Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart kan man sälja kameratillbehör och utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)
På Tradera går det bra att sälja till privatpersoner …

Tradera tar förstås betalt för annonseringen, men det gör de flesta annonsplatser. Fotosidan tar inte betalt för annonsering, men man når en större potentiell kundkrets via Tradera eller Blocket.

Jag skulle annonsera här på Fotosidan först, men om jag inte fick napp skulle jag prova med Blocket eller Tradera. I sista hand skulle jag försöka sälja till en handlare, men om en grunka inte går att sälja på Blocket eller Tradera är det väl tveksamt om en handlare vill köpa den till ett för mig rimligt pris.
 
Jag säljer på Tradera. Sätt ett lågt utgångspris eller 1 krona så kommer budgivningen igång. Du får varan såld till precis så mycket som någon är beredd att betala, vilket ofta blir mer än väntat. Du slipper tråkiga påringningar från folk som antingen bara vill prata eller ha varan gratis vilket kan vara fallet om man försöker sälja på Blocket eller andra sidor.
 
Vad är grejen med originalkartong egentligen? Förstår det inte och bryr mig inte själv om sådant.

Finns flera anledningar:

- Optimerad för att fraktas vilket minskar risken för skador
- Ger köparen en uppackningsupplevelse likt nyköp
- Tyder på att säljaren är produktens rätta ägare
- Tyder på att säljaren vårdar sina produkter
- Ger känslan av att vara en komplett produkt

Sedan finns det naturligtvis folk som inte bryr sig om någon av dessa punkterna men det faktum att en del bryr sig innebär att köparen i sin tur kommer få bättre betalt om han säljer vidare vilket ger honom ett incitament att betala extra.
 
På Tradera går det bra att sälja till privatpersoner …

Tradera tar förstås betalt för annonseringen, men det gör de flesta annonsplatser. Fotosidan tar inte betalt för annonsering, men man når en större potentiell kundkrets via Tradera eller Blocket.

Jag skulle annonsera här på Fotosidan först, men om jag inte fick napp skulle jag prova med Blocket eller Tradera. I sista hand skulle jag försöka sälja till en handlare, men om en grunka inte går att sälja på Blocket eller Tradera är det väl tveksamt om en handlare vill köpa den till ett för mig rimligt pris.
Jag har väldigt liten erfarenhet av att sälja begagnat men har sålt som inbyte hos känd handlare och fick då i mina ögon ett klart rimligt pris med tanke på att jag slapp allt hanterande av försäljningen. Tänker man använda pengarna till nyinköp kan det kanske vara värt att se vad det i så fall ger.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Jag har tänkt sälja mitt gamla system efter att jag uppgraderade förra året men har inte orkat ta tag i det. Efter tips om MPB i denna tråden gjorde jag slag i saken och fick ett rimligt pris som jag accepterade. Det låg lite i underkant för vad jag tänker att jag kunde få på tradera men ändå över min miniminivå så jag är nöjd.
 
Jag har tänkt sälja mitt gamla system efter att jag uppgraderade förra året men har inte orkat ta tag i det. Efter tips om MPB i denna tråden gjorde jag slag i saken och fick ett rimligt pris som jag accepterade. Det låg lite i underkant för vad jag tänker att jag kunde få på tradera men ändå över min miniminivå så jag är nöjd.

En stor fördel med att sälja till exempelvis MBP jämfört med Tradera och Blocket är att man slipper alla idiotförslag till byten och skambud (och det går fort) :)
 
Om man vill slippa sånt på Tradera så lägger man ut sin grej på auktion och inte till fast pris.
 
  • Gilla
Reaktioner: afe
En stor fördel med att sälja till exempelvis MBP jämfört med Tradera och Blocket är att man slipper alla idiotförslag till byten och skambud (och det går fort) :)
Ett tag sålde jag en del eftertraktade point&shoot-kameror (typ Pentax Espio Mini, Olympus µ-II etc.) på Tradera med utropspris 1 kr. Varje gång var det en nisse som frågade "kan du tänka dig fastpris på denna?"

Jovisst kan jag tänka mig fastpris. 5000 kr så är den din.
 
Absolut, men MBP betalar bra just nu för prylar från Sverige, p.g.a. vår låga kronkurs.
Precis, det är fördelaktigt att sälja till Europa nu. Dessutom fick jag mer än väntat för ett av objektiven som inte sälj så många på Tradera. Kanske är större marknad för gamla tunga FF-normalzoomar i EU än i Sverige.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.