Annons

Vilket objektiv till ishockey?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bauer58

Medlem
Jag har en Canon 350D och ska fotografera några av våra ishockey lag under träning och match, efter som jag aldrig gjort det innan har jag ingen koll på vad jag behöver för objektiv, min budget ligger mellan 5000 till 10000. Jag fick ett råd om Canon 70-200 4L IS eller Canon 70-200 2,8L är detta overkill för min kamera?

Vad ska jag köpa?
Ska jag köpa nytt eller begagnat?

Mvh Wille

Bildstabilisering har du ingen större nytta av i dessa sammanhang, Ljuststyrka är A och O.
70-200 /2,8 är utanför din budget och du ska nog ha tur om du hittar ett för under 10'. Sigmas variant ska enligt rykten ha för långsam AF för att vara trevlig att jobba med men är det inte kritiskt att alla bilder sitter kanske den är ett alternativ, andra kan säkert bekräfta eller dementera.

Ett objektiv jag har goda erfarenheter av själv (på just en EOS 350) är EF 85/1,8. Bra ljusstyrka, härlig skärpa och rapp AF. Kan kanske gå att kombinera med någon tredjeparts teleconverter för lite längre räckvidd om du vill nå andra sidan av planen?

Instämmer om 85 1,8, toppenglugg för hockey på cropkameror som din, dessutom Canons mest prisvärda glugg och toppen även för porträtt. Du får hålla dig till en fjärdedel av planen ungefär och försök inte ens fota det som är långt bort.

Du MÅSTE ha en glugg med 2,8 eller bättre för att fota hockey, dom som rekommenderar annat saknar erfarenhet av det.

Hej Wille,
Jag är rädd att 70-200/4 blir för lite att åka med, själv använder jag 70-200/2,8 när jag fotar ishockey. Som det står i tidigare inlägg så är det bra ljusstrka som är viktigt vid hockey foto, det är ofta dåligt ljus i ishallar, framförallt om det är "ungdomshallar". Mitt tips är att försöka skrapa ihop slantar till ett begagnat 70-200/2,8.

Mvh// Hans

Det verkar som det får bli ett begagnat 70-200/2,8 så det är väl bara att öppna plånboken lite mer än vad jag tänkt mig....

Tack för hjälpen

Mvh Wille

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto