bEPH skrev:
Jag håller med dig att det absolut inte är annorlunda än att kladda i den kemiska världen, båda sakerna tycker jag inte hör till fotografi utan är ren manipulation och förvrängning av bilderna.
Den här bifloden är inte klar än..
Olika papper ger olika resultat, är det bara ett visst papper som är rätt och alla andra manipulation/förvrängning?
Film får olika kontrast och färger beroende på hur "sliten" kemin är, vilken temperatur den har, agitationsteknik och hur länge filmen ligger däri. Ja, tom. vattnets kvalité man späder kemin med kan spela in. Olika kemi-märken spelar roll osv..
Labbets optik, färgfilter och ljuskälla i förstoringsapparaten spelar in på slutresultatet. Kopistens skicklighet i att använda utrustningen spelar in, osv.. Finns det bara en utrustning handhaven av en människa som är det rätta, allt annat förvrängningar?
Olika film ger olika resultat, är det bara en film som är rätt?
Om du lämnar in samma film till 10 olika labb för kopiering, så kommer du att ha 10 bilder med samma motiv men som skiljer sig åt i färg ljusintensitet, gråskala och korn - Är bara det /du/ tycker är bäst som är äkta och alla andra labb syslar med förvrängningar/manipulation?
Jag håller annars med dig om att efterbehandling och fotografi inte är samma sak, men vill å det bestämdaste inte kalla efterbehandling för manipulation eller förvrängning. Men jag kan å andra sidan hålla med den som säger att gränsen där efterbehandlingen övergår till manipulation är suddig och något som nästan alla tolkar lite olika, ja tom. olika från bild till bild.