Annons

Hur bra fungerar Nikon f-mount linser på Z-serien?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tittade just i gamla nikonlådan och jag hade den kvar tillsammans med min gamla F-801. Den fungerade som jag just beskrev (ingen skruv mot objektivet) utan endast AF med hjälp av linserna i konvertern.

Jag skulle säga att AFS-G objektiv fungerar bättre på Z kameror än på DSLR (1) Ingen fokusjustering behövs. Sigma 35mm art gav mest suddiga bilder med D610. Blev inte ens bra (på alla avstånd) efter inställning med Sigma dock. På Z6 är den helt pålitlig. (2) Autofokus sker vid inställda bländaren. Eftersom 58mm 1.4G inte är så skarp vid f/1.4 så fungerar inte autofokus alltid så bra där. Bättre att både fokusera och fota vid f/2 med Z. (DSLR fokuserar ju alltid på största bländaren men Z fokuserar med inställda bländaren ner till f/5.6). (3) Med Z så så är bakgrundsoskärpan genom sökaren WYSIWYG. Med D610 så var alltid skärpedjupet i sökaren f/2.8 som bäst. (4) IBIS för alla objektiv på Z.

Jag skulle säga att AFS-G objektiv fungerar bättre på Z kameror än på DSLR (1) Ingen fokusjustering behövs. Sigma 35mm art gav mest suddiga bilder med D610. Blev inte ens bra (på alla avstånd) efter inställning med Sigma dock. På Z6 är den helt pålitlig. (2) Autofokus sker vid inställda bländaren. Eftersom 58mm 1.4G inte är så skarp vid f/1.4 så fungerar inte autofokus alltid så bra där. Bättre att både fokusera och fota vid f/2 med Z. (DSLR fokuserar ju alltid på största bländaren men Z fokuserar med inställda bländaren ner till f/5.6). (3) Med Z så så är bakgrundsoskärpan genom sökaren WYSIWYG. Med D610 så var alltid skärpedjupet i sökaren f/2.8 som bäst. (4) IBIS för alla objektiv på Z.

Jag har nyss köpt nikon 58mm f1.4. Har bara ägt den en vecka och fotat på f1.4 med min Z9 och tycker det fungerar väldigt bra.

Är du verkligen helt säker på det? Jag har tre spegellösa kameror av olika fabrikat (Olympus, Sony, Fuji), och ingen av dem fokuserar vid inställd bländare om det inte behövs för att ljuset tryter. Det vill säga; alla tre bländar ner vid fokusering även om jag valt maxbländare. Antagligen dels för att objektiven är skarpare nedbländat och AF därför funkar bättre, och dels för att kameran antagligen helt enkelt inte hinner "tömma" sensorn på laddningar snabbt nog vid maxbländare i ordentligt med ljus.

Är du verkligen helt säker på det? Jag har tre spegellösa kameror av olika fabrikat (Olympus, Sony, Fuji), och ingen av dem fokuserar vid inställd bländare om det inte behövs för att ljuset tryter. Det vill säga; alla tre bländar ner vid fokusering även om jag valt maxbländare. Antagligen dels för att objektiven är skarpare nedbländat och AF därför funkar bättre, och dels för att kameran antagligen helt enkelt inte hinner "tömma" sensorn på laddningar snabbt nog vid maxbländare i ordentligt med ljus.
Jo så är det på Nikon, mellan största bländare och f/5,6 så fokuserar den på inställd bländare, ändrar man till mindre bländare så är det fortfarande f/5,6. Antar det är för att snabba upp hanteringen vid serietagning att slippa ändra bländaren också, eller iaf minska rörelsen

Jag har tre spegellösa kameror av olika fabrikat (Olympus, Sony, Fuji), och ingen av dem fokuserar vid inställd bländare om det inte behövs för att ljuset tryter. Det vill säga; alla tre bländar ner vid fokusering även om jag valt maxbländare.
Olympus OM-1 tycks hålla bländaren nedbländad till inställd bländare utom när man fokuserar. Då öppnar den bländaren helt, fokuserar, och bländar ner igen. Åtminstone i S-AF.

Tror jag. Det är lite svårt att se.

Jo så är det på Nikon, mellan största bländare och f/5,6 så fokuserar den på inställd bländare, ändrar man till mindre bländare så är det fortfarande f/5,6. Antar det är för att snabba upp hanteringen vid serietagning att slippa ändra bländaren också, eller iaf minska rörelsen

Gäller det verkligen även om man stänger av "visa inställningar live" eller vad inställningen nu heter?

Vet inte riktigt vad du tänker på, men detta med att den använder inställd bländare upp till f/5,6 är inget man själv kan påverka

Inställningen jag syftar på hittas här:
Custom Setting Menu -> Shooting/display > (d7) Apply settings to live view
Man brukar rekommendera att stänga av den för att förbättra prestandan.

Jag säger inte att du har fel men förstår inte logiken i att blända ner till 5,6. Man brukar ju vilja ha ljusstarka gluggar bl a för att förbättra AF i dåligt ljus - då verkar det ju ganska kontraproduktivt att blända ner för att fokusera.

Om jag har förstått det rätt så behåller den större bländare än f/5.6, det är bara om du har mindre bländare t.ex. f/8 som den bländar om till f/5.6 för att fokusera.

Inställningen jag syftar på hittas här:
Custom Setting Menu -> Shooting/display > (d7) Apply settings to live view
Man brukar rekommendera att stänga av den för att förbättra prestandan.

Jag säger inte att du har fel men förstår inte logiken i att blända ner till 5,6. Man brukar ju vilja ha ljusstarka gluggar bl a för att förbättra AF i dåligt ljus - då verkar det ju ganska kontraproduktivt att blända ner för att fokusera.
Om du ska fotografera med f/4 och ställt in detta på ett f/1,8 objektiv så behållet den detta under fokuseringen, det snabbar ju upp serietagningen om man slipper flytta bländaren till f/4 vid varje exponering och f/5,6 anses vara tillräckligt ljusstarkt för fokusering. Är det däremot f/8 du ska fotografera med så bländar den ner till f/5,6. Jag undrar om inte Canon också använder något liknade

Om du ska fotografera med f/4 och ställt in detta på ett f/1,8 objektiv så behållet den detta under fokuseringen, det snabbar ju upp serietagningen om man slipper flytta bländaren till f/4 vid varje exponering och f/5,6 anses vara tillräckligt ljusstarkt för fokusering. Är det däremot f/8 du ska fotografera med så bländar den ner till f/5,6. Jag undrar om inte Canon också använder något liknade

Man kan ju tycka att det borde bli lättare att sätta fokus i mörka scener om den fokuserade på den öppnaste bländaren även om man fotar i F5.6

Men så finns ju detta "Star mode" vilket gör följande "Improved low-light autofocus: The Z 9 can normally autofocus down to -6.5EV* but with Starlight View on, it goes down to an even more impressive -8.5EV meaning that the camera is now able to focus in scenes that otherwise would require complete manual focusing by the photographer. ".

Man kan ju tycka att det borde bli lättare att sätta fokus i mörka scener om den fokuserade på den öppnaste bländaren även om man fotar i F5.6

Men så finns ju detta "Star mode" vilket gör följande "Improved low-light autofocus: The Z 9 can normally autofocus down to -6.5EV* but with Starlight View on, it goes down to an even more impressive -8.5EV ".
Har för mig att jag testade detta för några år sedan på Z6, men det var något med denna inställning som gjorde att det ändå inte gav något, men kommer inte ihåg vad det var

En fråga till de som använt Z-seriens kameror ett tag med f-mount objektiv. Hur bra fungerar det, är det en helt flawless övergång och det fungerar lika bra kombination som på sin dslr? Fungerar det lika bra som ett motsvarande Z-objektiv eller är ett Z-objektiv ”bättre” på Z-kamera?
Saknas Screw Driver motor till alla berömda AF optik så Inget ide att köpa ny Z kamera om du inte vill slänga bort dina pengar på nya optik i onödan.

Är inte det att den använder contrast-AF.
Var inne och tittade i manualen, kommer inte ihåg varför den inte fungerade, kanske för den bara fungerar i AF-S men det måste ha varit något annat också. Det står att AF kan ta längre tid om man har den i ON, kanske mer precis men långsammare? Jag provade den iaf och var inte nöjd

Jag blev lite hmmmm av ditt inlägg så jag var tvungen att testa min AFS 58/1.4 på Z5:an med FTZ-adaptern i kväll kl 2130. Ett helt ovetenskapligt test. Bländare 1.4, ljust badrum, ställde mig framför spegeln så jag kunde se bländaren, fokuserade och tog några bilder (fokuserade om för varje bild). Objektivet fokuserade och tog bilderna på bländare 1.4, objektivet bländade inte ned vid fokusering.
Sedan satte jag mig i soffan där det är sämre ljus, vände kameran mot mig så jag kunde se bländaren och tog några selfies med fokusering inför varje bild. Samma sak, fokusering och bild gjordes på bländare 1.4, objektivet bländade inte ned vid fokusering.
Som sagt, ett helt ovetenskapligt test. Jag är nöjd med resultatet, dvs att objektivet inte bländade med vid fokusering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar