Annons

Vill ha skarpa bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Radeeon

Aktiv medlem
Hej jag köpte för ett tag sedan en eos 400d med tillhörande objektiv och ett sigma 70-300 APO DG
och jag kan säga som så här att jag är inte nöjd med hur skarpa dom gluggarna är. När man somar in bilden så ser det hur suddigt ut som helst.
Japp jag har stativ när jag fotar.
Är det någon som kan je mig något tipp på två bra gluggar en till allround fotning och en med lite mer zoom?
Prisklass? Inte så noga just nu då jag bara vill veta vad jag ska börja titta på.
 
Några grejer som jag snappat upp under den senaste tiden och som kanske kan hjälpa dig (men dessa grejer kanske du redan vet)
Jag trodde också det berodde på mina objektiv som är av Sigma och Tokina att mina bilder var lite suddiga.
- Bildbehandlingsprogram (i mitt fall Photoshop) visar bilden olika bra vid olika förstoringsgrader på skärmen. 50% är en rekommenderad förstoringsgrad om man vill kolla på skärpa. Zommar du sedan in över 100% blir ju bilden oskarpare p.g.a. att den samtidigt blir "pixligare"
-Digitala bilder som är i RAW-format är lite oskarpa innan man skärpt upp dem i RAW-framkallaren.Om man fotar jpg görs ju en del av den skärpningen i kameran. Sedan finns det ett moariefilter på sensorn, som gör att en digital RAW-bild behöver skärpning.

Slutsatsen är att digitala bilder behöver efterskärpning, så det är inte alltid gluggarna som är problemet.
Jag plåtar alltid numera i RAW för att kunna göra skärpningen efteråt i Photoshop. Då har jag bra koll på skärpan i de flest fall.

...men det kan ju också bero på ett måndagsexemplar av din nya glugg.
 
Vad som gör bilder suddiga:
1) Fel inställd fokus. Det är otroligt viktigt att vara noggrann med att fokus är 110% rätt. Glöm helt att skärpedjupet kompenserar för detta.

2) Rörelseoskärpa - Försök hålla kameran helt stilla när du trycker av. Använder du stativ kan man inte göra så mycket mer, men motivet kanske rör sig?

3) För lång slutartid. Öppna bländaren och/eller öka ISO tills slutartiden blir "kort nog". Prova och se. Längre än 1/250 del och det är suddvarning..

4) Mindre bra optik. Superzoomar (ex. 70-300) är aldrig riktigt skarpa, särskilt inte i ytterlägena eller om de bara är överkomligt dyra. Riktigt bra zoomar kostar en arm och ett ben..

5) Fel kalibrerad AF. Sista bortförklaringen, men det KAN vara så att kameran/objektivet inte tillverkats med perfekt injusterad skärpa, men det verkar bli mer och mer sällsynt med tiden.
 
Tack så mycket för snabbt svar. Detta som du skriver om har jag inte testat och visste inte ens om men jag ska kolla på detta.
 
Linmajon skrev:
Vad som gör bilder suddiga:
1) Fel inställd fokus. Det är otroligt viktigt att vara noggrann med att fokus är 110% rätt. Glöm helt att skärpedjupet kompenserar för detta.

Felinställd fokus är det inte då jag har kollat detta flera gånger. Det jag inte har kollat är om fokusen verkligen ligger rätt på dom olika punkterna.

2) Rörelseoskärpa - Försök hålla kameran helt stilla när du trycker av. Använder du stativ kan man inte göra så mycket mer, men motivet kanske rör sig?

Kameran har varit still och motivet med.

3) För lång slutartid. Öppna bländaren och/eller öka ISO tills slutartiden blir "kort nog". Prova och se. Längre än 1/250 del och det är suddvarning..

Har provat det med

4) Mindre bra optik. Superzoomar (ex. 70-300) är aldrig riktigt skarpa, särskilt inte i ytterlägena eller om de bara är överkomligt dyra. Riktigt bra zoomar kostar en arm och ett ben..

Där tror jag att problemet ligger. 18-55 gluggen är canons kitobjektiv till kameran och det har inte fått bra kretik någonstans

5) Fel kalibrerad AF. Sista bortförklaringen, men det KAN vara så att kameran/objektivet inte tillverkats med perfekt injusterad skärpa, men det verkar bli mer och mer sällsynt med tiden.

Mja kan ju va..
 
Radeeon skrev:
Hej jag köpte för ett tag sedan en eos 400d med tillhörande objektiv och ett sigma 70-300 APO DG
och jag kan säga som så här att jag är inte nöjd med hur skarpa dom gluggarna är. När man somar in bilden så ser det hur suddigt ut som helst.
Japp jag har stativ när jag fotar.
Är det någon som kan je mig något tipp på två bra gluggar en till allround fotning och en med lite mer zoom?
Prisklass? Inte så noga just nu då jag bara vill veta vad jag ska börja titta på.

Är det oskarpt på alla brännvidder, är allt (även shit långt bort) oskarpt? Du kanske står för nära motivet? Det är enklare att ge ett bra svar om du kan bifoga en exempelbild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.