Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket makroobjektiv ska man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Allram

Avslutat medlemskap
Hejsan... jag har blivit sjukt inspirerad av John Hallméns fotografier.
Han fotograferar insekter på nära håll se länk.
Jag har en D3100 och vill veta vilket objektiv för detta man behöver. Finns det objektiv som är ganska billiga till en nybörjare så är detta ett plus.
 
Hejsan... jag har blivit sjukt inspirerad av John Hallméns fotografier.
Han fotograferar insekter på nära håll se länk.
Jag har en D3100 och vill veta vilket objektiv för detta man behöver. Finns det objektiv som är ganska billiga till en nybörjare så är detta ett plus.

Hejsan, jag skall inte försöka välja bästa möjliga objektiv för dig, men själv är jag väldigt nöjd med mitt Nikkor AF85/3,5G DXVR AF-S Micro. Det funkar ofta fint handhållet med samma kamera som du har. Desssutom får man ett fint kort tele som sträcker sig en bit längre en medföjande kit objektiv. Billigt är det kanske inte ca 3500 men väldigt trevligt.
För närbilder på insekter krävs nog lite andra prylar.
Mikael B
 
Jag sitter nu och jämför dessa tre objektiv!
Vilka föredrar ni? Själv förstår jag mig inte alls på det hela så alla kommentarer och åsikter är välkommet!

http://www.netonnet.se/CompareView/5239?itemList=160935&compareItemId=160935&itemList=112362&itemList=114677&x=59&y=4

Jag skulle tveklöst välja Sigma 70/2,8 Macro. Förutom att det är bättre med längre brännvidd om du ska fotografera insekter, är det här också det klart skarpaste objektivet av de tre. Faktiskt ett av de skarpaste objektiv som överhuvudtaget finns på marknaden. I klass med Leicas och Zeiss bästa.
 
Jag skulle tveklöst välja Sigma 70/2,8 Macro. Förutom att det är bättre med längre brännvidd om du ska fotografera insekter, är det här också det klart skarpaste objektivet av de tre. Faktiskt ett av de skarpaste objektiv som överhuvudtaget finns på marknaden. I klass med Leicas och Zeiss bästa.

Hey, tack för din respons! Utveckla gärna "bättre med längre brännvidd"... vad är det som är den gigantiska skillnaden ? finns det exempel på bilder som är tagna i 40 och 70 så man enklare kan gämföra?
 
Hey, tack för din respons! Utveckla gärna "bättre med längre brännvidd"... vad är det som är den gigantiska skillnaden ? finns det exempel på bilder som är tagna i 40 och 70 så man enklare kan gämföra?
Den största skillnaden är arbetsavståndet. För att komma ner till 1:1 macro så är man nästan vid frontlinsen med 40mm.
 
Tänker du jaga insekter så är 70 mm på gränsen till för lite, måste komma så pass nära insekterna att du riskerar att skrämma iväg dom, titta även på lite längre brännvidder som Sigmas 105mm tex

Sen har 70mm objektivet fått mycket fina omdömen i övrigt
 
Jag har haft Sigma 50mm macro men tyckte inte om det. Var för kort för att ge så mycket mer än mitt vanliga 50 mm. Så jag köpte ett Tamron 90 mm macro istället som jag varit väldigt nöjd med. Jag har Canon men det finns även till Nikon

http://www.netonnet.se/art/foto/obj...-brnnvidd/tamron-afdisp9028nikon/154968.5242/

Kan dock inte allt det där strulet med att alla objektiv med Nikonfattning inte passar alla Nikon kameror så jag vet inte om det passar till din. Annars är det ett väldigt trevligt objektiv.

Om jag var du hade jag låtit valet stå mellan Sigma 70 och Tamron 90. Troligtvis kommer du bli nöjd med vilket som.
 
Jag har haft Sigma 50mm macro men tyckte inte om det. Var för kort för att ge så mycket mer än mitt vanliga 50 mm. Så jag köpte ett Tamron 90 mm macro istället som jag varit väldigt nöjd med. Jag har Canon men det finns även till Nikon

http://www.netonnet.se/art/foto/obj...-brnnvidd/tamron-afdisp9028nikon/154968.5242/

Kan dock inte allt det där strulet med att alla objektiv med Nikonfattning inte passar alla Nikon kameror så jag vet inte om det passar till din. Annars är det ett väldigt trevligt objektiv.

Om jag var du hade jag låtit valet stå mellan Sigma 70 och Tamron 90. Troligtvis kommer du bli nöjd med vilket som.

Passar gör det, nikons F-fattning har funnits ett tag :) Annars håller jag med, det e ett mkt trevligt objektiv.
 
Hejsan... jag har blivit sjukt inspirerad av John Hallméns fotografier.
Han fotograferar insekter på nära håll se länk.
Jag har en D3100 och vill veta vilket objektiv för detta man behöver. Finns det objektiv som är ganska billiga till en nybörjare så är detta ett plus.

Tror du kan komma ganska billigt undan genom att köpa gamla objektiv. Om du läser igenom vad John själv använt så ser du att det mesta är ihopplock av gamla billiga linser. John Hallmens utrustning

Men för att sätta ihop grejorna rätt så behöver du lägga ned lite tid på att sätta dig in i alla detaljer, vilka gängor passar osv.

Som första prova på steg är du nog rätt på det med att köpa ett makroobjektiv för att prova. Du kommer inte att kunna komma lika nära som Johns extrema närbilder, men du skapar dig en erfarenhet på makro. När du sedan känner att du vill gå ännu närmare så kan du börja med att sätta ytterligare ett objektiv omvänt monterat på ditt makro och därefter börja leta prylar enligt Johns extremlista.

För att komma extremt billigt undan skulle du också kunna prova närbildslinser. Dessa gängar du på något av dina befintliga objektiv och dessa får då en kortare närgräns, dvs du kan få hyfsat skarp bild med objektivet närmare motivet. Har själv dessa närbildslinser och de fungerar, men bilderna blir kanske inte de skarpaste på jorden ;)
 
Tusen tack för alla tips!
Jag och ekonomin inskaffa oss en Nikon AF-S DX 40mm Micro f/2.8G ED då jag vill testa mig fram och se om detta med makro är något för mig!

Jag är himla nöjd! Visst det är extremt nära man måste fotografera men just nu känns det som att frugan eller jag inte vill ha små otäcka djur att fotografera =O)
Jag lägger upp min första provbild på hur resultatet har blivit!
Denna makro kamera är väldigt bra för oss "nybörjare"...
 

Bilagor

  • DSC_0046.jpg
    DSC_0046.jpg
    8.8 KB · Visningar: 356
  • DSC_0051.jpg
    DSC_0051.jpg
    8 KB · Visningar: 358
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.