Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilket zoomobjektiv för inomhusfotografering?
- Trådstartare Fredrik R
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Undrar vilket objektiv man ska köpa för att få bra bilder innomhus?
Lånade kompisen EF 50 1:4 och den tar riktigt bra bilder. Men dock så saknar jag zoomen. Vet att man kan använda benen som zoom..men men.
Vad är det du saknar med din 18-55? Brännvidd under 18mm? Bildkvalitet? Något annat?
Per.
PS. Benen som zoom funkar inte alltid inomhus när väggarna tar emot. DS
Fredrik R
Medlem
Vad är det du saknar med din 18-55? Brännvidd under 18mm? Bildkvalitet? Något annat?
Per.
Inte tillräckligt ljustark! Vill inte behöva använda blixten...
Fredrik R
Medlem
Sigma 18-50/2.8, Tamron 17-50/2.8 eller Canon 17-55/2.8 är de ljusstarkaste zoomobjektiven i dagsläget. 2 steg ljussvagare än 50/1.4.
Tackar för infon! Vilket av dessa objektiv ger skarpast bilder?
Har sneglat på ett Canon 17-35 2.8 L. Skulle det kunna vara nått?
wfrank
Aktiv medlem
2.8 är bara ett steg från 4, och mindre än ett steg från 3.5 som du har på vissa brännvidder på kitobjektivet.
Folk brukar nämna EF 50/1.8 som är kalasmycket objektiv för pengarna (runt tusenlappen nytt). Då får du iaf 2 steg från kitet utan att ruinera dig på ett 50/1.4. Men zoomning får som sagt skötas med benen, och brännvidden är mer ok för ett köpcentrum än ett vardagsrum
Folk brukar nämna EF 50/1.8 som är kalasmycket objektiv för pengarna (runt tusenlappen nytt). Då får du iaf 2 steg från kitet utan att ruinera dig på ett 50/1.4. Men zoomning får som sagt skötas med benen, och brännvidden är mer ok för ett köpcentrum än ett vardagsrum
perstromgren
Aktiv medlem
Inte tillräckligt ljustark! Vill inte behöva använda blixten...
Ska du fotografera interiörer, är det ju bara att sätta kameran på stativ och låta exponeringstiden bli vad den blir! Då kan du få ett vettigt skärpedjup också.
Fotograferar du folk, så räcker det väl inte ens med bländare 1.8? Eller gör det det?
Per.
Fredrik R
Medlem
Fotograferar du folk, så räcker det väl inte ens med bländare 1.8? Eller gör det det?
Har fotat min nykommne lille son rätt mycket nu dom senaste dagarna. Har aldrig behövt sätta på blixten vid något tillfälle med EF50 F1.4. Visseligen så har vi mycket fönster som släpper in ljus.
Har läst lite om objektiven och EF-S 17-55 IS USM verkar som en bra glugg. Nackdelen är om jag skulle få för mig att byta till en 5D Mark II (kliade i fingrarna rätt bra häromdagen) så ryker ju den gluggen...
Har Tamron och Sigma någon IS på sina gluggar?
//Fredrik
AndyK
Aktiv medlem
Har Tamron och Sigma någon IS på sina gluggar?
Inte deras normalzoomar med f/2.8. Men Sigma har på 18-50/2.8-4.5.
dajli
Aktiv medlem
Sigman ligger ju tyvärr på 5800:- i nypris, dvs säkert runt 4000:- begagnad. För 2000:- skulle jag väldigt gärna köpa den!Om du är innomhus är jag rädd att det inte finns någon zoom som är i närheten av 1,4 i ljusstyrka. Mitt tipps skulle vara att om du har begränsad ekonomi skulle et 50 1,8 och ett sigma 20 1,8 vara ett alternativ. De borde gå på runt 1000 + 2000 tillsammans.
mc bruno
Aktiv medlem
Sigman ligger ju tyvärr på 5800:- i nypris, dvs säkert runt 4000:- begagnad. För 2000:- skulle jag väldigt gärna köpa den!
Oj vad priserna har gått upp, tror jag betalade 2000 eller 2500 för det begagnat och då var det inget underpris. Hittade inget på fotosidans annonser nu men man kan ju hålla koll o se vad dom ligger på. Kortfattat det jag ville säga med mitt tidigare inlägg var att innomhusfotografering och zoom passar inte ihop. Om man ska ha en glugg med 2,8 i ljusstyrka måste man minst punga ut vad sigmat kostar.
dajli
Aktiv medlem
Jag håller helt med... Fasta objektiv är det som gäller inomhus. De två stegen mellan 2,8 och 1,4 är ofta ganska kritiska också för skakoskärpan. Men det beror ju också på vilken kamera man har och hur mycket brus man kan acceptera.Oj vad priserna har gått upp, tror jag betalade 2000 eller 2500 för det begagnat och då var det inget underpris. Hittade inget på fotosidans annonser nu men man kan ju hålla koll o se vad dom ligger på. Kortfattat det jag ville säga med mitt tidigare inlägg var att innomhusfotografering och zoom passar inte ihop. Om man ska ha en glugg med 2,8 i ljusstyrka måste man minst punga ut vad sigmat kostar.
dajli
Aktiv medlem
Ett alternativ kan kanske vara 28/1,8? Lite mer lagom utsnitt inomhus på en crop-kamera. Jag köpte min sådan för främst inomhusfoto på min 10D, och nu har den bara blivit ännu lite mer vidvinkel till min 5DMII. Och så har jag köpt en 50/1,4 nu för att täcka upp den brännvidden som 28:an hade på min 10D. Perfekt!Tackar för svaren!
Då lutar det åt en EF50 1,4 iaf till inomhus foto.
Den passar väl på en 5D Mark II? Ifall man byter upp sig.
Vilket zoomobjektiv ska man komplettera med? Ett L objektiv?
//Fredrik
ErlandH
Aktiv medlem
Det är en väl lång brännvidd för att vara användbart i vanliga rum, enligt min uppfattning. Framförallt på en crop-kamera, förstås -- men även på en FF-kamera.Då lutar det åt en EF50 1,4 iaf till inomhus foto.
mc bruno
Aktiv medlem
Det är en väl lång brännvidd för att vara användbart i vanliga rum, enligt min uppfattning. Framförallt på en crop-kamera, förstås -- men även på en FF-kamera.
Det beror ju på hur gluggen ska användas. Om det är själva innomhus (rummen) som ska plåtas eller typ folk o saker innomhus.