Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Izakzon

Avslutat medlemskap
Hej hej.

vad ska man tänka på när man köper ett objektiv?

jag tänkte nämligen köpa ny kamera. och tänkte gå tillväga så att jag försöker hitta ett billigt nikonhus som känns bra i handen och sen köpa bra objektiv. det är väl en bra idè?

men vad ska jag titta på och tänka på när jag köper?
 
Rent spontant, köpa hus på känsla, helt rätt!
Men ett par korta tips: kolla på F801s, F90x, F80 om du vill ha nått bra och inte för dyrt. D70 om du ska ha digitalt.

Angående objektiv, lite klurigare. Köp inte det billigaste. Här är en mycket bra sida med info om både obejktiv och kameror: http://www.kenrockwell.com/nikon/
 
hm...

Alltså. jag har kört med manuell fokus nu. Men det vore ju shysst att ha AF som val liksom. om man ska fota något som händer fort fort...

Men det är väl också ett mindre mekaniskt objektiv, och det är väl lite dåligt? (nej jag kan inget om objektiv)
 
Japp. Köp begagnat så får du ett "dyrt" hus billigt. F801s är ett bra tips.
Objektiv...tja, fundera på om du vill ha fasta eller zoom. Om du ska ha fasta så tänk på att köpa brännvidder i intervall som passar just dig.

Om jag själv skulle köpa objektiv just nu skulle jag köpa 35, 85, 180 och 24mm i nämnd ordning, men det är ju jätteindividuellt. (Det "roliga" är att jag inte har ett enda av dessa.)
 
Jag kör hellre manuell skärpa än AF trots att jag har möjligheten. Det trista med iaf billigare AF-optik är att de nästan inte har något motstånd i den manuella avståndsinställningen. För mig är det viktigare att det är bra känsla än att AF finns.
 
ok

Tack för länken dan. jag ska kolla på den! : )


är 801:an bättre än att köpa en f75? för den senare kostar mindre..

Mattias: de objektiv du menar, det är fasta? eller?
jag vill nog ha zoom. tycker att det är skönt att ha..

Och vad betyder det att en kamera är mer eller mindre mekanisk?
Och hur vet man om det är bra ljusvärden på ett objektiv?
 
Oki...

Vi säger så här. Vill du kunna använda manuella objektiv med ljusmätningen i ett AF-hus, skippa F80 eller F75, till dessa måste du ha extern ljusmätare.

Dock kan F80 och F75 använda sig av både vanliga AF-objektiv och de nyare AF-S (ultraljudmotor) och G-objektiven (utan bländarring).

Det går ej att köra AF-S och G på F90x, F801s eller äldre manuella (icke-AF) hus.
Vill du att huset ska klara alla typer av objektiv får du köpa en F100 eller F5.

Så vill du köra både manuella objektiv och AF, men kan klara dig utan AF-S och G-objektiv.
Köp en F90x, F801s, F4.

De lite dyrare AF-gluggarna är oftast lika bra och gedigna som de manuella gluggarna. Ofta har de samma optiska konstruktion. De billigare AF-gluggarna har mer plast i sig.

Ett par tips på bra AF-zommar:

Nikon 28-105/3.5-4.5: är bra och gedigen. Går på alla AF-hus.

Nikon 35-70/2.8 är mycket skarp och gedigen. Dock stor och tung. Passar alla AF-hus. Prisvärd som begagnad.

Nikon 24-85/3.5-4.5 AF-S G är mycket skarp och prisvärd. Hyfsat stabil, blandning av plast och metall. Passar dock bara nyare hus, som F75, F80, F100, F5.
 
du är så hjälpsam!

tack så hemskt mycket dan.

Men jag vet inte riktigt vad G betyder. jag är som sagt inte så bra på teknik..

En f5 eller F100 har jag verkligen inte råd med.

Så det skulle bli en 75 eller en f80 isf. f80 verkar dessutom skönare då den har ett fingerreglage där fram också..

att objektiven bara går till AF-hus gör verkligen inget. för det är ju ett AF-hus jag tänkte köpa.

jag uppskattar verkligen dina enkla svar med exempel på objektiv jag borde leta efter. för det är en sån djungel och man är ju dum om man frågar i butikerna, för dem vill ju bara sälja så mycket som möjligt till en..

hur är det med objektiv som går upp till en 200 eller 300mm. nåt som går att rekommendera där?
 
Så lite så :)

Bländarring är en mekanisk ring (med massa siffror på) längst in på objektivet som man kan vrida på för att ställa in bländaren mekaniskt. Detta härstammar från de manuella gluggarna.
AF-objektiv med bländarring fungerar även på gamla manuella, icke AF-hus.

På ett modernt AF-hus ställer man i regel in bländaren med en liten ratt på huskroppen. (När du sen tar bilden, ställer kameran in bländaren i objektivet på elektromekaniskt väg.)
Med andra ord, ett AF-hus behöver ingen bländarring på objektivet.

När man använder AF-objektiv som har bländarring på ett AF-hus, ska man låsa fast ringen med en liten switch. Annars går det inte att ställa in bländaren med den lilla ratten på huset.


Här är ett objektv med bländarring:
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=12&languageid=12&prodId=247&catId=119

Här är ett utan, dvs G-modell:
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryid=12&languageid=12&prodId=346&catId=117

Vad gäller längre zoom, kan jag rekomendera Nikon AF 70-210, den tillverkas inte längre men går att hitta billigt begagnat, cirka 1500-2000 kr. Den är mycket skarp och gedigen. Push-pull modell dock, man drar istället för att vrida, men man vänjer sig. Den är relativt liten och kompakt dessutom.

EDIT: nu ska länkarna fungera
 
Senast ändrad:
Ja, de objektiv jag räknar upp är fasta. Zoomar, tja, en 28-105 kommer man långt med.

Nikkor 80-200/2,8 kan man hitta i nästan alla prislägen från 2500 och uppåt begagnat beroende på skick och vilken variant det är. Har inte riktigt koll på alla olika dock.

F801s eller F75 beror på vad du prioriterar. 801an är stryktålig som få och tar manuella gluggar om du ändå skulle ramla på en, men är rätt klumpig och har trälig AF i jämförelse.
 
Lotus skrev:
Så lite så :)

Med andra ord, ett AF-hus behöver ingen bländarring på objektivet.

När man använder AF-objektiv som har bländarring på ett AF-hus, ska man låsa fast ringen med en liten switch. Annars går det inte att ställa in bländaren med den lilla ratten på huset.


Detta gäller inte alla AF hus tex F90X.
 
nu vet jag

ok tack för alla svaren. och nu har jag en plan.


jag kommer nog köpa en nikon f80, de andra har jag inte råd med. och har jag inte rad med en 80 så blir det en 75a.

och så komme rjag nog leta efter ett Nikon AF 70-210 och ett Nikon 35-70/2.8 för att den senare har bra ljus värden (för det är väl det 2.8 betyder?).

lite jobbigt att inte brännvidderna överglappar varandra..

men är det en godkänd plan?

hur mycket kan alltihop tänkas kosta?
om jag har en faslig tur så kommer jag kunna jobba ihop pengarna i sommar...
 
Re: ok

Magnus Stephensen skrev:
är 801:an bättre än att köpa en f75? för den senare kostar mindre..
Var hittar du en F75 för dryga tusenlappen? Det är vad 801-orna går för. Utan S har jag sett flera under tusingen, med S strax över. F70 är också ett prisvärt begagnatköp i samma prisklass som F801s ungefär. Den har modernare och bättre blixtexponering och inbyggda finesser som automatisk alternativexponering. Den har dock ett långsammare användargränssnitt och saknar skärpedjupskontroll. Personligen tycker jag att F801 med eller utan S är det bästa köp man kan göra när det gäller att köpa Nikon om budgeten är begränsad. Det är en superkamera.

Det är verkligen köparnas marknad just nu (jag har utan framgång försökt sälja en F70 och en F4 hur länge som helst, det är tvärdött). Alla säljare har inte riktigt hängt med i svängarna, så det kan skilja en hel del mellan utannonserat pris och vad grejerna verkligen går för.
 
Re: nu vet jag

Magnus Stephensen skrev:
ok tack för alla svaren. och nu har jag en plan.


jag kommer nog köpa en nikon f80, de andra har jag inte råd med. och har jag inte rad med en 80 så blir det en 75a.

och så komme rjag nog leta efter ett Nikon AF 70-210 och ett Nikon 35-70/2.8 för att den senare har bra ljus värden (för det är väl det 2.8 betyder?).

lite jobbigt att inte brännvidderna överglappar varandra..

men är det en godkänd plan?

hur mycket kan alltihop tänkas kosta?
om jag har en faslig tur så kommer jag kunna jobba ihop pengarna i sommar...

Låter som en mycket bra plan tycker jag.

En begagnad F80 bör ligga på mellan 2500 och 3500 i bra skick. Har du tur kan du få med batterigreppet MB16 och kanske en enklare zoom i det priset. 35-70/2.8 zommen bör ligga på cirka 2000-2500 kr hos privatsäljare och 70-210 cirka 1000 kr hos privatsäljare.

Köper du från butik blir priserna lite högre, dock brukar de lämna 3-6 månaders garanti på grejerna. Exempelvis säljer Scandinavian Photo en F80 för 2895 kr och Hegethorns Foto 70-210 zommen för 1600 kr.

Jag har sett F80:eek:r med nån enklare zoom och batterigrepp för cirka 2500 kr på Blocket.se

Lycka till!

/Dan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.