Annons

Vinterfotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

emilvidmark

Medlem
Hejsan!

Är det någon som har tips om vad man kan fota i vinter? Jag bor uppe i norra Sverige där solen bara är uppe en liten stund om dagen. Känner mig tom på fantasi och kreativitet och det känns som att kameran bara ligger och dammar. Skulle någon kunna tipsa om saker att fotografera under vinterhalvåret?

Tack på förhand

Mvh Emil!

Vinterlandskap, soluppgångar, frostkristaller, snökristaller, fåglar ( brukar vara enklare på vintern då de kommer närmare ), snö

Som komplement kan du skaffa dig ett makroobjektiv, du har säkert massor av saker i bostaden som kan bli spännande på bild med olika ljussättning mm. Mycket användbart utomhus också, även vintertid:)

Finns inte pengarna så är närbildslinser ett bra alternativ.

Har hamnat i samma typ av "svacka" under vinterhalvåret, men nu den här säsongen har jag tänkt börja med light painting, måla med ljus och ha mig. Kan nog även slinka in en del eld och pyro. Det gäller att använda mörkret. =)

Jag tänkte försöka att lära mig att använda flera blixtar nu när man mest sitter inne och huttrar och det är mörkt mest hela dagen.

/ Stolpe

du kan ju fota fast det är helt mörkt!
städer byar hus, jag var ute i går kväll när det var helt mörkt,
hoppas att jag får länka till mine egna FB bilder
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.479749485397705.109556.100000879727963&type=3&l=fd5ea51ca3

du kan fota norrsken!

här är några nattbilder till från ett utsiktsberg med vy över en liten by
mitt i natten i januari,
lycka till!!
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.307378385968150.73315.100000879727963&type=3&l=c3cd9f0e10

det finns lite flera bilder på min sida om du vill ha tips, tex Highspeed photo

Folk, norrsken, nattbilder, fåglar.
Sätt kameran på stativet och ta en promenad så skall du se att du hittar bilder.

Is kan vara häftigt att fota. Isvallar, klaris, is med bubblor, snö på is, istappar... Kanske is i månsken? Eller testa att använda ett par marschaller e.dyl för att fota eldreflexer i isen. Bara fantasin (och säkerheten!!) sätter gränser.
Här i sörmland har det också blivit vinter på riktigt, men vi har ju lite längre ljust om dagarna än uppe i norr...
//Pontus

Grenar, träd, buskar, gräs bland snödrivorna blir fina bilder. Man får ofta rådet att kompensera + ett eller +1,5 steg för att få vit snö. Man vill ju få struktur i snön och ändå motiven rätt exponerade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar