Annons

vilket makroobjektiv passar mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

_hansen

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fått lite fotojobb inom företag för kök/badrumsinredning.

Där kommer jag ta på allt från blandare,handtag,köksdetaljer och även badrumsinredning.
Då jag inte är så jättebra på vilket objektiv jag ska köpa som passar till detta ändamål undrar jag om det finns några kloka huvuden som kan hjälpa mig med detta.

Jag kommer även fota annat som även behöver en bra macroglugg.

Det jag vet är att jag behöver macroobjektiv,men frågan är vilket som passar?

Tack på förhand!
Mvh. Fredrik Hansen

Tamrons 90/2.8 har vunnit massor av tester. Och då har det fått bättre betyg för skärpa och detaljrikedom än vad dyrare objetiv har fått. Som bonus är att det är hyfsat billig också.

Tamrons 90/2.8 har vunnit massor av tester. Och då har det fått bättre betyg för skärpa och detaljrikedom än vad dyrare objetiv har fått. Som bonus är att det är hyfsat billig också.

Hello!
Jag har kollat lite och visst har den fått bra betyg,dock nämner de flesta att autofokusen inte e speciallt bra samt att den låter rätt mkt.

bra pris och en helt klart godkänd glugg var det postiva=)

För ditt behov tycker jag nog att en kortare brännvidd skulle passa bättre. Tamron har en ny ljusstark 60mm/f2
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9570993
Jag vet inte hur bra den är men skulle tro att den är minst lika bra som deras 90mm.

Med längre brännvidd får du också ökat avstånd vilket kan vara litet knepigt om du skall fota produkter.

En annan sak är att vid fotografering av stillastående motiv kommer du att använda manuell fokusering i alla fall så autofokusen har inte så stor betydelse, detta för att kunna lägga skärpan på exakt rätt ställe vilket autofokusen ända inte kommer att klara av.

/Frode

Hej!
Ursäkta, det glömde jag skriva:jag har en canon 40d

Det behövs inte. Din profil berättar att du kör 40D med tillsammans med Canon EF-objektiv, alla med L med i produktnamnet. Därför passar väl ett EF 100 Macro USM bra, eller? Nya 100 med IS och L gör nog inte dina bilder nämnvärt bättre och 180L är onödigt stor & dyr. EF-S 60 är annars ett bra val men kortare och begränsat till crophus. Du köper ett asbra EF 100 Macro USM i nyskick beg för ca 3400-3900kr. Vad kan gå fel?

Sigma och Tamron är säkert lika jättebra, men vad spelar det för roll?

För ditt behov tycker jag nog att en kortare brännvidd skulle passa bättre. Tamron har en ny ljusstark 60mm/f2
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9570993
Jag vet inte hur bra den är men skulle tro att den är minst lika bra som deras 90mm.

Med längre brännvidd får du också ökat avstånd vilket kan vara litet knepigt om du skall fota produkter.

En annan sak är att vid fotografering av stillastående motiv kommer du att använda manuell fokusering i alla fall så autofokusen har inte så stor betydelse, detta för att kunna lägga skärpan på exakt rätt ställe vilket autofokusen ända inte kommer att klara av.

/Frode

Hallå!

jag har oxå funderat på om jag behöver så lång brännvidd som upp till 100mm,vilket blir rätt osmidigt i mitt ändamål. Jag skulle tro att 50-60mm räcker för mig, jag har även kikat på Canon EF50/2,5 Macro,men vet inget om den .sen finns canon Canon EF50/1,4 USM som dom säger e väldigt skarp och med kort skärpedjup,men bör vara macro som vinner där.?

gällande autofokus så har du rätt att det blir att köra manuellt läge och då man har ju även tid på sig .

För produktfotografering skulle jag föreslå Canons TS-E90 mkt populärt bland t ex blomfotografer.
Fördelen med Tilt-Shift är kontrollen av skärpeplanet vilket är ett stort plus vid produkt fotografering.
Närgränsen är 0,5m

För produktfotografering skulle jag föreslå Canons TS-E90 mkt populärt bland t ex blomfotografer.
Fördelen med Tilt-Shift är kontrollen av skärpeplanet vilket är ett stort plus vid produkt fotografering.
Närgränsen är 0,5m

Killen har redan ett tilt-shift TS-E 24L, jag förmodar att han vet hur det funkar.

Det behövs inte. Din profil berättar att du kör 40D med tillsammans med Canon EF-objektiv, alla med L med i produktnamnet. Därför passar väl ett EF 100 Macro USM bra, eller? Nya 100 med IS och L gör nog inte dina bilder nämnvärt bättre och 180L är onödigt stor & dyr. EF-S 60 är annars ett bra val men kortare och begränsat till crophus. Du köper ett asbra EF 100 Macro USM i nyskick beg för ca 3400-3900kr. Vad kan gå fel?

Sigma och Tamron är säkert lika jättebra, men vad spelar det för roll?

Visst passar det bra,jag är bara osäker på om det var för lång brännvidd till min fotning,men jag är inte så duktig på just macro därav min osäkerhet,
man har hört mkt gott om canon 100EF 100mm macro usm så inget kan gå fel=)

Hallå!

jag har oxå funderat på om jag behöver så lång brännvidd som upp till 100mm,vilket blir rätt osmidigt i mitt ändamål. Jag skulle tro att 50-60mm räcker för mig, jag har även kikat på Canon EF50/2,5 Macro,men vet inget om den .sen finns canon Canon EF50/1,4 USM som dom säger e väldigt skarp och med kort skärpedjup,men bör vara macro som vinner där.?

gällande autofokus så har du rätt att det blir att köra manuellt läge och då man har ju även tid på sig .

EF 50 f/1.4 ger dig ca 15 cm diagonalt utsnitt vid närgränsen.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1494938&target=_blank

Visst passar det bra,jag är bara osäker på om det var för lång brännvidd till min fotning,men jag är inte så duktig på just macro därav min osäkerhet,
man har hört mkt gott om canon 100EF 100mm macro usm så inget kan gå fel=)

1:1 macro innebär att du kan komma så nära att du får ett bildutsnitt lika stort som din sensor = 22 x 15 mm. Är ditt motiv större än så behöver du inte ett 1:1 macro men väl ett objektiv med kort närgräns och bra skärpa.

Hello!
Jag har kollat lite och visst har den fått bra betyg,dock nämner de flesta att autofokusen inte e speciallt bra samt att den låter rätt mkt.

bra pris och en helt klart godkänd glugg var det postiva=)

Det stämmer, men man måste ställa detta mot behovet.

En macroglugg är ljusstarkt och kan med fördel användas som kort tele vid diverse snabba motiv. Tänker man göra det är det bra med en snabb AF, annars spelar det kanske mindre roll.
Porträtt, tex, är inte speciellt krävande =)

Den låter mycket, väldigt mycket, men gör det något?

Jag är ingen expert, men jag anser att om man har tid på sig (blandare står i regel still tills man är klar) är MF överlägset. Ställ in EN gång, och lek sedan med olika exponeringar utan att du behöver fokusera igen. Vid hög förstoring får kameran dessutom svårt att veta VAR den skall fokusera. Lägg sedan till att minsta lilla felfokusering får ganska katastrofala följder vid så kort skärpedjup. Live view med förstoring och MF är 100% säkert.

Andra nackdelar med Tamron 90/2,8 är att det blir mycket längre. På närgränsen med motljusskydd monterat har man bara ett fåtal centimeter till motivet.
Optik som inte blir längre (canon 100) får oftast lite mer luft emellan.
Återigen, behöver du det? En blandare skrämmer man inte iväg =), men du kanske är intresserad av insekter också?

Tamron 90/2,8 har många svagheter, men det är förhållandevis billigt och håller en otrolig optisk kvalitet.

1:1 macro innebär att du kan komma så nära att du får ett bildutsnitt lika stort som din sensor = 22 x 15 mm. Är ditt motiv större än så behöver du inte ett 1:1 macro men väl ett objektiv med kort närgräns och bra skärpa.

Man kanske skulle slå till på Canons EF 100mm macro då med tanke på att den har bättre närgräns än både tamron & sigma,sen är den relativt billig med en nybegagnad i bra skick som tidigare nämnts.

Bara för att få skriva ytterligare en sak så ska jag fota en spa/hudsalong där jag bland annat kommer fota närbilder vid ansiktet bland annat,är det något som fungerar bra då med detta oxå va?

Tack för hjälpen alla här som skrivit rekommendationer är alltid mkt uppskattat!

Mvh: Fredrik Hansen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar