och den variationen är i minsta laget) men borde fundera på att variera fontfamiljer och vikt också.

Sedan tycker jag du borde fundera på att droppa Hans från kortet (om Michael är ditt tilltalsnamn). Om du använder kortet kommersiellt vill du väl att alla kunderna ska prata om "Michael Nilsson" och veta vem det är, inte att några kommer ihåg dig som "Hans Nilsson" och inte fattar vem den där Michael är...

Enda anledningen till att jag skulle ta med mellannamnet är om det finns risk för förväxling, men jag kommer inte på att jag hört om några (andra) kända fotografer som heter Michael Nilsson :) (och isåfall skulle jag fundera på att byta namn helt och hållet)

Edit: Om du vill marknadsföra dig som Northern Light Photography borde nog det stå större än namnet.
 
wsaar skrev:
Känner lite att dina textstilar är för lika varandra för att vara olika. Du varierar dem mest i storlek (och den variationen är i minsta laget) men borde fundera på att variera fontfamiljer och vikt också.

Sedan tycker jag du borde fundera på att droppa Hans från kortet (om Michael är ditt tilltalsnamn). Om du använder kortet kommersiellt vill du väl att alla kunderna ska prata om "Michael Nilsson" och veta vem det är, inte att några kommer ihåg dig som "Hans Nilsson" och inte fattar vem den där Michael är...

Enda anledningen till att jag skulle ta med mellannamnet är om det finns risk för förväxling, men jag kommer inte på att jag hört om några (andra) kända fotografer som heter Michael Nilsson :) (och isåfall skulle jag fundera på att byta namn helt och hållet)

Edit: Om du vill marknadsföra dig som Northern Light Photography borde nog det stå större än namnet.

Tack Will för den kritiken... ang mitt mellannamn så är det för att folk ska komma ihåg mig... Hans är inte ett så jättevanligt namn och mycket ovanligare än michael iaf. Och nej jag vill absolut inte marknadsföra mig som nlp utan som michael nilsson... :) ska kolla upp det du sa om fonterna.
 
ahh... nu börjar den kännas klar. Trädet är vektor ^^ och symboliserar trygghet. har bytt ut sansserifen mot en roligare busigare typo.
 

Bilagor

  • visitkort3.jpg
    visitkort3.jpg
    58.6 KB · Visningar: 1,977
Mer kritik :) Jag tycker trädet ser väldigt dramatiskt ut och tänker snarare på skräckfilm än trygghet... En idé är också att kombinera ihop all kontaktinformation, t.ex. skriva webbadressen ovanför telefonnummret och skriva "fotograf" där webbadressen står nu.
 
wsaar skrev:
Mer kritik :) Jag tycker trädet ser väldigt dramatiskt ut och tänker snarare på skräckfilm än trygghet... En idé är också att kombinera ihop all kontaktinformation, t.ex. skriva webbadressen ovanför telefonnummret och skriva "fotograf" där webbadressen står nu.

ahhh... men... jooo... eller... jooo... kanske inte trygghet med "bestående" iaf... tvinga mig inte börja om på trädet... då dör jag ^^

att kombinera ihop infon är en bra ide men den gör ju sig så bra där den är... aja... tål att tänkas på. Tack will för att du har ork att kritisera... Thx a bunch.
 
D Nilsson skrev:
Fick precis hem mina visikort från vistaprint.se
Snyggt! Stilrent!




[[Men hotmail-adresser känns aldrig bra - skaffa en "riktig" adress! Home.se har iaf för mig en helt annan "klang", och var sist jag kollade gratis. Eller varför inte gmail?]]
 
Jag har en fråga angående visitkort, logotyper och övriga ämnesområden.

Gällande typsnitt.

Får man använda sig av vilket typsnitt som helst?..De flesta är ju gratis i grunden men enbart för privat bruk. När det övergår till användning i komersiella syften måste man då inte betala för användning.

Och om svaret blir ja, var faan köper man fonter lättast...finns ju tusentals ställen på nätet.

/ Strindberg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.