Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Visa dina konstnärliga naturbilder
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
evalisen
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Är vi alltså överens om att syftet har betydelse? För det är det du talar om när du sållar bort bilder i tidningar antar jag?
Jag tänker så här när de gäller bilder/fotografier i dagstidningar, hur mycke känsla finns de bakom?
För mej är de inte likadant "tänk" som när man "skapar" en bild på annat vis, jag menar en nyhetsfotograf fotar ju de som "händer" just då, för att visa vad som har hänt... typ. De är ju inte så mycke konstnärliga känsla tror jag. OBS tror jag!
Jag säger igen, jag kan INTE bedömma vad som inte är konst!
Om en nyhetsfotograf känner att de han/hon fotograferat är konst, så respekterar jag de och utgår från att denne har en speciell känsla...
evalisen
Aktiv medlem
Tojan skrev:
Oj.. Jag som tycker tidningfotografier oftast, har en oerhört massa tänk och känsla bakom sig, för att de just ska komplettera reportaget och berätta något själva.
Kan säkert vara så!
Jag säger inte emot.
Frågan var om de va en konstnärlig känsla eller något annat?
Säger inte att de inte kan var de heller...
evalisen
Aktiv medlem
om jag förtydligar mej lite...
denna bild är för mej själv INTE konst
http://www.fotosidan.se/pools/view/73/553697.htm
jag hade inte sådan känsla här, utan mer skynda skynda...
denna bild är för mej själv INTE konst
http://www.fotosidan.se/pools/view/73/553697.htm
jag hade inte sådan känsla här, utan mer skynda skynda...
Chano
Aktiv medlem
Förlåt att jag lägger mig i men..
Jag tror nog att reportrar försöker göra konst av sina bilder när det går.
Sen tror jag dom fotar mycket på sin fritid och släpper all sin skaparlust ut i frihetens fyrverkerilåda.
Att sen många duktiga "konstfotografer" hamnat på en tidning gör ju inte saken sämre.
Alltså bilderna blir bättre.
Hur man ska se tidningsbilder som konst vet jag inte.
Men jag skulle kunna det om någon reporter la upp ett kollage av bilder i någon konstnärlig form.
-Anders
Sen tror jag dom fotar mycket på sin fritid och släpper all sin skaparlust ut i frihetens fyrverkerilåda.
Att sen många duktiga "konstfotografer" hamnat på en tidning gör ju inte saken sämre.
Men jag skulle kunna det om någon reporter la upp ett kollage av bilder i någon konstnärlig form.
-Anders
evalisen
Aktiv medlem
Chano skrev:
Förlåt att jag lägger mig i men..
-Anders
Klart du ska lägga dej i! )
Och jag tycker du gör de bra.
Tojan
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Jag hävdar att syftet har betydelse, men därmed inte sagt att något är mer eller mindre värt än något annat.
Helt klart har syftet stor betydelse, speciellt när det gäller postmodernismen.
Chano
Aktiv medlem
Som simpel naturfotograf.
Ja.. det är väl så man känner sig för det mesta.
Alla tycker det är så förment att fota naturen.
Lätt på gränsen till menlöst eller också har man tur.
Sanningen är väl att det är det svåraste motiv man kan ge sig på om man vill ge budskap eller visa dess skönhet. Inget ljus att bestämma över. ingen bakgrund att sätta upp. Ingenting att bestämma över alls. Nåja. jag sätter ibland in en del grejer. Men det är ändå helt upp till omgivningenens lotterivinnande att ge bilden det lilla sista som man alltid vill ha. OK,lite tur om man inte väntar i månader.
Som min profersionella studiokamrat brukar säga. Kom in med älgen i studion så ska jag ta den bästa älgbilden genom tiderna. Där ute vet jag inte alls hur jag ska ställa in kameran. Eller vad jag ska se.
Ibland kommer någon fram till mig och säger.
-Me för fan, dina bilder är ju konst.
-Du är ju konstnär.
-Bra bilder..o s v.
Jag måste erkänna att det känns riktigt bra att få ett omdöme som konstnär.
Och det känns inte främmande heller.
Även om jag ibland vill ta ”vanliga” bilder också.
Mvh/-Anders
Ja.. det är väl så man känner sig för det mesta.
Alla tycker det är så förment att fota naturen.
Lätt på gränsen till menlöst eller också har man tur.
Sanningen är väl att det är det svåraste motiv man kan ge sig på om man vill ge budskap eller visa dess skönhet. Inget ljus att bestämma över. ingen bakgrund att sätta upp. Ingenting att bestämma över alls. Nåja. jag sätter ibland in en del grejer. Men det är ändå helt upp till omgivningenens lotterivinnande att ge bilden det lilla sista som man alltid vill ha. OK,lite tur om man inte väntar i månader.
Som min profersionella studiokamrat brukar säga. Kom in med älgen i studion så ska jag ta den bästa älgbilden genom tiderna. Där ute vet jag inte alls hur jag ska ställa in kameran. Eller vad jag ska se.
Ibland kommer någon fram till mig och säger.
-Me för fan, dina bilder är ju konst.
-Du är ju konstnär.
-Bra bilder..o s v.
Jag måste erkänna att det känns riktigt bra att få ett omdöme som konstnär.
Och det känns inte främmande heller.
Även om jag ibland vill ta ”vanliga” bilder också.
Mvh/-Anders
Maxell
Aktiv medlem
Eller en avbildning av ett konstverk?Arleklint skrev:
Någon form av konst.
Vem är då konstnären?
(Missförstå mig inte Janne, men jag tycker frågan är intressant att fundera över)
Arleklint
Aktiv medlem
Maxell skrev:
Eller en avbildning av ett konstverk?
Vem är då konstnären?
(Missförstå mig inte Janne, men jag tycker frågan är intressant att fundera över)
Naturen är ett konstverk i sig. Absolut är det så.
Jag lutar nog mot att naturen trots det kan avbildas på ett mer eller mindre konstnärligt sätt.
Frågan är som du säger högst intressant, och jag förstår man kan se det på många sätt.
Maxell
Aktiv medlem
Hur man ser på det kanske är beroende på hur man ser på sitt fotograferande och på naturen. Mitt intresse för fotografering är helt och hållet sprunget ur mitt intresse för naturen. Jag har därför svårt att fotografera en vacker blomma utan att också försöka ta reda på mer om den blomman. Kunskap om motivet är för mig minst lika viktigt som att försöka få en bra bild av det. På så sätt föder dessa två intressen varandra.
Ibland händer det dock att en bild blir någonting mer än en vacker avbildning. Men det är ytterst sällan jag har försökt planera detta budskap i förväg, utan detta uppstår nästan alltid när jag i efterhand betraktar bilden. Så är det t.ex. med den bild jag la in tidigare i den här tråden. Bilden tog jag förra vintern, men jag såg inte budskapet i den förrän flera månader senare (men be mig inte förklara vad det är jag ser, för det kan jag nog inte med ord beskriva). Om det är konst och om jag då också blir konstnären... tja, kanske det.
Ibland händer det dock att en bild blir någonting mer än en vacker avbildning. Men det är ytterst sällan jag har försökt planera detta budskap i förväg, utan detta uppstår nästan alltid när jag i efterhand betraktar bilden. Så är det t.ex. med den bild jag la in tidigare i den här tråden. Bilden tog jag förra vintern, men jag såg inte budskapet i den förrän flera månader senare (men be mig inte förklara vad det är jag ser, för det kan jag nog inte med ord beskriva). Om det är konst och om jag då också blir konstnären... tja, kanske det.