Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa visitkortet som du delar ut till dom du fotograferar

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu blev der rörigt men mitt inlägg ska alltså svara på Anders och Lowes funderingar.

Jag vet inte om dom tänkte sig den engelska varianten när dom svarade mig, men hur som helst så har jag ju då troligtvis fel och återgår till diskutera visitkort.
 
mill skrev:
folk får gärna agera språkpolis för min del, men då måste de banne mig ha rätt också! du kan inte jämföra svenska och engelska rakt upp och ner.

Men hallå, lugna dig...

Jag försökte bara tipsa David och har väl inte dömt ut dig på något sätt.

Slappna av för tusan...
 
Fredrik H skrev:
Men hallå, lugna dig...

Jag försökte bara tipsa David och har väl inte dömt ut dig på något sätt.

Slappna av för tusan...

är lugn :) ber om ursäkt för om det uppfattades som ngt väldigt negativt.

killen skrev ju på engelska, dvs "nature photographer" (och inte "natur fotograf"), så han hade ju skrivit rätt från början.
 
Hmmm....

Jag vet inte vart du vill nå med den här länken, den visar ju att båda stavningarna verkar förekomma frekvent.

Hursomhelst så ville jag undvika att David skulle lägga ut mer pengar på ,i mitt tycke , felstavade visitkort.

Det var ju då inte uppskattat av andra så jag lägger ner nu..
 
mill skrev:
är lugn :) ber om ursäkt för om det uppfattades som ngt väldigt negativt.

Ordet "banne mig " med utropstecken efter uppfattar jag som negativt.

Nu sitter vi ju bara och skriver om vartannat och sakerna kommer i fel ordning så nu lägger jag ner på riktigt ;-)
 
Fredrik H skrev:
Jag vet inte vart du vill nå med den här länken, den visar ju att båda stavningarna verkar förekomma frekvent.

Hursomhelst så ville jag undvika att David skulle lägga ut mer pengar på ,i mitt tycke , felstavade visitkort.

Det var ju då inte uppskattat av andra så jag lägger ner nu..
Enda anledningen att den icke särskrivna varianten finns på Google-länken ovan, är att man inte kan/vill ha mellanslag i http-länkar.

På engelska heter det "Nature Photographer", särskrivet.
På svenska heter det "Naturfotograf", icke särskrivet.
Så är det, och Davids visitkort är helt korrekt.
Ditt råd, däremot, hade fått David att framstå i dålig dager, med ett felaktigt visitkort.
 
Sitter äntligen och designar ett visitkort åt mig.
Just nu ser det ut så här. Ska jag vara nöjd eller ska jag ändra på något?

/Johan
 

Bilagor

  • visitkort01.jpg
    visitkort01.jpg
    15.5 KB · Visningar: 2,438
Tycker det är snyggt!

Kanske lite stor text, i förhållande till ansiktet? Men, det är ju bara en smaksak... :)
 
johanu skrev:
Sitter äntligen och designar ett visitkort åt mig.
Just nu ser det ut så här. Ska jag vara nöjd eller ska jag ändra på något?

/Johan

Ett av de snyggast hitintills (min personliga åsikt). Men BYT Typsnitt.

Jag skulle aningen använt ett enkelt utan seriffer (Arial liksom) Kanske lite draget på längden. Kanske lite som Fotosidan loggan.
Eller chansar lite prova med ett skrivmaskin likt typsnitt för att få fram lite mer Philip Marlowe känsla (du vet 30-tals deckaren).

Mina tips.
 
Tack för kommentarerna. Försökte implementera båda tipsen. :)
Nu blev det så här.
 

Bilagor

  • visitkort02.jpg
    visitkort02.jpg
    11.8 KB · Visningar: 2,502
Mkt snyggt. Det enda jag stör mig på är att texterna inte är högerjusterade mot samma kant, alltså inte aligned.
 
Enfotograf skrev:
Jag har tidigare köpt via Vistprint men då får man deras fula logga på baksidan där det står att det är gratis kort.

Vistaprintloggan får man bara på gratis-korten. Om man betalar kan man göra vilken baksida man vill.

/Lasse
 
jorgene skrev:
Enda anledningen att den icke särskrivna varianten finns på Google-länken ovan, är att man inte kan/vill ha mellanslag i http-länkar.

På engelska heter det "Nature Photographer", särskrivet.
På svenska heter det "Naturfotograf", icke särskrivet.
Så är det, och Davids visitkort är helt korrekt.
Ditt råd, däremot, hade fått David att framstå i dålig dager, med ett felaktigt visitkort.

Ja du Jörgen det må vara så att du/ni har rätt, men om du hade kollat in länken lite noggrannare (typ mer än första raden) så ser du snart att ordet Naturephotographer (ihopskrivet) förekommer frekvent även i texterna.

M.a.o så är det inte bara jag som inte kan den engelska grammatiken utan även många andra.
 
Har de flesta av er bara en framsida eller både och ?

Framförallt ni som printar ut på storpapper och sen klipper själva.

Har en företagsstart på gång och ska väl så smånigom även göra några visitkort själv.
 
Visitkort

Mitt visitkort ser ut sa har...har en baksida som jag ej kan visa just da filen brakar i illustrator.

Papperet ar suverant viktigt nar man trycker visitkort, bestaller fran Hong Kong och da far man kvalitets papper och battre priser an pa vistaprint!
 

Bilagor

  • front.jpg
    front.jpg
    48.2 KB · Visningar: 2,368
Mycket intressant tråd det här!

Spontant måste jag säga att följande visitkort tycker jag idé- och uttrycksmässigt sticker ut bäst:

1. Andreas Thilander (suverän o oslagbar enkel idé, kör på den!)
2. Anders Mårtensson (annorlunda och lite kul)
3. Johan Ullsten (fördrar dock den diskretare typografin)

Hmm, har slut av mina egna visitkort men jag marknadsför mig i o f s inte som fotograf utan som marknadsföringskonsult/grafisk formgivare. Men visitkorten ser ut ungefär som min mkt begränsade hemsida:
http://www.uttryck-aberg.se
 
Fredrik H skrev:
Har de flesta av er bara en framsida eller både och ?

Framförallt ni som printar ut på storpapper och sen klipper själva.

Har en företagsstart på gång och ska väl så smånigom även göra några visitkort själv.

Enbart framsida. Brukar ha baksidan att skriva på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.