primelady
Aktiv medlem
Jag har ett 055XPROB. Jag har inte lusläst några specar på det, men det känns definitivt som stål eller motsvarande. Jag kan ha fel, men att döma av tyngden så är det i vart fall inte aluminium eller kolfiber.
Du har fel
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ett 055XPROB. Jag har inte lusläst några specar på det, men det känns definitivt som stål eller motsvarande. Jag kan ha fel, men att döma av tyngden så är det i vart fall inte aluminium eller kolfiber.
Du har felMaterialet är aluminium - har haft ett sånt själv och det är för övrigt ett alldeles utmärkt stativ ....
Hej
Du får inget stativ under det 10 dubbla som är vårt namnet. Satsa hellre på ett enbenstativ där man kan komma bra med lite komleterande stöd. Annars är det bästa budjet allternativet som någon tidigare skrev, en "bean bag" , en "påse fylld med sand. Den tillverkar man lätt själv av ett par uttjänta jeans där man snörper ihop ett byxben fyllt med sand. Lägg den på en sten eller dyl. och du har ett mycket bra stöd.
mvh Lennart
Nej, tyvärr behöver du inte alls något 300-kronorsstativ - du har ingen som helst nytta av ett sådant (i varje inte ifall du fotar med en systemkamera). Ett sådant här stativ är skakigare än ifall du håller kameran i handen och slår på antiskaksystemet (AS, SSS, SSI, IS, VR, VC etc.) istället. Skräpstativ är pengar rätt ner i sjön.Hej!
Jag fotar ganska mycket kustlandskap och behöver ett stativ runt 300kr. Någon som har några tips?
/Adam
Självklart finns det stativ som är billigare än 3000:- som löser dom flesta uppgifterna. Vad är det tex för fel på det Dörr stativet för 1195:- som nån rekommenderade tidigare?
Produktlänk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380023
Jodå men det tillkommer kulled, videohuvud eller liknande så det blir några kronor till.
mvh Lennart
Nej, paketet innehåller kulled och tillochmed en väska![]()
Det kommer du inte att upptäcka förrän den dag du jämför detta med ett tjänligt stativ - då kommer du att se hur rangligt detta billiga stativ är, och att det inte klarar att användas med teleobjektiv.---
Vad är det tex för fel på det Dörr stativet för 1195:- som nån rekommenderade tidigare?
Produktlänk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380023
Det kommer du inte att upptäcka förrän den dag du jämför detta med ett tjänligt stativ - då kommer du att se hur rangligt detta billiga stativ är, och att det inte klarar att användas med teleobjektiv.
Tyvärr - man får alltid det man betalar för.
Apropå billiga skitstativ och Gitzo så har DigitalRevTV som så ofta en illustrativ, men lite överdriven video i ämnet:
http://www.youtube.com/user/DigitalRevCom#p/u/24/G9S9jZW3Jxc
Var köper man stålstativ? Jag har fotat sen 1964 och använt stativ nästan lika länge, men måste erkänna att jag aldrig sett eller ens hört talas om stålstativ. Vad kostar de?
Olle
Haha! Den var kul!Apropå billiga skitstativ och Gitzo så har DigitalRevTV som så ofta en illustrativ, men lite överdriven video i ämnet:
http://www.youtube.com/user/DigitalRevCom#p/u/24/G9S9jZW3Jxc
---
Jag har gamla Gitzo, t ex Tatalux (70-tal) o Reporter (80-tal). Nog fasen är översta delen av benen i stål?!? Sen är utdragsdelen i aluminium iofs.
Det kommer du inte att upptäcka förrän den dag du jämför detta med ett tjänligt stativ - då kommer du att se hur rangligt detta billiga stativ är, och att det inte klarar att användas med teleobjektiv.
Detta är absolut inte gjort i stål - det är en aluminiumlegering. Har själv ett 055WNB (en lite lyxigare variant), vilket också är gjort av aluminium.Jag har ett 055XPROB. Jag har inte lusläst några specar på det, men det känns definitivt som stål eller motsvarande. Jag kan ha fel, men att döma av tyngden så är det i vart fall inte aluminium eller kolfiber.
Jag har det något större Dörr A4 och det funkar alldeles utmärkt med ett 70-200/2,8
Kom ihåg vad frågan var från början, en kille som ville ha ett stativ att börja med. Jag fattar inte att vissa måste gå "all in" när den här typen av frågor dyker upp. Det funkar även med billigare stativ (inte dom i det vetenskapliga tetset på YouTube dock).
Inte lika bra och enkelt, men det funkar tillräckligt bra.
Killen verkar vara 11 år så det kanske ska tas i beaktning.![]()
Jag har ett Gitzo G01 och har tidigare haft just Tatalux och Reporter. Alla har aluminium även i överdelen enligt Gitzo. Jag gjorde just magnettesten med mitt nuvarande G01 och det var inte magnetiskt. Men det är lätt att tro att de är gjorda av stål. Det ser ju nästan ut så. Här är en som trodde som du:Jag har gamla Gitzo, t ex Tatalux (70-tal) o Reporter (80-tal). Nog fasen är översta delen av benen i stål?!? Sen är utdragsdelen i aluminium iofs.