Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa dina konstnärliga naturbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Den eviga fråga: vad är konst?
Den här bilden har, i alla fall för mig, en djupare mening än att bara vara en avbildning. Om det är konst har egentligen ingen betydelse, men bilden har däremot betydelse för mig.
 

Bilagor

  • 1046-202-1.jpg
    1046-202-1.jpg
    57.5 KB · Visningar: 616
Även jag har svårt definiera konst. Är inte i princip allt bildskapande konst?

Här är iafall mitt bidrag. Är det konst?
 

Bilagor

  • siluett.jpg
    siluett.jpg
    54.2 KB · Visningar: 588
Skogarna hemifrån?

Hej Lotta.

Bilden är tagen på Brattforsheden i sommras.
Kanske skall WFS träffas där för naturfoto till sommarn?
 
Gillar denna, fick dock inga kommentarer då den låg uppe så jag är osäker på hur andra uppfattar bilden. Små spår från en hare (tror jag) kan ses löpa mot solen...

Hmm, vart tog bilden vägen???
 
jimslim84 skrev:
Även jag har svårt definiera konst. Är inte i princip allt bildskapande konst?


Javisst är det så, inte bara bildskapande, utan även
arkitektur, skultur etc med och dess olika förutsättningar för vad som anses som bra eller dåligt eller vilken genre det tillhör. Naturfoto hör ju knappast till den postmoderna konsten, på långa vägar..


Den stora frågan är väl egentligen hurvida det man gör är särskilt originellt....
 
Ja, men frågan är om det alltid måste vara originellt. Visst är det något att sträva efter, och nya tag är aldrig fel. Men ofta är det det enkla som talar mest. Vet inte riktigt om jag gör mig förstådd, men jag menar nog att konst ofta är bra på grund av tämligen simpla metoder och inte alltid pga att det är originellt.



Kanske bara pratar i skägget som vanligt. =)


Sen är det nog så att på en sida som denna så sköljs man av kompositioner och fotoidéer, så man kanske börjar bli lite kräsen vad gäller originalitet? =P
 
Arleklint skrev:
Om man gör konstbilder eller "Nature Art" som jag kallar det behöver man inte veta ett dugg om vad man fotar. Man behöver bara trivas med att fota ute i naturen.

Jag håller absolut inte med där. Oavsett genre
så behövs kunskaper, kännedom och närhet för att
förmedla något, speciellt om man vill kalla det konst.
 
jimslim84 skrev:
Även jag har svårt definiera konst. Är inte i princip allt bildskapande konst?

Har kollat på din sida lite.
Du är en skicklig fotograf och då blir alla bilderna konst. Så din tanke kan jag förstå eftersom det är något du lever efter i ditt bildskapande. Att ta fram bilden ur motivet..den sanna bilden..eller den osanna men ändå det man vill få fram är svårt. Du verkar ha den förmågan. Men minst i den bild du visar här. Kanske den minst konstnärliga bild du har bland dina bilder. Men visst är den ändå konst.

Så lägger jag ut lite skitkonst själv.
En bild som från början växte fram i en debatt. En bild som jag tog för mitt eget välbefinnande och som aldrig visats förut. Att en bild säger något eller lägger sig i debatten i ett försök till konstnärligt drag är inget fel tycker jag.
Ej manipulerad bild.
Mvh/-Anders
 

Bilagor

  • rovschack.jpg
    rovschack.jpg
    50.2 KB · Visningar: 546
Jag tycker inte man kan klassa allt bildskapande som konst. Inte om man hårddrar det. Röntgar tandläkaren en tand så är det bildskapande men det vill jag inte kalla konst. Likaså om jag ritar en karta till någon för att beskriva vägen eller om jag som just i denna stund sitter och gör en annons till ett företag.. Det är kanske är en konst att lägga röntgenplåten rätt, att planera utrymmet på papperet utifrån vad kartan ska visa samt att göra en snygg tilltalande annons, men att det är en konst att klara är inte detsamma som att resultatet är konst. Personligen anser jag att vissa grejer jag plåtar på uppdrag inte heller är konst. En bussbild till en resebroshyr behöver kanske inte vara konst även om det är en konst att göra den?

Syftet har nog en viss betydelse.
 
Senast ändrad:
Jag håller med det Janne skrev om att man inte behöver veta vad man fotar, men nästa mening "Man behöver bara trivas med att fota ute i naturen." tror jag inte är ett krav. Om det är ett krav, vart hamnar då min första bild i denna tråden samt någon mer som plåtats från balkongen? (Ghosts walk) Det är inte ute i naturen, men motivet är ute.. Jag tycker det borde vara bilden som räknas och bildskapandet man borde trivas med snarare än platsen man bfinner sig i/på.
 

Bilagor

  • attachment-1.jpeg
    attachment-1.jpeg
    42.9 KB · Visningar: 654
Var börjar naturen.
På en balkong kanske.
Spelar liten roll.
Det som omfamnar ens egen själ och ger den tillfredställelse man eftersträvar med sin klamera är väl konsten..åtminstone konsten att överleva och ge liv kanske. Eller ge livet en annan innebörd kanske.
Vad det sen föreställer beror väl på vart man är i tunneln. Om man nu kan kalla naturkonstfotografens väg för en tunnel. Varken fotgrafen står på en balkong eller i en urskog fem mil från närmaset väg så är budskapet det viktigaste. Om sen andra fattar budskapet vet jag inte om det är så viktigt. Men det känns lite fint om andra än bara en själv fattar att det finns en tråd i bilden även om den i första ögonblicket verkar "konstig".
Mvh/-Anders
 
Det där med att man måste tycka om det man fotar vet jag inte.
När jag tog denna bild hatade jag fjället och hela mitt förbannade liv ute i den förbannade skitnaturen.
Bilden tilltalde mig så mycket efter framkallningen att jag ändå lät den överleva. Tyckte att jag hittade rätt i mitt hat den gången.
Sen har man funderat över att radera bilden för alltid. Men man kan aldrig ändra livet med att raddera en bild. Eller kan man det. Kan man kanske ändra livet genom att ta en bild.
Mvh/-Anders
 

Bilagor

  • sv-fjall.jpg
    sv-fjall.jpg
    43.2 KB · Visningar: 648
Man skulle ju kunna se det så här oxå..

Jag tycker det är otäckt som sjutton med myror nypande i ansiktet, men för rätt bild lägger jag mig gärna på marken ändå. Dock vore det en överdrift att säga att jag trivs just då.

Sen kan jag stormtrivas i naturen iaf, men inte alltid i kombination med skapandet av bild. Då kan naturen t.o.m få göra ont:)

Jag är inte naturfotograf. Kanske därför..
 
Jag tycker så här... Fotografi är en konstform,
alla fotografier behöver inte vara konst för de.
Min gräns går vid reportage, såsom i dagstidningar - nyhetsbilder och dyl. De tycker jag är en annan form, alltså inte konst.

Sen om det är en bild på en droppe eller en suddig naturbild eller vad som... så tycker jag de är upp till fotografen/konstnären att bedömma om de är konst eller inte.
För mej kan precis vad som helst vara konst.
Ett porträtt tex. kan jag se som konst.
Och allt i naturen (tråden handlar ju om naturkonst) kan jag se som konst, Allt beror ju på hur fotografen själv förmedlar sin bild.

Jag är INTE en person som kan bedömma - att de där är INTE konst!
Det är ju själva känslan som fotografen/konstnären själv har...
Hoppas ni förstår hur jag menar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.