Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket normalobjektiv till 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingston

Aktiv medlem
Hej

Jag har köpt en canon 5D och behöver nu ett normalobjektiv. Jag letade på Cyberphoto och fann dessa objektiv (som passar min ekonomi). Finns det någon vänlig själ som vet om dessa är ok och vilket som i sådana fall är bäst.

Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM
Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro till Canon AF
Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di till Canon AF

Tacksam för tips!

Du kan börja läsa recensionerna här på Fotosidan, därefter gå över till att söka på respektive objektiv tillsammans med ordet "review" - då får du många träffar. Du kan också gå in på www.eflens.com där det länkas till massor med sajter. Du får mycket större "svarsutbud" genom att själv söka runt än att du förlitar dig på fem till tio personer som svarar på den här inte helt ovanliga tråden.

Jag har själv haft Tamron 28-75/2.8 och jag tyckte den var kanonbra, kan klart rekommenderas. Riktigt trevlig. Nu hade jag den på en 20D så den var lite för lång i vidaste brännvidden och jag bytte till ett 17-55/2.8.
.
Canonobjektivet har jag bara provat lite granna och det var ett trevligt zoomomfång, men ljusstyrkan är trist. Så, Sigman eller Tamronen utifrån att de båda är ljusstarka.

Du kan börja läsa recensionerna här på Fotosidan, därefter gå över till att söka på respektive objektiv tillsammans med ordet "review" - då får du många träffar. Du kan också gå in på www.eflens.com där det länkas till massor med sajter. Du får mycket större "svarsutbud" genom att själv söka runt än att du förlitar dig på fem till tio personer som svarar på den här inte helt ovanliga tråden.

Jag har själv haft Tamron 28-75/2.8 och jag tyckte den var kanonbra, kan klart rekommenderas. Riktigt trevlig. Nu hade jag den på en 20D så den var lite för lång i vidaste brännvidden och jag bytte till ett 17-55/2.8.
.
Canonobjektivet har jag bara provat lite granna och det var ett trevligt zoomomfång, men ljusstyrkan är trist. Så, Sigman eller Tamronen utifrån att de båda är ljusstarka.

Normalobjektiv? Antar att du refererar till motsvarande på FF. Och då skulle jag på en DX-kamera rekommendera något i stil med 24-70 mm (35-105 i FF). Om det sen står Canikon, Sigma, Tamron eller så på gluggen är kanske mindre viktigt,. Alla lär ha ngt att erbjuda / mvh FiCa1

Vi som plåtar med Canon vet ju att 5d är en fullformatskamera. Vad gäller Tamronobjektivet så har det onekligen fått väldigt fin kritik, använt på en kroppad kamera. Vad gäller fullformat säger en hel del tester att det finns mycket att önska, den håller helt enkelt inte måttet i kanterna, är rejält oskarp, något som inte märks på t ex en 20d. Sigman är stor och klumpig, du refererade till den gamla, billigare modellen. Den är säkert ok, i vart fall nedbländad, och då kan man fundera om man skall ha den. Den nya är mycket bättre, men kostar nästan tio tusen kr. Canons 28-135 har jag själv på en 5d och en 5d Mark II. Jag har även 24-105L och kan konstatera att den stora skillnaden är färger och kontrast, som är mycket bättre på L-gluggen. Sen tycker jag nog att jag i så fall helst använder den på gamla 5d, som inte har lika många pixlar som ställer krav. Men omfånget upp till 135 mm är trevligt och även om den känns lite billigare och har sämre bildstabilisering så är den klart prisvärd och ok. (även om jag nu ska sälja min, då jag inte kan ha så många objektiv har jag insett)

Jag kör med Tamron:et när jag inte använder fasta gluggar. Leverar oftast mycket bra, lite högljudd af-motor men för din budget hade jag gått på det. Det lämnar en del att önska i kantskärpan men det beror ju på vad man fotar om det är intressant eller inte. För mig fungerar det bra. (Kör också med FF)

Det här bidrar antagligen inte till att göra ditt val lättare, men kanske kan du eller någon annan dra nytta av det ändå.

En normaloptik till 5D har brännvidden 43mm (viss avvikelse brukar accepteras). Men 28mm är ordentligt vidvinkligt och 135mm är tele.

Om jag skulle välja något av dina tre alternativ så skulle jag välja Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM.

Relativt smidigt och rätt bra skärpa. Helt OK objektiv för pengarna.

Ingen av gluggarna du nämner gör sig speciellt bra på 5D.
Sök hellre en gammal 28-80 2,8 L som ibland säljs runt 4-5000.
Jag hade en sådan och har länge ångrat att jag sålde den.
Har du råd så är 24-105 f/4 L en trevlig bekantskap som fungerar till det mesta.

Fast optik

"Nomaloptik" hette det va? Satsa på fast optik, vet jag.

Canons EF50/1,4 är liten, lätt, ljusstark, skarp, ger många keepers och är aldrig fel. En zoom (tex Canons gamla EF28-70/2,8L) kan vara smidig ibland, och ibland vara helt fel och inte passa till något.

Med 50:an tar kameran inte så stor plats längre, vilket gör att man tar med den mer och fotar mer, även i svagt ljus. Levde i ett år med denna som enda optik utan problem med bildutsnittet - det främjar kreativiteten t.o.m.

Var det inte för det korta skärpedjupet man skaffade en systemkamera med FF-sensor?

Utöver de tre alternativ du nämner bör du fundera på Canons 24-85/3.5-4.5 USM och 28-105/3.5-4.5 USM. Båda fungerar riktigt bra på 5D.

Ingen av gluggarna du nämner gör sig speciellt bra på 5D.
Sök hellre en gammal 28-80 2,8 L som ibland säljs runt 4-5000.
Jag hade en sådan och har länge ångrat att jag sålde den.
Har du råd så är 24-105 f/4 L en trevlig bekantskap som fungerar till det mesta.

Har du erfarenhet av dem på gamla 5d? Det har jag vad gäller 28-135IS och även de 24-85 och 28-105 som nämns i annat inlägg. De gör sig alla bra på en 5d Mark I. Den låga pixeltätheten ställer inte superkrav på optiken och det blir riktigt snyggt med det mesta du sätter på. Däremot är ju självklart en L-zoom bättre, det är ju klart, men så är det ju alltid, man får vad man betalar för.

Har du erfarenhet av dem på gamla 5d? Det har jag vad gäller 28-135IS och även de 24-85 och 28-105 som nämns i annat inlägg. De gör sig alla bra på en 5d Mark I. Den låga pixeltätheten ställer inte superkrav på optiken och det blir riktigt snyggt med det mesta du sätter på. Däremot är ju självklart en L-zoom bättre, det är ju klart, men så är det ju alltid, man får vad man betalar för.

Jo jag har erfarenhet av dessa gluggar på gamla 5D. Idag skulle jag inte använda någon av dem av olika skäl.
Däremot passar 50 f/1,4 och 28-80 28-70 L bra och kostar inte skjortan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar