Annons

Vilket objektiv är du kär i?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Det är så dött här på Pentax-delen så jag slänger in en fråga. Blev lite inspirerad av denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=95109 .

Vilka objektiv från Pentax är du kär i och inte kan leva utan? ;)

Jag kan börja med att säga att av mina objektiv:
Samsung 50-200
DA 18-55
FA 50/1.4

Själv så är jag kär i Samsungen för brännvidden och 50/1.4 för ALLT. :)
 
Super Takumar 55/1.8f
Super Takumar 135/3.5f

Fick idag på posten ett Super Takumar 200mm f/4 också. Hade SMC-M versionen förut och det var supermegalaser fräsigt också.

Förövrigt vill jag påstå att de flesta Super Takumars skulle jag kunna leva med ensam på månen med. Men de två ovan nämnda sticker ut, det är sällan jag har andra än de två på.
 
FA43/1,9 Lmt

En lite udda brännvidd till D-APS men en goding, som jag använder till bla porträtt.

Egentligen borde man säga det om alla objektiv man har, det gäller bara att inse/upptäcka vad/hur man har nytta av gluggen. Dels handlar det om att "kunna" en brännvidd och dels att upptäcka objektivets för och nackdelar(skärpa är bara en).
 
77/1.8 ltd. är en riktig goding, jag gillar den tightare brännvidden när jag fotar kreativt.

Sen så åker man ibland på lite mindre "fotojobb" som att ta gruppfoton åt organisationer, och då har jag nu införskaffat mig 31/1.8 ltd. Vilket borde fungera finfint till det syftet då 77:an blir alldeles för tight.

Hursomhelst, 77:an är helt klart roligare att använda!

//Sebbe
 
Hehe, Sigma Ex 24-70/2.8 har jag blivit lite smått förälskad i.
Men ska det tvunget vara pentax, så är 50/1.4an också en liten älskvärd sak ^^
 
hmm det får nog bli mitt FA 35/2, det är på något sätt lite mer flexiblet än 50an, men jag gillar egentligen vidvinkel o tele mer än normal, men jag har ingen som är tillräckligt bra för att slå 35an på fingrarna vad gäller skärpa och bokeh.
 
Innan jag köpte 35/2 var det 50/1.4, men nu sitter nästan 35/2 på huset, eller ett av husen om jag har med mig två hus ut. Normal bildvinkel fungerar alltid, skärpa och bokeh på topp, och F2 räcker nästan jämt. 24/2 är för stort, och ger gärna mycket CA på digitalkamera. En annan favorit som alltid ligger i kameraväskan är M100/2.8. Väldigt liten och väldigt skarp.
 
Av de jag har så är jag nog mest kär i Tamron 90 macro. Men använder kitgluggen till k10d rätt mycket med. Samsunget använder jag väldigt sällan.

Men jag drömmer om Star 55 1,4 SDM !
 
Ja jag skulle nog kunna tänka mig att gifta mig med DA 35 Macro Limited, för det är så svart och syndigt... men jag kan ju inte låta bli att vara otrogen med FA 28-105 f/3.2-4.5 i silverskrud och det stabila, rejäla trygga FA 135 f/2.8:an så det får bli ett menage a quattro då.
 
kär ? :)

Mitt EF 18-55 3,5-5,6 har gett mig många favoritbilder.. vid sidan av alla dyra objketiv. Då blir man väl lite kär! eller..
 
Niclasfoto skrev:
kär ? :)

Mitt EF 18-55 3,5-5,6 har gett mig många favoritbilder.. vid sidan av alla dyra objketiv. Då blir man väl lite kär! eller..

Ja, fast det är DA 18-55 som det heter och visst är det lätt att bli kär i denna budgetglugg som har så fin och bred fokusring, skala för avståndet och metallfattning. :)
 
Efter mycket om och men måste jag säga 16-45´an samt nya 55-300. Fantastiskt trevlig kombination som fått mitt LBA att lysa med sin frånvaro, otroligt nog.

jag är också kär i mitt 24/2 FA Star och FA 50/1.4 såklart.
 
Oskiljaktig...

...från min Sigma 50/2,8 1:1 macro. Tyvärr ligger de andra och vilar alldeles för mycket.

mvh Lena
 
Jag tycker ni är konstiga som kärar ner er i plast, metall och glas.

Har ni begravning för dom om dom obotligen går sönder?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.