Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vill ha tips nu när jag ska köpa ny kamera
- Trådstartare Dragonfly
- Start datum
l-malmqvist
Aktiv medlem
Bra vidvinkel OCH bra zoom kan bli lite svårt, men har du de pengarna och vill ha en kompaktkamera så skulle jag ha tittat närmare på Panasonics nya DMC-LX1. 8,4 MP, panoramaformat på bilderna (16:9) och motsvarande 28mm vidvinkel. Cirka 6000 kr så har du råd med lite tillbehör också.
Men ska du ändå lägga ut den summan så borde du också titta på de nyare DSLR-kamerorna, de är lätta att använda och ger bättre bildkvalitet. Finns mycket att välja på, sök i forumet efter Canon 350D, Nikon D50 etc.
Men ska du ändå lägga ut den summan så borde du också titta på de nyare DSLR-kamerorna, de är lätta att använda och ger bättre bildkvalitet. Finns mycket att välja på, sök i forumet efter Canon 350D, Nikon D50 etc.
Jonsjoberg
Avslutat medlemskap
Kolla på Canon 350D eller Nikon D50, de är rätt likvärdiga i prestanda så glöm ej att klämma å känna på dem innan du bestämmer dig..
Kalle_B
Aktiv medlem
Köper du systemkamera så tillkommer ju objektiven.
Men ett bra "allround" objektiv med lite vidvinkel finns det gott om. Men du får nog isåfall höja din budget kanske 2-3 tusen till.
En bra systemkamera att börja med är väl Canon EOS 350D eller Nikon D50, D70
Canon har jag erfarenhet av så där kan jag säga att bilderna är ruggigt bra med rätt typ av objektiv.
nikon är troligtvis inte dåliga men där har jag ingen erfarenhet.
Det har skrivits miljoner inlägg om kamerorna så sök bara i forumet så kommer du nog få svar på alla dina frågor.
Men en Canon EOS 350D + bra objektiv kanske runt 13-15 000 kronor, allt nytt...
Men ett bra "allround" objektiv med lite vidvinkel finns det gott om. Men du får nog isåfall höja din budget kanske 2-3 tusen till.
En bra systemkamera att börja med är väl Canon EOS 350D eller Nikon D50, D70
Canon har jag erfarenhet av så där kan jag säga att bilderna är ruggigt bra med rätt typ av objektiv.
nikon är troligtvis inte dåliga men där har jag ingen erfarenhet.
Det har skrivits miljoner inlägg om kamerorna så sök bara i forumet så kommer du nog få svar på alla dina frågor.
Men en Canon EOS 350D + bra objektiv kanske runt 13-15 000 kronor, allt nytt...
l-malmqvist
Aktiv medlem
Dragonfly skrev:
Tack för alla svar.... Tror jag ska titta på Nikon D70... Såg att det var en som skulle sälja en på radannonserna ni får gärna kika in där o titta åt mej! anonnsen var insatt 2005-09-22
D70 är en fin kamera, men du behöver nog inte en SB600-blixt det första du gör. Den inbyggda blixten klarar rätt mycket. Satsa hellre på kitobjektivet 18-70 plus ett billigare tele, tycker jag. Titta på D50 också.
Canon har jag ingen större erfarenhet av men de är troligtvis inte dåliga ;-)
Kalle_B
Aktiv medlem
l-malmqvist skrev:
Canon har jag ingen större erfarenhet av men de är troligtvis inte dåliga ;-)
ohhh ajaj den sved....
.Z.
Aktiv medlem
DSLRkameror som är intressanta.
Olympus E300.
Pentax *Ist DL & *Ist DS.
Konica Minolta Dynax 5D.
Nikon, D50 & D70.
Canon EOS 350D.
Detta är vad som finns under 10.000 med enklare optik (Olympus med två bra zoomar till ungefär samma pris som de andra med en sämre zoom). Vad som är bäst för dig är svårt att på rak arm säga men jag råder dig att kika in i en välsorterad butik & klämma & känna vad som känns bäst.
Tekniska skillnader finns men dom är små. Fråga gärna här på FS om du undrar över nåt men tyvärr så blir svaren ofta ganska så färgade beroende på vad svararen kör själv ;-) Det ser man ju när man tittar på vilka två märken som rekommenderats tidigare i denna tråd
//Larsa
Olympus E300.
Pentax *Ist DL & *Ist DS.
Konica Minolta Dynax 5D.
Nikon, D50 & D70.
Canon EOS 350D.
Detta är vad som finns under 10.000 med enklare optik (Olympus med två bra zoomar till ungefär samma pris som de andra med en sämre zoom). Vad som är bäst för dig är svårt att på rak arm säga men jag råder dig att kika in i en välsorterad butik & klämma & känna vad som känns bäst.
Tekniska skillnader finns men dom är små. Fråga gärna här på FS om du undrar över nåt men tyvärr så blir svaren ofta ganska så färgade beroende på vad svararen kör själv ;-) Det ser man ju när man tittar på vilka två märken som rekommenderats tidigare i denna tråd
//Larsa
.Z.
Aktiv medlem
Dragonfly skrev:
Tack för alla svar.... Tror jag ska titta på Nikon D70... Såg att det var en som skulle sälja en på radannonserna ni får gärna kika in där o titta åt mej! anonnsen var insatt 2005-09-22
Kikade men hittade den inte? Ett bra köp annars om beg.priset är rätt.
//Larsa
.Z.
Aktiv medlem
Dom som har koll på priser får uttala sig men jag tycker att det ser bra ut...
Allra mest om 10,00 som han skriver gäller, en tia är det helt klart värd ;-)
Här är den.
//Larsa
Allra mest om 10,00 som han skriver gäller, en tia är det helt klart värd ;-)
Här är den.
//Larsa
Senast ändrad:
Christer1
Aktiv medlem
De flesta glömmer att "klämma och känna" på medlevererade programvaror därför att det är svårare.Dragonfly skrev:
Det blir någon av dom DSLRkameror som Larsa beskrev! Så nu måste jag bara klämma o känna
Canon har en excellent programvara Zoombrowser som av Canonägare gratis kan uppgraderas till 5.2.1. som är till stor hjälp när man skall läsa in, sålla och få ordning på tagna bilder.
De flesta andra kameraleverantörers programvaror är ljusår ifrån ZB´s funktionalitet.
plf66
Aktiv medlem
Jag har köpt en E300, och är mycket nöjd efter mina förutsättningar. Det som återstår nu är att komplettera med en 11-22-zoom.
Men jag har däremot inte ens öppnat förpackningarna med "medföljande programvara". Behöver jag det verkligen?
Minneskortet läser jag med en minneskortläsare och kopierar filerna direkt på hårddisken.
Photoshop har jag sedan många år, och senaste uppdateringen gör att jag även läser raw-filerna.
Men jag har däremot inte ens öppnat förpackningarna med "medföljande programvara". Behöver jag det verkligen?
Minneskortet läser jag med en minneskortläsare och kopierar filerna direkt på hårddisken.
Photoshop har jag sedan många år, och senaste uppdateringen gör att jag även läser raw-filerna.
Christer1
Aktiv medlem
Ja det är det stora felet som alltför många gör därför att ingen visar eller talar om programvaran vid kameraköp.plf66 skrev:
Men jag har däremot inte ens öppnat förpackningarna med "medföljande programvara".
Gå in och läs mina inlägg här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=40485&highlight=Zoombrowser+5.2.1
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=42388&highlight=Zoombrowser+5.2.1
Du går miste om massor av bra verktyg.
Du skall förutom ladda ner skivan till datorn ta hem ZB 5.2.1 upgrade från Canons site och uppgradera med den. Först då får du alla fina verktyg tillgängliga.
Christer1
Aktiv medlem
Du måste ha en Canonkameras original skiva inladdad i datorn för att kunna göra uppgraderingen.
Vissa funktioner går bara att göra på bilder från Canonkameror t.ex AF-koll och RAW-hantering.
Det är därför jag skriver att det är så viktigt att titta på programvaran innan man köper kamera.
Vissa funktioner går bara att göra på bilder från Canonkameror t.ex AF-koll och RAW-hantering.
Det är därför jag skriver att det är så viktigt att titta på programvaran innan man köper kamera.