FotoZ
Aktiv medlem
Lothar Marunga skrev:
Fungerar väl inte riktigt så. Kan väl inte ta en pannkaka om jag skall fota på 50 m. Hur mkt jag än vinklar och vrider.
Om man nu "bara" har pannkakor i kameraväskan så får man göra det bästa av dem och därmed släppa idéerna om vad man ska göra och inte göra och istället helt gå på känsla och intuition. Jag tror ingen har obegränsade ekonomiska tillgångar som gör att man har alla objektiv eller alla brännvidder i väskan. Och man köper självfallet det som man tycker om att fotografera med, eller behåller det man tycker om att använda och så säljer man de som man märker att man inte använder så mycket. (iaf teoretiskt, sen finns det ju de som samlar på objektiv, men jag tillhör inte dem). Jag brukar ta turer med en kamera - ett objektiv eller två objektiv. Senaste tiden DA 35 + 135. Det har fungerat väldigt bra. Bara att släppa hjärnan, släppa tankar, och helt gå på intuition och känsla som en aktiv meditation. Man hittar de motiv som passar brännvidderna, eller så skapar man dem själv. Iaf så händer något av det som är väldigt spännande och inspirerande.