Jessixa
Aktiv medlem
Förutom pris och vikt så kan det ändå vara fördel 1,8. Snabbare autofokus när barnen rör sig mycket, det är liten skillnad på skärpedjupet mellan 1,4 och 1,8 och skärpan är ändå inte på topp vid största bländaren. Det går inte att säga att 1,4 är bättre än 1,8 om man inte just behöver det extra bländarsteget, frågan är hur ofta du verkligen kommer att använda 1,4 då det blir väldigt litet skärpedjup och det blir också svårare att få skärpan exakt där du vill ha den. Minsta fel så kanske ögat blir oskarpt och skärpan ligger på ögonbrynet i stället. Själv skulle jag alla dagar välja 1,8 före 1,4.
På Photozone.de kan du jämföra olika objektiv även om deras test inte är hela sanningen. Enligt deras test bör båda objektiven bländas ner till 2,8 för att få riktigt bra skärpa.
/Frode
Tolkar jag det rätt om autofokus är snabbare på f1.8 än på f1.4? Hur kommer det sig? När det gäller att skärpan inte är så bra vid högsta bländaren - är det så på båda så att man inte kan använda f1.8 ner till 1.8 heller? Jag tolkar det som att det är svårare att fotografera med 1.4-objektivet - stämmer det?