Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa beställt porträttfoto i portfoliosammanhang?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin.s

Aktiv medlem
Jag har blivit intervjuad av en tidning om ämnet "porträttfotografi" och ska då visa upp några bilder från min portrfolio i tidningen i samband med intervjun. Bilderna måste skickas i väg väldigt snart, det är därför jag frågar,

Hur fungerar det med beställda porträttfotografier? Måste man fråga personen man fotograferade om lov innan man visar upp bilden i annat sammanhang?

Jag har blivit intervjuad av en tidning om ämnet "porträttfotografi" och ska då visa upp några bilder från min portrfolio i tidningen i samband med intervjun. Bilderna måste skickas i väg väldigt snart, det är därför jag frågar,

Hur fungerar det med beställda porträttfotografier? Måste man fråga personen man fotograferade om lov innan man visar upp bilden i annat sammanhang?

Låter ytterst osannolikt... har för mig att du får använda vilka bilder du behagar i din portfolio, då det ju trots allt inte är i vinstsyfte utan för att showcase:a vad du har presterat.

Utan att ha läst på...
Nej, jag tror att du som fotograf har rätt att använda och publicera bilderna (om inte annat avtalats).
Dessutom handlar det i det här fallet om journalistisk publicering dvs det är ju inte reklam som är det huvudsakliga syftet.

Sen kan ju kunden tycka annorlunda i vilket fall som helst...

Vad det gäller bilder som skall användas för marknadsföring.
Så måste "identifierbara" personer alltid ge sitt tillstånd.

Bortsett från den rent juridiska sidan, så finns det ju ett mått av "kundvård" i att fråga först.

Tack för svaren!

Självklart skulle jag mer än gärna fråga alla jag fotograferat och fotograferat för, men just nu handlar det om en väldigt kort deadline (mindre än ett dygn) mellan att tidningen valt bilder (från ett stort urval) och att den går i tryck. Det kan vara knepigt att få tag på både kunder och porträtterade personer på den tiden.

Jag borde naturligtvis fråga före, så jag vet svaret när sådana här tillfällen dyker upp, men jag har missat det. En läxa till alla framtida gånger framöver.

I och med att det inte är i vinstdrivande syfte och att det verkligen inte har någonting med reklam/marknadsföring att göra, borde det väl vara okej. Någon som tror något annat?

Du får givetvis visa upp bilderna i olika sammanhang. Men beställda porträttbilder får du inte publicera utan den avbildades tillstånd. (Och det har inget med reklam att göra, utan handlar om upphovsrätten till bilden.)

I och med att det inte är i vinstdrivande syfte och att det verkligen inte har någonting med reklam/marknadsföring att göra, borde det väl vara okej. Någon som tror något annat?
Inte tror, utan vet. Det framgår utmärkt tydligt av upphovsrättslagen. Du måste skaffa tillstånd för publicering.

Erland, vad är skillnaden på visa upp och visa upp menar du? Visa utskrift på stan = ja, ha med i sin digitala portfolio / ha med i intervju = nej?

Ett skräckexempel på beställt porträttfoto, bilden som togs på en hel del kungligheter och hov när de gifte sig för något år sedan. Sådär 100 personer, en hel del från utlandet. Är alla tillfrågade då? Såg bilden i en tidning när det handlade om fotografen.

Hur som helst, det är bara personen som är porträtterad man måste få okej från och inte företaget som beställde den?

Erland, vad är skillnaden på visa upp och visa upp menar du? Visa utskrift på stan = ja, ha med i sin digitala portfolio / ha med i intervju = nej?

Ett skräckexempel på beställt porträttfoto, bilden som togs på en hel del kungligheter och hov när de gifte sig för något år sedan. Sådär 100 personer, en hel del från utlandet. Är alla tillfrågade då? Såg bilden i en tidning när det handlade om fotografen.

Hur som helst, det är bara personen som är porträtterad man måste få okej från och inte företaget som beställde den?
1. Det som är förbjudet enligt lagen är att överlåta upphovsrätten. Och det gör du om du låter en tidning trycka bilden. Eller låter en webbsajt (t ex Facebook) publicera den.

2.Jag känner inte till den situation du syftar på, men gissningsvis visste kungligheterna att de ställde upp för pressfotografer som plåtade just för att publicera. De hade väl inte själva anlitat fotografen för att ta porträtt på dem som de skulle hänga upp på väggen?

3. Lagen säger att du måste ha den avporträtterades tillstånd. Om du måste fråga företaget beror på vad du har för avtal med det.

1. Det som är förbjudet enligt lagen är att överlåta upphovsrätten. Och det gör du om du låter en tidning trycka bilden. Eller låter en webbsajt (t ex Facebook) publicera den.

2.Jag känner inte till den situation du syftar på, men gissningsvis visste kungligheterna att de ställde upp för pressfotografer som plåtade just för att publicera. De hade väl inte själva anlitat fotografen för att ta porträtt på dem som de skulle hänga upp på väggen?

3. Lagen säger att du måste ha den avporträtterades tillstånd. Om du måste fråga företaget beror på vad du har för avtal med det.

Nu är du väl ändå ute och cyklar ???!

Upphovsrätten är ju just fotografens rätt till bilden och det som skiljer sig från t ex beställaren/bildköparens rättigheter. Alla bilder jag har tagit har jag rätt att visa upp och använda där jag själv behagar eftersom jag har upphovsrätten till bilden. Jag får självklart även sälja rättigheterna till bilden för fri användning mm

I reklam kommer väl snarast PUL in i bilden och där krävs godkännande eftersom du själv måste veta vad du anses göra reklam för med ditt ansikte. Sen kommer ju diskussionen kring "förnedrande publicering" men det är knappast aktuellt i detta fall och dessutom rör det sig om redaktionellt material och inte reklam om jag förstod det hela rätt.

Nu är du väl ändå ute och cyklar ???!

Upphovsrätten är ju just fotografens rätt till bilden och det som skiljer sig från t ex beställaren/bildköparens rättigheter. Alla bilder jag har tagit har jag rätt att visa upp och använda där jag själv behagar eftersom jag har upphovsrätten till bilden. Jag får självklart även sälja rättigheterna till bilden för fri användning mm
Nej, det är faktiskt du som är "ute och cyklar". Så här står det i upphovsrättslagens §27:

Upphovsrätt må [...] helt eller delvis överlåtas. Överlåtelse av exemplar innefattar icke överlåtelse av upphovsrätt. I fråga om beställd porträttbild äger upphovsmannen dock icke utöva sin rätt utan tillstånd av beställaren

Du borde ha uttryckt dig lite annorlunda längre upp i tråden.
För upphovsrätten ägs av fotografen, även vad det gäller porträttbilder.
Jag förstår inte vad du syftar på, jag har aldrig sagt något annat än att upphovsrätten ägs av fotografen.

Aha, jag läste inte hela tråden utan gick litet slarvigt på ditt svar och trodde du uttalade dig generellt om upphovsrätt och inte specifikt porträttbilder.
Fast trådens rubrik kanske kunde gett dig en aning om sammanhanget? ;-)

Jag förstår inte vad du syftar på, jag har aldrig sagt något annat än att upphovsrätten ägs av fotografen.

Fast trådens rubrik kanske kunde gett dig en aning om sammanhanget? ;-)

Det var följande som jag tycker blev otydligt, och lätt kan tolkas som att det är upphovsrätten som styr rätten att använda bilder på identifierbara personer i marknadsföring.

Vad det gäller namn och bilder i marknadsföring så finns det ju en specifik lagstiftning för detta.:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19780800.HTM

Dock så lärde jag mig något nytt, vad det gäller beställda porträttbilder.
(Brukar inte jobba med det, så jag har inte satt mig in så specifikt i just den delen).
Vilket jag tackar för.

Lite mer info finss på SFF:s web:
http://www.sfoto.se/tio-fragor-om-lag-och-ratt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar