ANNONS
Annons

Vilse i stativdjungeln

Produkter
(logga in för att koppla)

Fahloin

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska köpa ett stativ, men har fastnat i alla lianer som går i utbudsjungeln. Jag har läst en del av vad man bör tänka på och så, men blir då bara mer villrådig.

Det primära stativet ska användas till är en Swarovski AT80 tubkikare, men kommer även att användas till fotografering.

Detta är mitt första stativ, jag är student och följdaktligen inte så tät på pengafronten. Jag är lite över 180cm lång.

Ge mig råd och tips innan jag blir tosig!

Vilken prisklass hade du tänkt dig?
Det finns vettiga stativ som inte är jättedyra, men det är dumt att vara dumsnål. :)

Det är inte en djungel det är ett helvete

Är inne på mitt tredje stativ på ett och ett halvt å r och är fortfarande inte nöjd :/

1. Ett billigt rackelstativ som inte kunde gå i spagat. Det tröttnade jag snabbt på!

2. Ett enklare manfrotto stativ 724? Det var bra men med min dåvarande 70-200/2.8 skjutzoom utan stativfäste skakade allt.

3. Nummer tre är ett manfrotto 055Pro med en fet kula (manfrotto 468) och det är toppen men det blir alldeles för tungt att släpa på.

Lycka till

Martin

Det här finns på Cyberfoto. Jag rekommenderar videohuvud av egen erfarenhet till kikaren och det kan ju även användas till foto. Ev kan du ju komplettera med en passande kula senare. Längden borde räcka till, Videohuvudet är drygt 11cm högt och har snabbfäste. Kombinationen växer du inte ur i första taget.

Manfrotto Micro videohuvud 128RC
Höjd 11,5cm
Vikt 1kg
Max belastning 4kg
Medföljande platta 200PL-14
Pris inkl moms: 656 SEK

Manfrotto Classic 055 black
Höjd hopfälld 61cm
Maxhöjd 135cm
Maxhöjd med pelare 178cm
Minimumhöjd 8cm
Vikt 2,3kg
Max belastning 6kg
Pris inkl moms: 1219 SEK

3. Nummer tre är ett manfrotto 055Pro med en fet kula (manfrotto 468) och det är toppen men det blir alldeles för tungt att släpa på.
Då börjar vi snacka kolfiber. Men var beredd på att få betala för det.

Feisol eller Gitzo eller möjligen manfrottos nyare magfiber. Men magfiber-sakerna är fortfarande lite tunga i sammanhanget. Exemplen tar jag från Gitzo då jag precis köpt ett sådant.

Ett Gitzo G1127 eller G1227 är relativt likvärdigt med 055 förrutom tyngden. Men då kostar det och du behöver troligen hänga något i kroken om det blåser då stativet är så lätt.

Annars om du vill ha något ruggigt statigt och långt så är G1325 något att titta på. Det väger "bara" 2KG. Men när man ser storlekn på det i uppfällt läge så inser man att 2kg inte är speciellt mycket då det ska klara att hålla 12KG.

Själv satsade jag på G1127 som är det typ minsta i serien för att kunna ha som lätt stativ. 1.24kg väger det. Det är ung lika stadigt som ett 055 men lite lägre. Och mycket lättare. Till det köpte jag en acratech ultimate kula som väger 450gram. Mycket för viktens skull. Blåser det upp ute lär jag behöva tynga ner hela ekipaget med en väska eller dylikt dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar