Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket objektiv har använts här då?

Produkter
(logga in för att koppla)
"Vad du menar med analoga objektiv? Vad har du satt detta analoga objektiv på? Ett objektiv i sig motsvarar ingenting, sådana omräkningsförhållanden beror helt på vad man kombinerar objektivet med för sensorstorlek."

min digitalala är en lumix dmc-fx35 25mm wide angle. min analoga en canon eos rebel g med 28-80mm

Din analoga med 28 mm är inte särskilt långt från EOS 1D med 17 mm.
Petter ...

Det var det jag menade. Att det stora skärpedjupet i bilden eventuellt motsa min brännviddsgissning. Men med hälften så stor sensor och hälften så lång brännvidd hade det ju funkat. Och ändå varit ekvivalent med 50 mm på småbild.

Blev det tydligare?
Petter ...
50 mm kan det absolut inte vara. Jag har en 24:a på fullformat och den är inte så extrem. Det måste vara 14 eller 17 mm på fullformat, men vilken av dessa, det är svårt att säga.

En 400D för 2000 med en Sigma 10-20 för 3000 fixar såna bilder lätt.

intresserad av ett sånt paket . 8mp på canon 400d..är det tillräckligt? utvecklingen går framåt(2007 års modell ca). kanske nån här på forumet har ett passande paket till mig=? gärna canon...kanske just dessa två. hör av er om nån vill...

vet nån vilken vidvinkel google st view har=? kollade denna gata där (carroll ave,LA,CA) och tänkte att den kanske kunde ha 20mm?....kan man ta sånna bilder som man ser världen på google st view? dem använder ju flera fisheye´s samtidigt sa nån... kanske ni vet om det här?

50 mm kan det absolut inte vara. Jag har en 24:a på fullformat och den är inte så extrem. Det måste vara 14 eller 17 mm på fullformat, men vilken av dessa, det är svårt att säga.

Jag upplevde inte första bilden som särskilt extrem. Visst lutar husgavlarna lite, men det är ju för att kameran hålls lågt och riktas uppåt.
Men den bilden hittade ju någon info om 17 mm på EOS 1D (= 22 mm ekvivalent på FF). Så jag är överbevisad.

De senare bilderna däremot, där en bil precis bredvid fotografen har kommit med i bild betyder ju en bildvinkel som närmar sig 180 grader.
Och då är det ju självklart inte heller 50 mm :)

Petter ...

Man behöver inte läsa EXIF utan bara se bilden. Längst ner till höger förvrängs bilden enormt. Blir större och större och vägkanten är böjd.
Vänster hus lutar åt höger medan höger hus lutar åt vänster vilket också tyder på vidvinkel.

/Stefan

ska nog köpa en canon eos 500d med HDfilm. men tittar man på youtub klipp filmade med den blir man ju inte direkt imponerad fast det är i 1080.

passar sigma 10-20mm till denna också ,antar det. om detta objektiv hittade jag information om att bilderna får ett lite gult sken..vete fan.

"The 10-20mm is an ultra-wide-angle for small-frame Digital cameras, giving about the same field of view as a 16-32mm would conventionally. Typical uses of this range are for architectural and landscape photography along with gritty street photography and photojournalism."

är eos 500d en small frame camera?..hajar noll av kameror..kan nån säga om dessa två ovan passar ihop? lol:

eos 500d är ju en full frame camera och sigma 10-20mm ska ju inte passa fullt ut till den....stämmer det inte?

Nej, EOS 500D är en s.k. "cropkamera" med APS-C sensor, så det objektivet passar utmärkt.
Däremot finns det ju en gammal analog EOS 500-modell (utan D i beteckningen). På den passar objektivet inte.

Min gissning ovan (50 mm) avser småbildsformat. Med tanke på skärpedjupet Kan brännvidd vara kortare om sensorn är motsvarande mindre.
Det kanske är en mobiltelefon?

Petter ...

Ett 50 mm ger inte alls den distortion (perspektivförändring) som den här bilden har. Detta är (som redan skrivits) en typisk vidvinkelbild.

Det är dessutom omöjligt att få en så vid bildvinkel med 50 mm.

När fotografier eller bilder diskuteras, så kan man inte bara så där hänvisa till brännvidd. Det är ju så att brännvidd och sensorstorlek hör ihop och är beroende av varandra som ett enda begrepp. I bildsammanhanget anger ju brännvidden ingenting om inte också sensorbredden är nämnd. För att kringgå detta dubbla angivande av sensorstorlek och brännvidd, så kan man ta till begreppet horisontell bildvinkel.

fick ett erbjudande..vad ska jag välja...canon eos 500d med sigma 10-20mm, eller canon eos 40d med tamron 10-20mm.(samma pris)...vilket ska jag ta?...vill mest ta bilder som jag visat exempel på på denna tråd, :)

fick ett erbjudande..vad ska jag välja...canon eos 500d med sigma 10-20mm, eller canon eos 40d med tamron 10-20mm.(samma pris)...vilket ska jag ta?...vill mest ta bilder som jag visat exempel på på denna tråd, :)

Det finns skillnader mellan paketen, men ingen egentligen avgörande för den typ av bilder du länkat. Välj det du tycker känns bäst. Det som verkligen betyder något är dina kunskaper i fotografering. Utan sådana blir det svårare att ta de bilder du vill. Saknar du kunskap, sätt kameran på auto och hoppas på att bilderna blir som du vill. Annars får du förmodligen läsa på. Ingen kan heller tala om vilket paket du skall välja, det beror på dina preferenser. De är förmodligen inte samma som andras, alla fotografer tenderar att prioritera olika. Båda paketen kan ta de bilder du visat här.

Skall man ändå gå på utrustningens prestanda så kan objektivens motljusegenskaper vara av betydelse i den miljö du länkat bilder från. Detta eftersom stadsmiljöer innehåller skarpa punktljuskällor i form av gatlyktor och annan belysning. Dessa skapar lätt reflexer i objektivet om det har dåliga motljusegenskaper. Fotografera utan skyddsfilter framför frontlinsen i sådan miljö, eftersom detta lättare skapar reflexfenomen.

Ett råd är också att köpa kameran med ett sk kitobjektiv 18-55 med bildstabilisering. Det utökar för en billig peng kamerans fotografiska potential. Man vill inte ha vidvinkel till alla motiv.

Smaksak. 40D är mer "proffsig" med mer inställningsmöjligheter för den avancerade fotografen än 500D men 500D har något nyare sensor och kan filma. Det kan inte 40D. Bildkvalitetsmässigt är det ingen skillnad mellan kamerorna, även om 500D har lite fler pixlar. Tamron 10-24 anses ha sämre optiska egenskaper än Sigma 10-20.

För dina behov, som uppenbarligen ganska oerfaren fotograf, tror jag 500D med Sigma 10-20 är bästa valet. 500D är en mycket bra kamera och Sigma 10-20 är ett mycket bra objektiv.

Men du bör nog se till att skaffa ett normalobjektiv också. Det s k kitobjektivet EF-S 18-55 IS som brukade säljas tillsammans med 500D är bra. Begagnat bör du få det för under 1000:-

när jag kollade på bilder tagna med tamron 10-24 på google tyckte jag att färgerna är helt onaturliga. hittar nog inte en bild tagen med denna som jag gillar...är väl inte en bra objektiv antar jag...bilderna har samma färg som bilder från nån gammal bok från 50-talet med färgbilder:p

när jag kollade på bilder tagna med tamron 10-24 på google tyckte jag att färgerna är helt onaturliga. hittar nog inte en bild tagen med denna som jag gillar...är väl inte en bra objektiv antar jag...bilderna har samma färg som bilder från nån gammal bok från 50-talet med färgbilder:p

Det beror nog inte på objektivet, utan troligen mer på vilka inställningar som använts i kameran och hur bilderna är efterbehandlade. Detta kan göras på lika många olika sätt som det finns fotografer. Här är bilder som finns här på Fotosidan tagna med objektivet: http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=17978

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar