** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill du leva på foto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Definitivt JA! Har jobbat som programledare på Sveriges Radio ett tag men vill nu föra vidare mina journalistiska ambitioner till fotokonsten istället.
Trist bara när man som arbetslös radiojournalist försöker lära sig ett yrke som är minst lika svårt att få ett stabilt jobb inom.

Men jag ska nå dit en dag, vänta bara ;)

/Freddie

PS Trevligt att frågan dök upp eftersom jag tror det är något vi alla tänker på någongång.

Att en hobby blir ett jobb behöver ju inte vara ett problem om man har flera hobbies...

Det viktiga är kanske att man jobbar med något man tycker är kul och har annat kvar att ägna sig åt på fritiden.

För mig skulle det kunna vara att jobba med foto och musicera på fritiden :)

För andra (eller kanske för mig) kan det vara att jobba med foto och ha familjen på fritiden.

Senast ändrad:
Visst skulle det vara fantastiskt att få arbeta med naturfoto på heltid och få betalt på det men är samtidigt rädd för att det skulle skapa press på en att ständigt få in pengar och kanske glädjen i fotograferingen och i att få vara ute i vår underbara natur skulle försvinna.

I dag är det lite som ett andningshål just dom tidiga morgnarna, från vardagens stress och jäkt och ofta kommer jag hem utan en exponerad ruta men blir det ens inkomstkälla är oexponerade rutor början till begynnande magsår:):(

Som extra inkomst vore det perfekt, sponsra film och lite utrustning vore inte så tokigt alls, det skulle jag nöja mig med.

Janne du har helt rätt. Det är viktigt att ha ett "liv" vid sidan om sitt yrke. Men jag har tidigare haft min hobby och dröm som yrke och jag led inte direkt av det, snarare tvärtom. Kan säga att det gick inte en dag/sändning utan att jag fick en lyckoruskänsla i kroppen - det är inte alla som kan säga om sitt jobb och det är därför jag fortsättningsvis kommer att sträva efter att få denna hobby som jobb även om det kommer ta några år.

Intressant frågeställning, det är så lätt att tänka om sån't som är roligt att man skulle vilja göra det jämt ... Och det beror säkert på hur man är funtad, men för mig: nej, jag tror inte det ... Jag vill ha en kravlös hobby kvar (skulle inte vara kravlöst för mig om jag hade det som jobb, då skulle jag, om ingen annan, ställa stora krav på mig själv). Jag har den perfekta fördelningen nu, vänster hjärnhalva engageras under arbetstid och höger på fritiden ... Jag klarar mig inte utan någon av sysselsättningarna. Foto är lekstuga och experimentverkstad för mig, ibland försöker jag lära mig nå't som man "ska" men jag tvivlar på att det skulle funka att jobba så (iofs är det också mycket lekstuga över mitt jobb ... hmmm).

Men det vore trevligt, förstås, om hobbyn någon gång kunde bära åtminstone endel av sina egna kostnader :).

Jag håller med dig Camilla. Man behöver en "kravlös" hobby, eller som någon uttyckte att man behöver ett "liv" vid sidan av jobbet. Men om det sen är foto, musik, familj eller annat, det blir individuellt.

Om jag teoretiskt sett skulle ha foto som yrke skulle jag i samma stund ge upp det som hobby och fylla fritiden med annat. På köpet skulle jag få ett kul jobb, om än som alla jobb - med krav.

Senast ändrad:
arleklint skrev:
Jag håller med dig Camilla. Man behöver em "kravlös" hobby, eller som någon uttyckte att man behöver ett "liv" vid sidan av jobbet. Men om det sen är foto, musik, familj eller annat, det blir individuellt.

Ja, så är det ju. Jobbet man har, har man ju förresten också (förhoppningsvis) valt pga av intresse någon gång ... Sen är det bara att fördela mellan intressena ... vilket/vilka ska bli jobb, vilket/vilka ska bli hobby. Man kanske skulle rotera emellanåt :)?!? Nästa år kanske jag ska fota som jobb och hålla på med reaktordynamik som hobby :)) ?!?

Hellre ett roligt jobb, och en rolig hobby mindre än ett tråkigt jobb, och en rolig hobby mer.

Jag "offrar" gärna foto som hobby för att jobba som heltidsfotograf. Fast å andra sidan har jag nog aldrig haft foto som hobby, utan var från början inriktad på att lära mig foto så bra jag bara kunde så jag kunde ha det som jobb.

Tycker att det verkar hur kul som helst att ha det som jobb, även om det såklart kommer bli påfrestande ibland, roligt på ett annat sätt?

Sen har jag alltid velat kalla mig själv proffs-fotograf ;)

caro skrev:
...Man kanske skulle rotera emellanåt :)?!? Nästa år kanske jag ska fota som jobb och hålla på med reaktordynamik som hobby :)) ?!?

Absolut, visst vore det bra...
Eller iallfall en eller två gånger under livet.
Jag är halvtid nu så det kanske är dags för en rokad.

För mig har det varit en dröm sedan sjätte klass att få leva på foto. Kanske finns det en ny möjlighet för mig att göra det men jag tvekar lite. Det blir mycket jobb när andra är lediga och familjen får kanske lida. Det kan också bli svårare att välja jobben som man vill göra. Svårt att tacka nej till jobb när det behöver komma in pengar i företaget. Samtidigt kan jag inte släppa tankarna på att jag kan byta yrke och förverkliga en dröm. Så jag funderar ...

arleklint skrev:
Jag är halvtid nu så det kanske är dags för en rokad.

Gör slag i saken! Sätt igång! Det är värre att inte prova när tanken slagit rot, än att prova och "misslyckas" ... Foto måste ju vara perfekt att "smyga igång" som jobb?!?

Lycka till!!!!

Tille skrev:
Kanske finns det en ny möjlighet för mig att göra det men jag tvekar lite. Det blir mycket jobb när andra är lediga och familjen får kanske lida. Det kan också bli svårare att välja jobben som man vill göra. Svårt att tacka nej till jobb när det behöver komma in pengar i företaget. Samtidigt kan jag inte släppa tankarna på att jag kan byta yrke och förverkliga en dröm. Så jag funderar ...

Nu har du bara skrivit alla negativa saker ... som håller dig tillbaka ju! Du måste ju räkna med de positiva också, det måste finnas mer detaljerat positiva saker än att det är en dröm :))! T ex att du kanske i stort sett kan välja arbetstid, vara hemma på dagarna ibland, med barnen, vara ute mycket (kanske?), träffa en massa olika människor, få lära dig mer om det du gillar ... osv?! Kör på :)))!!!

arleklint skrev:
hehe... du har rätt... men....

Jag har Jante och lite övning kvar.... ;)

*skrattar*, ja, den där jäkla Jante! Låtsas att h*n inte finns, och öva kan du göra medans du sätter igång :))!

Eller ännu bättre, tänk inte, gör bara!

(positiva klubben är på korståg ;-))

Heja Janne! Bra peppat Camillla. Jag följer er debatt med spänning. När ska Janne ge sig, hehe!

Janne om du är sugen på spänning så tycker jag du kontaktar mig så går vi ut och plåtar människor på stan vet ja!

arleklint skrev:
Camillas pep-talk!
Jag gillar din inställning :)

*skratt igen* ... min mattelärare i gymnasiet sa en bra sak när vi skulle lära oss det här med bråk och minsta gemensamma nämnare och förlängning och sån't "Det man inte har men vill ha får man skaffa sig", mycket enkelt och mycket bra att tänka på i alla möjliga sammanhang, i min tolkning betyder det att inget är omöjligt, det är man själv som är den största bromsklossen! Det är lätt att se att andra är sina egna bromsklossar i alla fall ... :)!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar