Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv är skarpast överhuvudtaget?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror ju lite på vad man menar. Skarpast i mitten eller kanterna eller både och? Skarpast på full öppning, nedbländat eller på alla bländare?

Talar vi medelvärden av diverse testpunkter så fick Canon EF 200/1.8 L högst betyg när Aktuell Fotografi mätte objektiv. Bäst i tyska Colorfoto är Leica APO-Elmarit 180/2,8.

Zeiss 50/1.4 är mycket bra men skillnaden mot andra bra normalobjektiv från Canon, Minolta, Nikon och Pentax är så små att de ryms inom felmarginalen i en mätning. Objektivet är dessutom dåligt på full öppning liksom alla 50/1.4-objektiv.
 
Det finns variationer hos objektiv som gör vissa mindre bra och då är inte det där jättebra objektivet bättre än vilket som helst.

Vet inte om tillverkningsprocessen har gått frammåt men det finns tester som visar detta, bl.a. på Carl Zeiss 50/1,7.

Dessutom är det så svårt att säga vilket som är bäst för det varierar med avstånd till motiv(fokusering).

Jag har läst att om man gillar ett objektiv så är det bra, men det skadar ju inte att jämföra. Jag läser alltid att man inte kan se skillnad på en 10x15cm förstoring mellan olika objektiv o.s.v. men visst kan man det om man kollar efter lite.

Contax G objektiv är ju bland de absolut bästa och 45mm bättre i tester än CZ50/1,4.
 
Senast ändrad:
Nu ska jag våga mig på en generalisering.

Under 90-talet låg Canon i topp, särskilt med sina teleobjektiv. Nikon har nu kommit ikapp och är lika bra. Leica har däremot ryckt ifrån och är snäppet bättre.

En Leica 180/2,0 slår Canons 200/1,8 på fingrarna med liten marginal som ett exemplel.

Men jag kanske läser för mycket tyska fototidningar.... :)
 
objernulf skrev:
Zeiss 50/1.4 är mycket bra men skillnaden mot andra bra normalobjektiv från Canon, Minolta, Nikon och Pentax är så små att de ryms inom felmarginalen i en mätning. Objektivet är dessutom dåligt på full öppning liksom alla 50/1.4-objektiv.

Leicas nya M 50/1,4 ASPH är kanske undantaget som bekräftar den regeln. MTF-kurvorna (Leicas egna i och för sig) för det objektivet tyder i alla fall på att det är mycket bättre än de andra på full öppning.
 
Zeiss 38/4.5 Biogon lens som sitter i Hasselblad Super Wide Camera ligger i den absoluta toppen. Men då talar vi förstås om en speciell kamera med fast optik - och dessutom mellanformat.
Mer än 200 linjepar/mm så det finns ingen film som matchar den egentligen.
En otrolig kombination kamera/optik som används professionellt till allt mellan flygfotografering för högupplösta karteringsbilder till arkitekturfoto och reprofoto - men även till mode och reportage liksom "street photography".
En förbaskat behändig resekamera dessutom.
Us
 
Skärpa är inte hela sanningen vid konstruktion av optik.Har erfarenhet av både Nikkkor och Carl Zeiss och vill hävda att Zeiss optiken har högre ljustransmission och bättre motljusegenskaper.Den slår även Canons L-serie på fingrarna.
 
Pupillen skrev:
Leicas nya M 50/1,4 ASPH är kanske undantaget som bekräftar den regeln. MTF-kurvorna (Leicas egna i och för sig) för det objektivet tyder i alla fall på att det är mycket bättre än de andra på full öppning.
Ja, det verkar bra. Kul att objektiven fortfarande utvecklas. De andra 50/1,4-konstruktionerna härstämmar ju från 50/60-talet.
 
objernulf skrev:
Ja, det verkar bra. Kul att objektiven fortfarande utvecklas. De andra 50/1,4-konstruktionerna härstämmar ju från 50/60-talet.

Leica byter ut alla sina objektiv för att nå högre optiska höjder. De har många ruskigt bra objektiv. Men vad hjälper det om man motivet rör på sig - då ger autofokus garanterat skarpast bilder.
 
De bästa objektiven hittar du bland Anastigmaterna. Man kan dela in anastigmaterna i 3 olika huvudgrupper:Symmetriska, halvsymmetriska och osymetriska anstigmater. Det behöver dock inte betyda att en lins som det står anastigmat på är bra. Det är först i förening med namnet på en känd fabrikat som ordet anstigmat utgör borgen för att objektivet är av toppklass. Anastigmaterna är samansatta av ett flertal olika linser och som regel med oerhörd precision.

Till de bästa anstigmaterna (Osymetriska) hör:

Carl Zeiss-Tessar
Skopar
Leitz-Elmar
Anticomar
Xena
Kodak-Ektar

Ett tips: De allra bästa och skarpaste objektiven är tillverkade av ett särskillt dyrbart specialglas vilket oftast är svårt att få fritt från blåsor. Hittar man ett objektiv med små små blåsor i vet man direkt att det är av första klass. Blåsorna är så små att de har ingen inverkan på den fotografiska bilden utan är bara ett tecken på god kvalitet.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar