Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa bilder på tv med A200

Produkter
(logga in för att koppla)

Zebulah

Aktiv medlem
Kan man från sin dator ladda ner bilder till minneskortet, antingen via en läsare eller så direkt till kameran, och sedan ta med sig kameran och visa bilderna på en tv och hur gör man i så fall?

Försökte göra det via en kortläsare men kameran säger bara att den inte har några bilder att visa.

Kan kanske verka bakvänt att göra på det sättet men det finns faktiskt folk som inte har dator och då vore det smidigt att bara ha med sig kameran.

det går åtminstonde utmärkt att göra exakt så i en A2:a så det går säkert bra i en A200 också. Jag vet för jag gjorde så för en vecka sedan.

Nu har jag prövat att lägga ner filer i katalogerna

DCIM
DCIM\100KM020
DCIM\101KM020

Jag har lagt ner

MRW filer
JPE filer som är fotade med kameran
jpg filer som kommer från en scanner och då med fil-tilläggen .jpg .jpeg .jpe

Kameran säger bara "inga bilder" när jag är i visningsläge.

Så då är frågan om du gör på något speciellt sätt eller om det är något fel på kameran

Hej! om jag döper bilderna till något eget filnamn
och sedan tankar över dom till kameran, så hittar den inte på bilderna, bilderna ska alltså ha kvar sitt
originalnamn som kameran gett dom.
Mvh

Nu funkar det med att formattera kortet och att lägga tillbaka bilderna som är fotade med kameran så tack för tipsen.

Nu är det så att jag skulle vilja kunna visa fotona som jag tagit med min aSLR, scannat in och gjort om till jpg. Får kameran till att hitta bildern och skapa ramarna till miniatyrerna men den kan inte visa bilderna. Gissar att det kan vara jpg-kompressionen som skall vara en viss eller så kanske det är något i EXIF som måste vara rätt. Kanske måste fråga KM.

Fast å andra sidan så blir det inte så bra bilder när man visar på en TV så enklast kanske är att låna en bärbar på jobbet när man skall visa bilder. Eller varför inte både en bärbar och en projektor. Då får man dessutom tillbaka den "gamla" känslan av att visa dia-bilder *L*.

Kameran till TV = Dårlig bild

Det blir betydligt bättre om man bränner ner bilderna på en CD/DVD och sedan kör dem i DVD-spelaren.
Att titta på bilderna direkt från kameran blir inte bra.
Det är väl grafik kortet i kameran som är kass?
iaf är det så med min A1:a

Re: Kameran till TV = Dårlig bild

jacken skrev:
Det blir betydligt bättre om man bränner ner bilderna på en CD/DVD och sedan kör dem i DVD-spelaren.
Att titta på bilderna direkt från kameran blir inte bra.
Det är väl grafik kortet i kameran som är kass?
iaf är det så med min A1:a

Kan bara instämma när det gäller A2.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar