Annons

Vilket stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett tips, men du kommer inte att gilla det....

För 300 kr får du inte ett vettigt stativ, för att få ett som funkar får du räkna med det femdubbla och för att få ett bra får du ge det tiodubbla.

Ett stativ för 300 kr är mycket bättre än inget alls ... om du inte kan undvara mera pengar gå till Clas Ohlson!

Ett stativ för 300 kr är mycket bättre än inget alls ...

Nja, jag håller nog med Rickard ovan. Ett för billigt stativ kommer inte att stå stilla och du kommer att få problem. Du måste då använda korta slutartider för att stativet inte står stilla, vilket gör att du lika gärna kan hålla kameran i händerna.

Ett riktigt billigt alternativ, är att ta en påse och fylla med sand eller något annat du har hemma. Då kan du trycka ned kameran ovanpå påsen och få den att stå stabilt. Stenhällar, stenar, stubbar mm som du hittar längs kusten kan också vara bra ställen att ställa kameran.

Önska dig sedan ett riktigt stativ i julklapp eller i födelsedagspresent ;)

Jag har gått igenom flera stativ, från clahsolsson till manfrotto. Aluminium går bort, tyvärr. Har även provat kolfiber med väskan hängandes under huvudet. För mig landade det till sist på ett tungt stålstativ. Visserligen jobbigt att kånka, men för mig var det en no-brainer. Tunga stålstativ ger bäst slutresultat.
I synnerhet om du gillar att jobba med hdr och flerexponeringsmakro, men för alla praktiska stativ-tillämpningar skulle jag rekommendera stål med lite tyngd.

Spara dina 300 tills du har råd med ett "riktigt" stativ.

Köp inte ett billigt stativ, det blir bara irriterande.
Sandpåse och sparande är nog bäst, tråkigt men sant.

Jag har gått igenom flera stativ, från clahsolsson till manfrotto. Aluminium går bort, tyvärr. Har även provat kolfiber med väskan hängandes under huvudet. För mig landade det till sist på ett tungt stålstativ. Visserligen jobbigt att kånka, men för mig var det en no-brainer. Tunga stålstativ ger bäst slutresultat.
I synnerhet om du gillar att jobba med hdr och flerexponeringsmakro, men för alla praktiska stativ-tillämpningar skulle jag rekommendera stål med lite tyngd.
Var köper man stålstativ? Jag har fotat sen 1964 och använt stativ nästan lika länge, men måste erkänna att jag aldrig sett eller ens hört talas om stålstativ. Vad kostar de?

Olle

Köp inte HAMA star 62. Det misstaget har jag gjort. Ostadigt var ordet sa Bull.
Lägg minst 1000:- Då sparar du de 300 kronorna när du tröttnat på det billiga och ändå köper ett dyrare.

Annars så tror jag att några rundstavar och en rulle silvertejp skulle passa en budjet på 300 spänn.

Blir stabilt som fan...!

Jag köpte något Hama stativ för 300 spänn direkt när jag hade köpt min kamera. Det är visserligen bättre än ingenting alls men med facit i handen så hade jag sparat pengarna och köpt ett dyrare och stabilare.

Har även ja ett Hama Star 61. De ligger i din budgetram. Fin spec, lätt, högt, vattenpass, krok i mittpelaren

MEN

Ranglig som tusan och inte ens värt att ha då den skakar åt alla håll o kanter!
Köp runt tusenlappen så blir du nöjd!
Finns Manfrotto som jaghar som är stabila för ca 600 kr.

/Stefan

Koll in Begagnatmarknaden, där kan du hitta Manfrotto stativ för 6-700 kronor, alternativt så är Dörr stativen bra och mycket prisvärda. stativen fån Gubbdagis är max användbara till en pocketkamera.

Vill du ha Budget så kolla Cyberphotos Digipod, komplett med kulled för 800:- Lägre kvalite än så bör du inte gå,

Håller med Göran full ut. Lägsta pris nytt du ska tänka på är Digipod, MM har sålt det för runt 500:- vid någon kampanj, men den ligger nog annars runt 800:- som Göran skriver. Annars är det en Dörr A3 för en 1200:- med kulled.

Var köper man stålstativ? Jag har fotat sen 1964 och använt stativ nästan lika länge, men måste erkänna att jag aldrig sett eller ens hört talas om stålstativ. Vad kostar de?

Olle

Dom flesta Manfrottostativen är i stål. Det jag har i min kameraväska var deras storsäljare när jag köpte det, tror det fortfarande säljs.

Dom flesta Manfrottostativen är i stål. Det jag har i min kameraväska var deras storsäljare när jag köpte det, tror det fortfarande säljs.

Hela Manfrottos nuvarande sortiment består av antingen aluminium eller kolfiberstativ. Om de tidigare sålt stålstativ vet jag inte men tydligen har de slutat med det .... Ett stativs enda uppgift är att hålla kameran stilla och det klarar tyvärr inte de billigaste stativen (Typ Hama Star). Mitt råd är som flera i tråden redan skrivit; vänta med ditt stativinköp och spara dina 300 kr och ytterligare minst 500 kr och köp sedan ett stativ som du blir nöjd med och som klarar uppgiften att hålla kameran stadigt och still.

Cyberphoto säljer många Manfrotto men INGET i stål.
Materialet i sig säger inget om stabiliteten. Det går att göra väldigt stabila stativ av trä men då blir dom tunga istället :). Aluminium är billigast och enklast att tillverka rör i olika tjocklekar av (stränggjutning). Kolfiber är lättast i förhållande till styvhet men också dyrast att tillverka.
Kolla specen för stativet (och även för kulleden) där står rekommenderade maxvikten. Den är viktigare för valet än vilket material den har (om man prioriterar stabilitet).

Hela Manfrottos nuvarande sortiment består av antingen aluminium eller kolfiberstativ. Om de tidigare sålt stålstativ vet jag inte men tydligen har de slutat med det .... Ett stativs enda uppgift är att hålla kameran stilla och det klarar tyvärr inte de billigaste stativen (Typ Hama Star). Mitt råd är som flera i tråden redan skrivit; vänta med ditt stativinköp och spara dina 300 kr och ytterligare minst 500 kr och köp sedan ett stativ som du blir nöjd med och som klarar uppgiften att hålla kameran stadigt och still.

Jag har ett 055XPROB. Jag har inte lusläst några specar på det, men det känns definitivt som stål eller motsvarande. Jag kan ha fel, men att döma av tyngden så är det i vart fall inte aluminium eller kolfiber.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar