Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket vidvinkelobjektiv ska man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michelle G L

Ny medlem
Hej! Jag har en eos 400D och är lite sugen på ett vidvinkelobjektiv till denna, men har ingen koll alls på dessa objektiv. Jag räknar mig som nybörjare och behöver inget proffsobjektiv, men jag vill heller inte köpa nått skräp! Hellre lägger jag till lite mer pengar och får nått som funkar bra! De jag vill använda objektivet till är främst naturbilder. Så nu är min fråga, vad funkar? Vad är värt? Ja, allt :) Tacksam för svar. Mvh Michelle

Sigma 12-24 är det jag skulle välja till min Nikon. Passar även fullformatskameror. Den skulle ge mig extrem vidvinkel med 12mm på FF och även närma sig normal brännvidd vid 24mm på cropkameran.
Kanske inte alls viktigt för dig att objektivet ska funka till FF?
Känner inte till vad Canon har för egna vidvinklar.

Hej, och välkommen till forumet! Jag såg att det här var ditt första inlägg.

Du kan ju alltid läsa vad andra tycker om olika objektiv här på Fotosidan, se recenssioner. Det finns också en mängd olika sajter, t.ex. www.eflens.com, där det länkas vidare till några av de tongivande recenssionssajterna för objektiv.

Eftersom det är vidvinkel till en Canon 400D som du söker så antar jag att du menar ett objektiv runt 10-20 mm brännvidd. Annars är det normalzoom från 18-50 mm som gäller.

Några bra objektiv är t.ex Canon 10-22, Tokina 11-17/2.8. I princip får du vad du betalar för, men ingen ultravidvinkel är speciellt billig.

PS. Har du provat sökfunktionen? Jag antar att den här frågan har dykt upp många gånger tidigare. DS.

Hej! Jag har en eos 400D och är lite sugen på ett vidvinkelobjektiv till denna, men har ingen koll alls på dessa objektiv. Jag räknar mig som nybörjare och behöver inget proffsobjektiv, men jag vill heller inte köpa nått skräp! Hellre lägger jag till lite mer pengar och får nått som funkar bra! De jag vill använda objektivet till är främst naturbilder. Så nu är min fråga, vad funkar? Vad är värt? Ja, allt :) Tacksam för svar. Mvh Michelle

Jag kör Sigma 10-20 mm (motsv. 15-30 mm i FF) till min Nikon D300. Är mycket nöjd med det objektivet, fast det är en aning tungt... / mvh FiCa1

Även jag köpte ett Tokina 11-16 2,8 nyligen då jag var tvungen att sälja mitt förra omgående ang annat köp. Men nu har jag det & ångrar inte en sekund att jag sparade ihop det lilla extra istället för att köpa Tokina 12-24 alt canon 10-20

Jag köpte ett Sigma 10-20mm 1:3,5 DC HSM nyligen. Det var inte så billigt, men jag gillar det skarpt och det är superkul att fota med. Utan tvekan mitt roligaste objektiv hittills. De har en äldre version av objektivet som är lite mindre, lite billigare och lite ljussvagare som kan vara värt att kolla in också. Testade snabbt det i butiken då ha-begäret slog till. Dock övertalade försäljaren mig att köpa det lite större och ljustarkare nya objektivet istället.... :)

Jag kan dock inte uttala mig så mycket om objektivet jämfört med övriga då detta är mitt första vidvinkelobjektiv.

Jag älskar det faktum att det här går ner ända till 10mm. Det är skarpt och väldigt raktecknande, och så gillar jag att det är möjligt att skruva på ett polfilter om man så vill, vilket inte går på alla vidvinklar. Efter en tur ut i solskenet med kameran lutar jag dock mot att polfilter knappast är så viktigt på den här gluggen, blir fina himlar ändå... :)

PS: Ska strax lägga in en bild här tagen med objektivet ifråga. Visserligen nattfoto med lång slutartid men kolla in om du vill. :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar