Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa dina konstnärliga naturbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med Eva.
Även om alla porträtt inte är konst i mina ögon (passfoton typ)

Är vi alltså överens om att syftet har betydelse? För det är det du talar om när du sållar bort bilder i tidningar antar jag?
 
lottawe skrev:


Är vi alltså överens om att syftet har betydelse? För det är det du talar om när du sållar bort bilder i tidningar antar jag?

Jag tänker så här när de gäller bilder/fotografier i dagstidningar, hur mycke känsla finns de bakom?
För mej är de inte likadant "tänk" som när man "skapar" en bild på annat vis, jag menar en nyhetsfotograf fotar ju de som "händer" just då, för att visa vad som har hänt... typ. De är ju inte så mycke konstnärliga känsla tror jag. OBS tror jag!

Jag säger igen, jag kan INTE bedömma vad som inte är konst!
Om en nyhetsfotograf känner att de han/hon fotograferat är konst, så respekterar jag de och utgår från att denne har en speciell känsla...
 
Oj.. Jag som tycker tidningfotografier oftast, har en oerhört massa tänk och känsla bakom sig, för att de just ska komplettera reportaget och berätta något själva.
 
Tojan skrev:
Oj.. Jag som tycker tidningfotografier oftast, har en oerhört massa tänk och känsla bakom sig, för att de just ska komplettera reportaget och berätta något själva.

Kan säkert vara så!
Jag säger inte emot.
Frågan var om de va en konstnärlig känsla eller något annat?
Säger inte att de inte kan var de heller...
 
I det sammanhanget räknas de väl inte som det, men många kända tidningsfotografer ställer ju ut med och då är det väl konst?
 
Håller helt klart med dig också Tobias.
Men kan det ses som skillnad att vara duktig och behärska konsten att göra, mot att göra konst?

Jag hävdar att syftet har betydelse, men därmed inte sagt att något är mer eller mindre värt än något annat.
 
Förlåt att jag lägger mig i men..
Jag tror nog att reportrar försöker göra konst av sina bilder när det går.
Sen tror jag dom fotar mycket på sin fritid och släpper all sin skaparlust ut i frihetens fyrverkerilåda.
Att sen många duktiga "konstfotografer" hamnat på en tidning gör ju inte saken sämre.
Alltså bilderna blir bättre.
Hur man ska se tidningsbilder som konst vet jag inte.
Men jag skulle kunna det om någon reporter la upp ett kollage av bilder i någon konstnärlig form.
-Anders
 
Chano skrev:
Förlåt att jag lägger mig i men..
Jag tror nog att reportrar försöker göra konst av sina bilder när det går.
Sen tror jag dom fotar mycket på sin fritid och släpper all sin skaparlust ut i frihetens fyrverkerilåda.
Att sen många duktiga "konstfotografer" hamnat på en tidning gör ju inte saken sämre.
Alltså bilderna blir bättre.
Hur man ska se tidningsbilder som konst vet jag inte.
Men jag skulle kunna det om någon reporter la upp ett kollage av bilder i någon konstnärlig form.
-Anders

Klart du ska lägga dej i! ;))

Och jag tycker du gör de bra.
 
Som simpel naturfotograf.
Ja.. det är väl så man känner sig för det mesta.
Alla tycker det är så förment att fota naturen.
Lätt på gränsen till menlöst eller också har man tur.
Sanningen är väl att det är det svåraste motiv man kan ge sig på om man vill ge budskap eller visa dess skönhet. Inget ljus att bestämma över. ingen bakgrund att sätta upp. Ingenting att bestämma över alls. Nåja. jag sätter ibland in en del grejer. Men det är ändå helt upp till omgivningenens lotterivinnande att ge bilden det lilla sista som man alltid vill ha. OK,lite tur om man inte väntar i månader.
Som min profersionella studiokamrat brukar säga. Kom in med älgen i studion så ska jag ta den bästa älgbilden genom tiderna. Där ute vet jag inte alls hur jag ska ställa in kameran. Eller vad jag ska se.

Ibland kommer någon fram till mig och säger.
-Me för fan, dina bilder är ju konst.
-Du är ju konstnär.
-Bra bilder..o s v.

Jag måste erkänna att det känns riktigt bra att få ett omdöme som konstnär.
Och det känns inte främmande heller.
Även om jag ibland vill ta ”vanliga” bilder också.
Mvh/-Anders
 
Så många fina bilder man hittar här i tråden. Kul initiativ Janne. Har läst igenom hela tråden ikväll och ser hur vackert man kan skildra naturen. Foto är fantastiskt. Inte minst att man kan göra konst istället för ren avbildning.

/AnWi
 
Ja, mycket fina och spännande bilder har vi fått se, och jag hoppas det fortsätter.

Jag tycker Chano - som vanligt - uttryckte sig väl i inlägget här ovan.
 
Maxell skrev:
Eller en avbildning av ett konstverk?
Vem är då konstnären?

(Missförstå mig inte Janne, men jag tycker frågan är intressant att fundera över)

Naturen är ett konstverk i sig. Absolut är det så.
Jag lutar nog mot att naturen trots det kan avbildas på ett mer eller mindre konstnärligt sätt.

Frågan är som du säger högst intressant, och jag förstår man kan se det på många sätt.
 
Hur man ser på det kanske är beroende på hur man ser på sitt fotograferande och på naturen. Mitt intresse för fotografering är helt och hållet sprunget ur mitt intresse för naturen. Jag har därför svårt att fotografera en vacker blomma utan att också försöka ta reda på mer om den blomman. Kunskap om motivet är för mig minst lika viktigt som att försöka få en bra bild av det. På så sätt föder dessa två intressen varandra.

Ibland händer det dock att en bild blir någonting mer än en vacker avbildning. Men det är ytterst sällan jag har försökt planera detta budskap i förväg, utan detta uppstår nästan alltid när jag i efterhand betraktar bilden. Så är det t.ex. med den bild jag la in tidigare i den här tråden. Bilden tog jag förra vintern, men jag såg inte budskapet i den förrän flera månader senare (men be mig inte förklara vad det är jag ser, för det kan jag nog inte med ord beskriva). Om det är konst och om jag då också blir konstnären... tja, kanske det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.