Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill du leva på foto?

Produkter
(logga in för att koppla)
nej, jag kan inte säga att det är något jag tänker så mkt på. det skulle väl vara om det på nåt vis föll sig så. det beror ju på lite vad det är för jobb också.

däremot så drömmer jag om att bli känd och stor och stjärna och älskad och upphöjd och sånt...
och det tjänar man nödvändigtvis inte så mkt pengar på. kanske när man dör då. man blir kanske känd först då också förresten.

- anna positiv
 
Ja, absolut finns tanken där,foto är ju något som man kan sysla med också oavsett ålder och det finns bara ett sätt att få veta om det funkar. Foto är ju perfekt att ha som bisyssla i början också, om man har ett annat jobb.

Viktigt är att man har nån meningsfull fritid, gäller ju oavsett vilket jobb man har egentligen.

/Roland
 
Jag skulle inte kunna tänka mig att jobba med annat än bilder.
Förr jobbade jag som fotograf och formgav vid sidan om, idag jobbar jag som formgivare och fotograferar vid sidan av.
Bilder har jag jobbat med så länge jag kan minnas.
Det är mitt jobb, min hobby, mitt liv.
Jag har kul på fritiden och jag har kul på jobbet.

Jag är fortfarande lycklig med mitt yrkesval :)
 
Självklart!

Drömmen hade varit att få leva på Maui, Hawaii och plåta surf hela dagarna.

Tänk att få arbeta som Eric Aeder, Darrel Wong och de andra. Superutrustning, helikopterflygning, undervattenshus, och bara fånga de mest intensiva vind-vågsurfingbilderna man kan tänka sig! Och att kunna leva på det!
Har själv suttit på kullen övanför Ho'okipa Beach Park, en av världens bästa spots, och fotat i timmar med amatörutrusting. En stor dag kunde jag sitta i timmar med ögat i sökaren...!


En fin dröm.

/david
 
nej... JO! (kul för som som sett "A night att the roxbury" kanske)

Skulle väldigt gärna vilja bli snowboardfotograf.
 
Jag har haft min hobby även som yrke under ett par år (ej foto i detta fallet) men det tog död på lusten ordentligt. Jobba 8 till 12 timmar om dygnet och sedan stundom göra samma sak med andra som hobbyprojekt resten av tiden. Nej tack - inte igen.
Skapandeprocessen är beroende av lust och ork för att bli inkomstbringande. Det är här som överallt annars när det gäller kreativa genres. Många är kallade men mycket få har den tillräckliga talangen att kunna övergå från hobby till proffession och gott livnära sig på det. Vad det gäller foto så är det inte bara att plåta på. Man måste dagligen jaga för att få sålt och uppdragen - där bestämmer kunden. Naturfotografer, flickfotografer går det 20 på dussinet(=12). Men å andra sidan - funkar det inte så har man en hobby för livet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.