adamigöteborg
Medlem
Hej!
Jag fotar ganska mycket kustlandskap och behöver ett stativ runt 300kr. Någon som har några tips?
/Adam
Jag fotar ganska mycket kustlandskap och behöver ett stativ runt 300kr. Någon som har några tips?
/Adam
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ett stativ för 300 kr är mycket bättre än inget alls ...
Var köper man stålstativ? Jag har fotat sen 1964 och använt stativ nästan lika länge, men måste erkänna att jag aldrig sett eller ens hört talas om stålstativ. Vad kostar de?Jag har gått igenom flera stativ, från clahsolsson till manfrotto. Aluminium går bort, tyvärr. Har även provat kolfiber med väskan hängandes under huvudet. För mig landade det till sist på ett tungt stålstativ. Visserligen jobbigt att kånka, men för mig var det en no-brainer. Tunga stålstativ ger bäst slutresultat.
I synnerhet om du gillar att jobba med hdr och flerexponeringsmakro, men för alla praktiska stativ-tillämpningar skulle jag rekommendera stål med lite tyngd.
Hej!
/Adam
Var köper man stålstativ? Jag har fotat sen 1964 och använt stativ nästan lika länge, men måste erkänna att jag aldrig sett eller ens hört talas om stålstativ. Vad kostar de?
Olle
Dom flesta Manfrottostativen är i stål. Det jag har i min kameraväska var deras storsäljare när jag köpte det, tror det fortfarande säljs.
Dom flesta Manfrottostativen är i stål. Det jag har i min kameraväska var deras storsäljare när jag köpte det, tror det fortfarande säljs.
Hela Manfrottos nuvarande sortiment består av antingen aluminium eller kolfiberstativ. Om de tidigare sålt stålstativ vet jag inte men tydligen har de slutat med det .... Ett stativs enda uppgift är att hålla kameran stilla och det klarar tyvärr inte de billigaste stativen (Typ Hama Star). Mitt råd är som flera i tråden redan skrivit; vänta med ditt stativinköp och spara dina 300 kr och ytterligare minst 500 kr och köp sedan ett stativ som du blir nöjd med och som klarar uppgiften att hålla kameran stadigt och still.