Annons

Vill förstå.. (XXX)

Produkter
(logga in för att koppla)
Bilder innehåller bara personliga sanningar. Vissa människor blir rädda för en del bilder. Speciellt bilder utan text där bilden blir en helt privat angelägenhet. Detta för att de lockar fram betydelser som man bara själv ansvarar för. Man kan bli skrämd av sina egna reaktioner och vill därför ha skydd i texten som man vill ska förklara bildens mening. Den här bilden kan locka fram sådana reaktioner.
 
Har med stort intresse och förvåning försökt läsa alla inlägg som handlar om bilden och dess budskap. För mig som inte är proffstyckare utan lekman i det avseendet kan jag bara konstatera en sak. Bilden upprör,oavsett kvalitet.

En bild är en bild även om digniteten proffsfotografer gillar den eller inte.

Den väcker uppseende och skapar irritation samt nyfikenhet och får många att reagera åt olika håll. Vad är det då som har gett denna bilden sådant stort utrymme? Är det att bilden isig kan upplevas vidrig? Är den för stark för merparten här?

Måste en bild med budskap vara fullständigt proffessionellt tagen? Är det inte vad den förmedlar som är det viktiga i detta fallet.
Likväl som ett dagisbarns teckningar kan vålla rabalder pga av budskapet.

Ibland får jag en känsla av att kulturmaffian försöker se mer än vad som är nödvändigt i för mig raka budskap. Bilden förmedlar elände - thats it. Behöver det vara mer komplcerat än så?

Säkerligen hade många av er här kunnat vrida och vända på ljussättning och motiv tusentals gånger.
Liksom PS-expertisens redigering kunnat vara av olika varienter.

Försök att se den med nya ögon - oförstörda ögon.
Vad är första känslan som infinner sig. För mig är det äckel. Inte att ljussättningen är felaktig. Behöver vissa bilder vara mer komplicerade och proffsiga. Som sagt- jag är lekman. Eller skapas t.ex fotoutställningar enbart för likasinnade proffs?
 
lottawe skrev:.

Undrar hur ett våldtäktsoffer skulle må av bilden i kombination med bildtexten. Så långt att man tänker noga vid presentationen tycker jag man kan "offra" i självändamål. [/B]

Undrar hur många överviktiga sitter och har ånget över sina kroppar, för att "vi" proffsfotografer, och redigerare redigerar sönder bilderna så att modellerna på dom ser ut att vara stöpta i form med totalt perfekt kropp, hud, BMI och allt va fasen det heter..


Det är ganska lätt att bli kategorisk, jag såg några kommentarer på bilden som "det säger mig inget"
Om jag då skulle gå ut och kommentera alla dessa fruktansvärt tråkiga, fruktansvärt trista och fruktansvärt överreprecenterade artbilder på fåglar, björnar och allt va det är Så skulle det nog bli ett jälva ramaskri på fotosidan

Generalisera mindre...
 
Det som inte intresserar mig låter jag helt enkelt bli.

Förstår inte varför du gnäller om en bild, som råkar sticka ut lite. Vem är det du vill skydda?

/Adam
 
madsen1 skrev:

Förstår inte varför du gnäller om en bild, som råkar sticka ut lite.
Gnäll? Jag skapade en forumdiskussion om en bild fotografen uttryckligen önskade skulle skapa diskussion.

Jag förstår ärligt inte vart du vill komma med dina inlägg. Är det möjligtvis så att du vill censurera vissa åsikter? Hoppas inte..

(Mina egna åsikter har jag redan delgett i denna diskussionen, och på den långa tiden den legat nere har åsikterna inte förändrats heller. Men det är kul att diskussionen fortsätter bland andra så jag fortsätter läsa iaf.)
 
Uppenbarligen är det en "intressant" bild i det syftet att den faktiskt skapat en debatt.

(Undantaget de som tas bort från t.ex. fotosidan genom cencur/diskriminering/olagligheter eller liknande).
 
Att en fotograf har laddat upp en bild man själv aldrig skulle publicera är inte detsamma som att han/hon inte övervägt publiceringen. Att man inte har samma åsikt betyder inte att nån part inte har tänkt.

Tycker bilden är bra och ger en tankeställare och en kännsla av starkt obehag. Vilket jag tycker är mycket bra med tanke på ämnet den avhandlar.

Slutligen så måste man ha i åtanke att bilden var tänkt att ingå i en serie på en utställning och därför troligen aldrig var tänkt att vara en singelbild.

Mvh
Maverick
 
Fotografen skriver bl.a som bildtext:
"Hoppas ni gillar den"..
Det kändes avigt uttryckt, tycker jag...minst sagt!

Några undrar om det används kondom vid våldtäkter och det gör det kanske, men vad är då meningen med att lämna kvar den..

Hur som helst så skulle jag gärna vilja ha en förklaring från fotografen vad syftet egentligen är..
Det finns många bilder man kan ta för att folk skall äcklas och må dåligt och fyller den här bilden någon annan funktion?
Jag kan tänka mig andra sätt att få betraktaren gripas med, tänka sig in i hennes situation och något som leder till massor av tankar.
Nu vill ju nog de flesta bara titta bort och inte tänka så mycket alls, vad vet jag!
Som sagt, en förklaring från fotografen skulle jag gärna vilja ha och vad utställningen handlade om!

M.v.h: Benny
 
madsen1 skrev:
Undrar hur många överviktiga sitter och har ånget över sina kroppar, för att "vi" proffsfotografer, och redigerare redigerar sönder bilderna så att modellerna på dom ser ut att vara stöpta i form med totalt perfekt kropp, hud, BMI och allt va fasen det heter..


Nja.. skulle man ha ångest pga det, då har man nog större problem med sin övervikt än så.
Jag är själv ganska kraftigt överviktig men inte bryr jag mig om att må dåligt över att det finns bilder på redigerade modeller. Visst vore det roligare att få se modellen helt naturlig istället för som du säger sönderredigerad, men det är ju en helt annan diskussion som jag, som inte är porträttfotograf, ger mig in på :)

Men.. har man ångest över sin vikt och sin kropp, ja.. då får man överväga att försöka så gott man kan att göra något åt det.
Såklart vill jag också se ut som Angelina Jolie, men nu gör jag ju inte det och sånt är ju liksom livet :)..

Näe.. jag kan ju förstås bara svara för mig själv och inte har jag några som helst problem med att kika på redigerade modellbilder!

Förlåt för sidospåret i tråden..
 
Mari Boström skrev:
"jag tror inte att det är den här bilden en våldtagen kvinna skulle skapat..."

Tror inte jag heller..

/Benny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.