Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa visitkortet som du delar ut till dom du fotograferar

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Jag vill men vågar inte....

Proboarder skrev:
Så för att du nångång kört bil, är du yrkeschafför?
Och för att du lagar mat hemma så är du även kock? ;)

kör man är bil är man väl en chaufför? men inte nödvändigtvis yrkeschaufför.

fotograferar man är man fotograf, men inte nödvändigtvis yrkesfotograf
 
Delar man ut visitkort i syfte att få fotouppdrag torde man göra det i egenskap av en fotograf. Alltså är det klart att det ska stå "fotograf"
 
Ett visitkort behöver väl inte nödvändigtvis vara för att få nya uppdrag, utan för att folk ska kunna besöka ens hemsida (de flesta har väl en sådan), där man kan ha bilder till försäljning eller andra aktiviteter. Lååååångt senare så kanske någon kommer ihåg ett den personen hade ju det och har man visitkort så håller det längre än minnet. Beror väl på vilken avsikt man har med sin verksamhet, men ett kort är alltid bra att dela ut. Sitter själv med tanken så denna tråd var informativ.
 
Likväl är ändå "fotograf" inte en titel som tex läkare, eller psykolog, där ett krav är tex nån genomgången utbildning samt "godkännande" (trött, p´å jobbet så jag kommer inte på rätt ord.).

"Fotograf" kan väl då enbart tolkas rent språkligt som en person som fotograferar likväl som en cyklist cyklar. Sen i vilken omfattning, syfte, på vilket sätt och med vilken utrustning är helt oväsentligt.

Själv blev jag rätt förvånad när jag kom till den här insikten faktiskt.
 
Andreas Th skrev:
Använder inte men var tvungen att göra ett visitkort på kul :)

Ditt kort var fräckast hittils.

Jag har tidigare köpt via Vistprint men då får man deras fula logga på baksidan där det står att det är gratis kort.

Men jag känner en tryckare i Borås som kör kort för 1:-/st fast då blir inte Pär Nuder så glad kanske :)

Så snart skall jag beställa nya därifrån.

Håkan
 
kanske är offtopic, men vilken storlek och format bör ett Visitkort ha? Finns det något bestämt eller?

mvh
 
Jag har precis beställt en omgång gratiskort från vistaprint. Det blev en av deras standardlayouter, den med gula tulpaner. Jag har inte fått dem än, men de såg ganska snygga ut på förhandsvisningen.

Jag beställde dem mest för att jag vill kunna dela ut min hemsidesadress (har en ny hemsida på gång) på ett smidigt sätt, så jag skrev bara Johanna Johansson, naturfotograf, och så min e-post och hemsida. Tänkte att jag kunde skriva dit mer info för hand om jag tex vill ge någon mitt telefonnummer eller adress.

Funderade en liten stund över om jag verkligen skulle skriva naturfotograf, men jag fotograferar ju natur, alltså är jag naturfotograf.
 
dJb skrev:
Här är mitt minimalistiska kort från studio total (www.studiototal.se)

Framsida:

David, jag anatar att du redan har beställt dom men nästa gång så bör du ta bort mellanslaget i Nature_photographer, annars har du ett tydligt exempel på särskrivning.

Nu står det

Nature
Photographer

istället för:

Naturephotographer
 
Fredrik H skrev:
David, jag anatar att du redan har beställt dom men nästa gång så bör du ta bort mellanslaget i Nature_photographer, annars har du ett tydligt exempel på särskrivning.

Nu står det

Nature
Photographer

istället för:

Naturephotographer

men det är väl rätt med mellanslaget?
 
Fredrik H skrev:
David, jag anatar att du redan har beställt dom men nästa gång så bör du ta bort mellanslaget i Nature_photographer, annars har du ett tydligt exempel på särskrivning.
Absolut inte!

Det är ju engelskan -- där särskrivning nästan uteslutande är det rätta -- som ställt till det så kapitalt för främst den yngre generationen svenskar. I svenskan är det i princip tvärtom: särskrivning är allt som oftast fel.

Här är det engelska; särskrivning är det korrekta!
 
Nej, när du uttalar ordet naturfotograf så säger du just " Naturfotograf" och inte " Natur(paus)fotograf"..

Därmed ska det skrivas ihop.

Fler exempel för att styrka min tes.

Last bil
Glöd lampa
Natur fotograf

o.s.v
 
Fredrik H skrev:
Nej, när du uttalar ordet naturfotograf så säger du just " Naturfotograf" och inte " Natur(paus)fotograf"..

Därmed ska det skrivas ihop.

Fler exempel för att styrka min tes.

Last bil
Glöd lampa
Natur fotograf

o.s.v

folk får gärna agera språkpolis för min del, men då måste de banne mig ha rätt också! du kan inte jämföra svenska och engelska rakt upp och ner.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.