Annons

Vilket objektiv ska jag köpa? -20mm

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoDan

Aktiv medlem
Har idag dessa objektiv till min KM 5D
Sigma 24-70mm f2.8
Sigma 70-200mm f/2.8
Kitobjektivet 18-50 ... något

Nu vill jag komma in lite närmre och
"få in mer i bilden"

Skulle kunna tänka mig att sälja Sigma 24-70mm f2.8.

Kan detta objektiv vara något eller är det för lika?

Minolta Konica AF 17-35/2.8-4 (D)
Sigma EX 17-35/2,8-4,0 DG lite dyrt dock!!!
 
Det beror på vad du menar med "få in mer". Jag gissar att du är ute efter någon slags vidvinkeloptik och i så fall kommer 17-35 som du nämner knappast göra någon skillnad mot det 18-50 som du har. I stället ska du i så fall titta på någon extremvidvinkel. Sonys 11-18 eller Sigmas 10-20 kanske kan vara intressanta.
 
Det är ju något lämpligt vidvinkelobjektiv jag söker. Kan köpa något dyrt/bra om det kan ersätta 28-70 gluggen. Ska jag behålla den vore det bra om vidvinkelgluggen inte var snordyr.

Kitobjektivet använder jag inte alls längre.

Med ett 10-20 objektiv kan man väl fortfarande ta 'vanliga' bilder utan rundade hörn vinjetterade eller vad det kallas?
Vill kunna använda gluggen till 'vanliga' bilder också så att säga helst.
 
Senast ändrad:
FotoDan skrev:
Med ett 10-20 objektiv kan man väl fortfarande ta 'vanliga' bilder utan rundade hörn vinjetterade eller vad det kallas?
Vill kunna använda gluggen till 'vanliga' bilder också så att säga

Mja, de är ju inte helt raktecknande och viss vinjettering kan du nog få också. Men absolut inte lika som ett fisheye.

Jag har ett Sigma 10-20 och älskar det. Riktigt roligt objektiv. =)
 
Om det är någon typ av allroundglugg du är ute efter är nog Sigma 10-20 lite väl extrem. Kolla isåfall närmare på Sigma 18-50/2.8EX. Sälj då av ditt 24-70 och kitgluggen..
 
Tack Lars men är det inte lite lite vidvinkel i en sån?

Optimala vore att hitta en allroundglugg men går inte det får det bli en till helt enkelt.

Ska man ha en fast 16mm 2.8 isåfall?
 
FotoDan skrev:
Tack Lars men är det inte lite lite vidvinkel i en sån?

Optimala vore att hitta en allroundglugg men går inte det får det bli en till helt enkelt.

Ska man ha en fast 16mm 2.8 isåfall?

Tror inte skillnaden mellan 16mm och dom 18mm du har på kitgluggen är så stor
 
Godsmack skrev:
Ja, du kan ju kolla på på Fotosidan eller så kan du kolla på min sida, www.patrikphoto.tk, där t ex bilden på förstasidan är tagen med den gluggen. Samtliga bilder under Snowboard, några under FMX, Other och Nature är också tagna med den. =)

Schyssta bilder!

Kunde inte se någon EXIF dock. Har du något exempel på 10mm vs 20mm? Ifs kanske du har beskurit en del av dom.
 
lagus skrev:
Tror inte skillnaden mellan 16mm och dom 18mm du har på kitgluggen är så stor

Tokina kommer att släppa en 16-50/2,8 i höst eller början på nästa år. Den kommer att bli ganska intressant, hoppas jag. Jag tror dessutom att de 2mm som skiljer till 18 gör mer än man kan tro.
Jag har Sigma 10-20 och Nikon 18-70. Ganska kul att jämföra, för i just vidvinkellägena gör millimetrarna ganska mycket.

/K
 
FotoDan skrev:
Schyssta bilder!

Kunde inte se någon EXIF dock. Har du något exempel på 10mm vs 20mm? Ifs kanske du har beskurit en del av dom.

Tack =)

Nää, jag sparar dem för webben, då försvinner exifen tyvärr. Har tyvärr inget exempel på 10 vs 20 heller, men jag kan leta. Hittar jag nåt så länkar jag här.

Edit: En bit ned på den här sidan har du fyra bilder som jämför 10mm mot 20mm.
 
Senast ändrad:
Godsmack skrev:
Tack =)

Nää, jag sparar dem för webben, då försvinner exifen tyvärr. Har tyvärr inget exempel på 10 vs 20 heller, men jag kan leta. Hittar jag nåt så länkar jag här.

Edit: En bit ned på den här sidan har du fyra bilder som jämför 10mm mot 20mm.

Perfekt!
Vinjetteringen på 20mm är väl inte så farlig?
Använder du denna glugg som allround eller kör du med din kitglugg?

Tänkte om man skulle köpa detta 10-20 och sälja mitt 24-70 men det kanske man inte klarar sig utan? (Kitgluggen min använder jag inte)
 
FotoDan skrev:
Perfekt!
Vinjetteringen på 20mm är väl inte så farlig?
Använder du denna glugg som allround eller kör du med din kitglugg?

Nejnej, vid 20mm är det inte farligt alls. Nää, jag använder inte 10-20 som allround och min kitglugg använder jag aldrig. Använder antingen 10-20, 50 eller 70-300, beroende på vad jag fotar =)
 
Får väl köpa ett 10-20 och visar det sig att mitt 28-70 samlar damm eller det fattas pengar någon dag så ryker det.
 
Upp till bevis...

Har precis beställt mitt nya SIGMA 10-20 Som ska sitta på min D80. Efter mycket runtsurfandes på divere testsidor och andvändar recensioner verkar detta vara ett bra och framförallt prisvärt alternativ. På exempelvis www.photozone.de har de bra utvärderingar etc. direktlänk: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1020_456/index.htm

Nu är det väl bara att hoppas att TURA SCANDINAVIA kan leverera ut lite sigma gluggar också :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.