Annons

Vill förstå.. (XXX)

Produkter
(logga in för att koppla)
Stadan skrev:
Jag ser nog bilden lite annorlunda, och tycker att bilden illustrerar något ännu otäckare än själva övergreppet. De tjejer som blir offer för trafficing är själva så utsatta, de har inget uppehållstillstånd, inga pass.......
Uppstod de tankarna direkt av bilden eller kom de först då syftet (fotografen beskrev senare) var känt? Alltså, fick bilden dig att associera direkt till trafficing? Är bilden en "fullgod" illustration av vad trafficing innebär?
 
lottae skrev:
Uppstod de tankarna direkt av bilden eller kom de först då syftet (fotografen beskrev senare) var känt? Alltså, fick bilden dig att associera direkt till trafficing? Är bilden en "fullgod" illustration av vad trafficing innebär?

Men behöver man verkligen förklara allt med bilden? Måste den vara så självklar att man med en gång förstår vad det handlar om? Själv skulle jag vilja se bilden mer trashig för att få fram den där sunkiga känslan som jag associerar med trafficing.
Men jag tycker inte att man direkt behöver fatta vad det handlar om. Det behöver inte vara en tjej med en prislapp på *dåligt exempel jag vet* Det räcker att det står att det handlar om trafficing. Så får man tänka lite över bilden och själv sätta den i sitt sammanhang.
 
Askel skrev:
Men behöver man verkligen förklara allt med bilden?
Näe, i regel kanske förklaraingar till bilder inte behövs..
Men det beror ju på vad för bild det är och vad man som fotograf vill förmedla, skapa debatt om. Vill man skapa debatt bör ju bilden väcka känslor och i annat fall kanske en beskrivning behövs (om bilden inte är tillräckligt bra för att skapa känslor ändå). Problemet för mig att förstå denna har jag skrivit tidigare. Inget budskap gick hem. Jag såg bara mycket som jag inte fick ihop och ett "taffligt" försök till något.

Sen är det ju inte samma sak som att den inte hör hemma på fs för det tycker jag den gör. Jag var mest nyfiken på andras associationer, tankar för att jag inte själv fick ihop sammanhanget.

Från början innan fotografen skrev trafficing verkade alla ha ifrågasatt. Ingen verkade ha förstått. Därför frågade jag nu..

Hur som helst tycker jag orden "Hoppas ni gillar bilden.." passade rätt dåligt.
 
Senast ändrad:
Ok, jag kom ihåg fel. Hade för mig att det stod att det handlade om trafficing uppe i "kommentar från fotografen" men det gjorde det visst inte.
Personligen tycker jag att bilden kunde ha gjorts bättre. Men jag tycker ändå att fotografen är modig som vågar ge sej på något som väcker så mycket känslor. Tanken bakom var säkert bra, även om debatten kom att handla mer om bilden än om människohandel som väl var fotografens tanke från början. Jag förstår att folk reagerar starkt. När det handlar om sånna här saker är det en balansgång om man lyckas eller trampar i kladavret. Känslor väcker den iallafall. Men jag tycker att det var ett bra försök att visa något hemskt, även om den skulle kunna ha gjorts bättre.
 
lottae skrev:
Är bilden en "fullgod" illustration av vad trafficing innebär?

Återigen, bilden är tagen ur sitt sammanhang, den skulle ingå i en utställning med flera verk om trafficing. Att denna bilden(som inte änns kom med) helt fristående skulle förklara eller förmedla allt om trafficing är väl ändå att kräva för mycket.

Själv assosierade jag till Våldtäkt/Sexuellt utnyttjande, vilket är en nog så bra beskrivning av trafficing......

Undrar om det finns någon fristående bild som utan text kan vara helt fri från andra tolkningar än den fotografen önskar.... som någon tidigare skrev(eller om det var vid bilden), det ser ut som en trofébild, vilket gör att bilden hos en våldtäktsman kanske ter sig som en "porrbild", vilket jag förmodar att inte fotografen hade i syfte när han tog den.....

// Anders
 
Jorå jag kan erkänna att jag med tänkte åt våldtäktshållet men att den tyvärr inte berörde mig lika känslomässigt som den kanske borde ha gjort. Orsaken är bl a detaljer som är helt orealistiska och som gör att jag har svårt att tro på särskilt god planering. Både bakom bilden och presentationen av den.

Fast våldtäkter sker även i andra sammanhang än trafficing så just trafficing associerade jag inte till alls bara utifrån bilden.

Sen kräver jag inte fullgott, utan det jag undrade var bl a hur budskapet gick hem och sen antydde jag kanske med den frågan att trafficing är mer än sexuellt utnyttjande.

Vidare anser jag att det är viktigt att presentera bilder som är tänkta att beröra "livets jobbigheter" på ett genomtänkt sätt. En bra bildbeskrivning till den kanske hade hjälpt en som varit utsatt att inte må lika dåligt av anblicken? Men jag vet inte.. Kan ju bara gissa i detta fallet.
 
aceeo skrev:
Återigen, bilden är tagen ur sitt sammanhang, den skulle ingå i en utställning med flera verk om trafficing. Att denna bilden(som inte änns kom med) helt fristående skulle förklara eller förmedla allt om trafficing är väl ändå att kräva för mycket.
Bildtexten: "Detta är en bild tagen til en utställning ..Men användes ej.Så jag tänkte dela med mig.Hoppas ni gillar den?? Tack "Det är meningen att den ska skapa diskutioner""

Sammanhanget fanns alltså inte som ledtråd från början. Men "Hoppas ni gillar den??" fanns.
Vissa bilder ska man kanske inte gilla?
Kan bildberskrivningen ha ställt till reaktionerna tror ni?
(jag tycker beskrivningen påminner om den där spädbarnsdödsbildens beskrivning där fotografen skrev "Hade inget bättre för mig=)" som beskrivning.
 
Utan att kommentera den gällande bilden i sig, kan jag tycka som följer.

Jag tror det är väldigt viktigt att ha fingertoppskänsla när man gestaltar bilder som tar upp destruktivitet, lidande och allt annat som starkt berör människor. Man måste veta vart gränsen går, vara insatt eller ha någon form av erfarenhet. Annars finns risken att man trampar utsatta människor på tårna, och det är onödigt då många utsatta redan har blivit nedtrampade.

Det behöver inte vara särskilt genialt bara för att en bild på något sätt strakt berör och skapar debatt. Det kan vara mer genialt om en bild aldrig ens har behovet av att framföras…

/Marcus
 
seamonster skrev:
Utan att kommentera den gällande bilden i sig, kan jag tycka som följer.

Jag tror det är väldigt viktigt att ha fingertoppskänsla när man gestaltar bilder som tar upp destruktivitet, lidande och allt annat som starkt berör människor. Man måste veta vart gränsen går, vara insatt eller ha någon form av erfarenhet. Annars finns risken att man trampar utsatta människor på tårna, och det är onödigt då många utsatta redan har blivit nedtrampade.


/Marcus

jag håller inte med. verk som inte håller sig inom gränserna, som är "fel" , som tar ett steg för mkt behövs tror jag.
man måste ingenting tycker jag.

man kan inte både vara "vass" och provocerande i det man gör och samtidigt inte vara beredd att trampa någon på tårna tror jag. iallafall ser inte jag det som ett viktigt självändamål, att undvika att trampa någon på fötterna
 
ariadne skrev:
jag håller inte med. verk som inte håller sig inom gränserna, som är "fel" , som tar ett steg för mkt behövs tror jag.
man måste ingenting tycker jag.

man kan inte både vara "vass" och provocerande i det man gör och samtidigt inte vara beredd att trampa någon på tårna tror jag. iallafall ser inte jag det som ett viktigt självändamål, att undvika att trampa någon på fötterna

Fast nu var jag inte ute efter att censurera verk, utan mer vikten av att ha fingertoppskänsla när man gör bilder som kan upplevas stötande. Jag talade heller aldrig om provokativa bilder, utan bilder som gestaltar den bistra verkligheten i form av destruktivitet, lidande osv. Provokativa bilder för mig, är bland annat bilder som tar upp kampen mot människors vantro, och de behövs verkligen.

/Marcus
 
Mari Lo skrev:
Nej, jag blir inte upprörd - mest trött av bilden XXX. Bilden känns spekulativ - mest som en försköning av våldet. Titta vad vackert rött blodet är... så... nej jag väljer att titta bort...

Jag känner inte att bildskaparen är trovärdig för budskapet... jag tror inte att det är den här bilden en våldtagen kvinna skulle skapat...

Den här däremot - berättar en hel historia för mig:

http://fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=356434

Det är intressant att även den bilden du länkar till anklagas för att försköna. Dessutom ifrågasätts syftet bakom den. Själv tolkar jag den typen av kommentarer mer som ett uttryck för kritikernas motvilja inför insikten om det oerhörda i eländet.

Så tolkar jag däremot inte din kommentar. Men jag kan fortfarande inte förstå hur du kan se något förskönande i bilden. Hon blöder ur underlivet och verkar inte ha rest sig upp eftersom kondomen ligger kvar. Hon kanske inte är vid medvetande. Blodets vackra färg kan väl inte skymma budskapet så totalt? Eller vad säger du? Tänk på blodet som rann ur den där stackars palestinska pojken som sköts i sin pappas famn, minns du de bilderna från TV, de låg mitt på gatan och pappan försökte skydda sin son? Blodet var lika vackert den gången men bilderna gick inte att förhålla sig oberörd till.

Ditt trovärdighetsargument känner jag igen från tidigare diskusioner. Men menar du verkligen att en fotograf inte är trovärdig om han inte har en personlig erfarenhet av det han dokumenterar / arrangerar? I så fall måste också naturfotografernas trovärdighet ifrågasättas. Ingen av dem har väl varit varken fjäril eller maskros? Trovärdigheten kan förstås brista av andra orsaker.

MVH

Johnnie
 
Lotta Elofsson (lottae) skrev:
Bildtexten: "Detta är en bild tagen til en utställning ..Men användes ej.Så jag tänkte dela med mig.Hoppas ni gillar den?? Tack "Det är meningen att den ska skapa diskutioner""

Sammanhanget fanns alltså inte som ledtråd från början. Men "Hoppas ni gillar den??" fanns.
Vissa bilder ska man kanske inte gilla?
Kan bildberskrivningen ha ställt till reaktionerna tror ni?
(jag tycker beskrivningen påminner om den där spädbarnsdödsbildens beskrivning där fotografen skrev "Hade inget bättre för mig=)" som beskrivning.

Kan verkligen hålla med om att bildbeskrivningen i båda dessa bilder är ovanligt klumpigt formulerade.

Tycker för övrigt också bilden som sådan är ganska dålig, kan ju vara därför den inte platsade i utställningen.....

// Anders
 
Senast ändrad:
Marcus har en rejäl poäng. Fingertoppskänslan är viktig. Dels för att lyckas beröra och väcka de känslor syftet har och dels för att utan fingertoppskänslan kan det i värsta fall uppfattas som att "stampa folk på tårna" är helok.
Jag tycker iof inte heller att folk ska göra det till ett självändamål att aldrig göra det men ändamål i att framställa, presentera känsliga alster med fingertoppskänsla. Med sån behöver nog inte trampen bli så många och fullt så hårda kanske..
Det handlar nog om att inte ha bristande respekt för känsliga ämnen?

Anders. Skönt att höra att man inte var ensam om åsikten ang. bildtexten/erna.
Jag tror på att de kanske påverkar intrycket mer än vad som framgått i diskussionen hittills.

Undrar hur ett våldtäktsoffer skulle må av bilden i kombination med bildtexten. Så långt att man tänker noga vid presentationen tycker jag man kan "offra" i självändamål.
 
Senast ändrad:
dunberg skrev:
......Men jag kan fortfarande inte förstå hur du kan se något förskönande i bilden. Hon blöder ur underlivet och verkar inte ha rest sig upp eftersom kondomen ligger kvar. Hon kanske inte är vid medvetande. Blodets vackra färg kan väl inte skymma budskapet så totalt? Eller vad säger du? Tänk på blodet som rann ur den där stackars palestinska pojken som sköts i sin pappas famn, minns du de bilderna från TV, de låg mitt på gatan och pappan försökte skydda sin son? Blodet var lika vackert den gången men bilderna gick inte att förhålla sig oberörd till.....
Men kan det inte kallas förskönande egentligen? Den där känslan man får ibland när man upplever att någon gett sig in på områden utan tillräcklig kunskap? Närvaron och känslan som skapas i de två exemplen här ovan skiljer sig ju åt och jag är inte säker på att förskönande är "fel" ord även om jag inte använt det ordet själv.
 
Johnnie Dunberg
(Jag svarar för att jag blivit adresserad, bra att få förtydliga om jag uttryckt mig oklart ... tycker i övrigt att debatten är svår att följa...)

Jag tycker självklart inte att bilden är skön... jag tycker att den förskönar våldet... jag tycker den framställer våld som något som kan hållas fram och visas upp - som en trofé... som våldsmän skulle kunna titta på för att jämföra varandras prestationer...

Jag - precis som du - kan jämföra det jag uppfattar i en bild med mina erfarenheter och upplevelser. Jag äger min tolkning och den är precis lika sann för mig som din tolkning är för dig. Det är upp till var och en som skapar bilder att avgöra om de reflektioner och reaktioner han/hon får stämmer med de avsikter han/hon hade med bilden. Om uttrycket är viktigare än budskapet kommer nog bildskaparen att fortsätta göra bilder som missförstås.

I det här fallet kanske jag uttryckte mig oklart eller slarvigt. Så - nytt försök... I min föreställningsvärld och med mina erfarenheter är det inte trovärdigt att en utsatt människa skulle gestalta ett övergrepp på detta vis. Därför har jag i båda mina tidigare inlägg exemplifierat med hur jag uppfattar en trovärdig gestaltning av övergrepp skulle kunna se ut. Den ena av dessa bilder har också fått liknande kritik som denna. Så där är det också upp till den fotografen att överväga om dessa kritiker hör till den publik hon söker.

Hoppas jag uttryckt mig klarare... för i det här fallet är budskapet viktigt för mig...

Fritt citat barnläkaren Lars H Gustavsson:
"Vi måste lära oss att klara av att höra dessa berättelser om övergrepp - den som blir/har blivit utsatt lever/har levt med dem."

...och till den som är rädd för att göra saker värre genom att fråga eller engagera sig...

"Det är inte värre att berätta om övergreppen än att vara med om dom."
 
Bilden skulle kunna ha gjorts betydligt proffsigare, framfor allt om fotografen hade varit mer konsekvent och drivit den realistiska prageln till sin spets. Som det ar nu blir det lite halvdant, rent tekniskt.


hur som helst. Att klanka ner pa den har typen av bilder som en del har gjort via kommentarer pa bildsidan kanns ratt jantelags-aktigt. Om ingen beror de har amnena (aven om inte utforandet ar perfekt) kommer vi fortsatta se bilder pa sma skalbaggar, harmoniska solnedgangar i jamtland och barn som jollrar vanfullt mot kameran. Inget ont i det, men det blir latt langtrakigt i langden. Dessutom: om fotografin som sadan har ngn typ av uppgift sa maste val en av dem vara att synliggora orattvisor, vedervardigheter och oppna upp ogon och sinnen?

Sen att den har typen av foto snarare skapar en debatt av typen; kunde han inte ha fixat till lite mer trovardigare photoshopjobb, etc,
an en debatt om bildens innehall ar nog ganska logiskt, eftersom amnet i sig kan vara obehagligt att ta till sig och diskutera.
 
sara gustavsson skrev:
.....hur som helst. Att klanka ner pa den har typen av bilder som en del har gjort via kommentarer pa bildsidan kanns ratt jantelags-aktigt. Om ingen beror de har amnena (aven om inte utforandet ar perfekt) kommer vi fortsatta se bilder pa sma skalbaggar, harmoniska solnedgangar i jamtland och barn som jollrar vanfullt mot kameran. Inget ont i det, men det blir latt langtrakigt i langden. Dessutom: om fotografin som sadan har ngn typ av uppgift sa maste val en av dem vara att synliggora orattvisor, vedervardigheter och oppna upp ogon och sinnen?
Visst, klanka är ju alltid fel men definitionerna av vad som ska kallas klanka kanske är olika?
Personligen anser jag att man som fotograf till bilder som kan röra upp känslor borde ha ett ansvar för hur man presenterar dem och att man också borde vara beredd att få reaktioner som kanske kan uppfattas som klankande. Fotografen i detta fallet verkade klara den kritiken han fick bra, även om jag tycker det är synd att han inte deltog i diskussionen här.
Syftet var väl att "röra upp" och att bilden skulle skapa tankar/kännas?

Sen är det väl ingen som sagt att vissa typer av bilder inte borde finnas och att allt ska vara blommor och barn?

Jag håller med om att bilder som berör orättvisor, vedervärdigheter e t c behövs men jag önskar att de som gör dem ibland tog större ansvar och tänkte mycket längre än vad som görs när ämnena är känsliga.

(När bilder presenteras med klantiga bildtexter är de oftast svårare än de borde vara att förstå.)
 
Så, nu har jag läst igenom alla kommentarer mer noga också (borde kanske gjort det innan förra inlägget,) men jag tycker faktiskt att de mest klankande kommentarerna är de som kritiserar andras komentarer. Inte de som ifrågasätter bilden eller dess syfte eller som säger sig ha äckelkänslor.
 
sara gustavsson skrev:
Sen att den har typen av foto snarare skapar en debatt av typen; kunde han inte ha fixat till lite mer trovardigare photoshopjobb, etc,
an en debatt om bildens innehall ar nog ganska logiskt, eftersom amnet i sig kan vara obehagligt att ta till sig och diskutera.
Fotosidan är en bildkritiksida. Andra diskussioner är väl inte menade att ske under bilden?

Sen är min erfarenhet att diskussioner om känsliga ämnen i forum som inte är direkt gjorda för de ämnena ofta är obehagliga, och särskilt på fotosidan kanske..
Kanske grundar jag det på samma känsla som jag grundar min åsikt om de mest klankande kommentarerna på? Nämligen att förståelsen för andras känslor och acceptansen av andras åsikter i vissa fall är för låg.
 
Bilder som har en jättestark känsla ( oavsett sorgest eller glatt ) kan vara jävligt obehagliga att se på men väldigt faschinerande och skapar hos mig en snark nyfikenhet. Och om bilden sen är snyggt tagen blir bilden oslagbar. Denna bild är bara dålig och sunkig. Jag fattar vad han vill få ut och tanken är bra men sättet är katastrofalt dåligt. Hos mig väcks inga känslor av avsky mot våldtäkter utam bara till bilden. visar man en rädd människa som utstrålar skräck eller annan någon känsla grips man med och känner oftast samma sak. Då blir man en del av bilden och händelsen. Det är obehagligt. Inte en bålig bild på ett blodigt sköte och en kondom placerad på ett lår.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.