Mr Davidson
Aktiv medlem
Hej!
Jag fotar ganska mycket kustlandskap och behöver ett stativ runt 300kr. Någon som har några tips?
/Adam
Jag började med ett Hama 51 som jag fick av farsan. Lätt som en fjäder, rangligt och ett mindre stabilt huvud, men det var det jag hade just då. Så vad göra om inte budgeten är större? Jo jag letade i IKEAS hållare för platspåsar hemma, hittade en mer påkostad än ICAs, nån klädkedja, vill jag minnas. Stoppade den i väskan och for ut. Väl framme. letade jag upp några stenar som jag stoppade i platspåsen, se till att det väger lite 4-5 kg är inte fel, samt knöt fast i stativet. Mycket bättre och fullt fungerande för syftet. Vi talar kustlandskap och då troligen vidvinkel? Inte samma avslöjande foto som ex v makro? Om 300 kronor är det Du har, kan Du mycket väl fota med ett stativ för dom pengarna. Bara lite mer trixande och så får man vara lite mer uppfinningsrik. Om Du skall skapa panorama/stitcha, bör man ställa upp så man kan panorera med riggen i våg. Vet ej om alla billiga har libeller, men finns för några 10or att sätta i blixtskon. Ut, prova och gör om, om det inte blev bra. Bättre att fota och experimentera än att bli ivägskrämd för att utrustningen man har råd med "inte duger". Så tycker jag. Lycka till!
Edit: När Du fotar, tag hänsyn till att grejorna inte är super, genom att välja exponering med kortast möjlig tid. Kan Du justera ISO och bländare, så höj ISO så högt det går innan det brusar, välj så stor bländare Du kan beroende på vilken komposition Du vill uppnå, samt kör med tidsfördröjd exponering, så slipper Du hålla i kameran när Du tar kortet, vilket minskar oskärpa pga av skakningar. Stå i lä så gott det går, vinden kan ge oskärpa. Finns lite knep. De flesta använder dem ändå även om dom råkar har dyrare stativ ...
Senast ändrad: