Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte nyligen en Nikon D40x med standardobjektivet 18-55. Har inte hunnit med att fota sådär jättemycket då jag pluggar rätt mycket. I vinter/vår ska jag däremot ut på en långresa till Asien och då är det väl tänkt att jag ska fota mer =). Jag antar då att det blir så att jag kommer att tycka att mitt standardobjektiv inte riktigt räcker till i alla situationer.

Har ni några tips på vad som skulle kunna vara ett bra komplement?

Är det bäst att köpa objektiv här hemma i Sverige eller ska jag göra det där borta?

Tack på förhand!

ludviglindberg skrev:
Jag antar då att det blir så att jag kommer att tycka att mitt standardobjektiv inte riktigt räcker till i alla situationer.

Det är inte så säkert! Lek turist för en dag i din hemstad och fota allt som en turist gör: kyrkan, gatan, vyer, etc. Då upptäcker du säkert vad som fattas, om något.

Självklart kan lite mer brännvidd var trevligt, men det är inte säkert. 18-135 eller 18-200 är trevliga.

Men pröva själv först, som sagt, objektivval är helt beroende på hur du själv tar bilder. Kanske är ett Tokina 12-24 är det enda du ska ha med dig?

Per.

Okej... Jag har kikat lite på ett vidvinkelobjektiv, men vet inte vilka som passar d40x. Det Tokina 12-24 som du nämnde passar väl bara sensorer med APS-storlek?

Kanske någon som har ett annat tips? Ska man köra vidvinkelzoom eller fast brännvidd?

ludviglindberg skrev:
Okej... Jag har kikat lite på ett vidvinkelobjektiv, men vet inte vilka som passar d40x. Det Tokina 12-24 som du nämnde passar väl bara sensorer med APS-storlek?

Kanske någon som har ett annat tips? Ska man köra vidvinkelzoom eller fast brännvidd?
Zoom eller fast är helt en smaksak. Generellt får man bättre ljusstyrka och skärpa med ett fast men zoom är lite mer mångsidig.

Alla nya Tokina objektiv till Nikon kräver motor i kamerahuset. Således bör du köpa Nikon 12-24 eller sigma 10-20.

Möjligtvis kan nikon 10mm fisheye vara kul att ha, men då behöver bilderna korrigeras med mjukvara annars får du en massa böjda linjer.

Alla dessa objektiv är anpassade till aps och det är bra det. Priset blir lägre och de väger mindre än 24x36 varianter.

Kan starkt rekommendera Sigma 10-20. Väldigt rolig glugg.
Passerar du Hong Kong eller Singapore ska du absolut köpa där. Även Bangkok har lägre priser än Sverige, ännu lägre om du sparar kvitto och får "Tax refund " på 7% på flygplatsen när du åker hem. Släng kartongerna så du inte "torskar" på moms när du landar i Sverige.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar