Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket macro objektiv ska jag välja till min 20d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse N

Avslutat medlemskap
Jag går i funderingar på att köpa ett macroobjektiv till min 20d. Har hittat ett antal olika men jag har svårt att välja bland dessa. Någon som kan hjälpa mig att välja eller eventuellt komplettera listan? Jag hade inte tänkt ge mer än 6000 för objektivet.

Sigma 105/2,8 Macro
Sigma 150/2,8 Macro
Tamron 90/2,8 Macro
Canon 60/2,8 Macro

Hjälpa dig att välja vet jag inte om jag kan. Men kanske komplettera listan för att göra det svårare för dig ;)

Vill föreslå Canon EF 100/2.8 macro.

Ett verkligt bra objektiv som även håller hög klass för andra sammanhang, exempelvis porträttfoto. Mycket bra skärpa, snabb fokus med USM och gedigen konstruktion. Har även en bra närgräns för macro, 0,31m. Pris på Cyberfoto ca 5500:- om jag minns rätt.

Sen beror det som sagt på vad du tänkt fota mest med ditt macro. Med Sigma 150 får du ju lite längre arbetsavstånd vilket kan vara bra vid insektsfoto mm. Tror inte det skiljer så mycket i pris, kanske är Sigmat 4-500 dyrare.

Senast ändrad:
Jag har ett sigma 105 som jag rekommendera ifall du inte vill ha innerfokusering och snabb autofocus. Isåfall bör du nog köra på canons.
Kolla även hur bokeh ser ut på de olika objektiven då det är ganska viktigt inom macro.

När jag köpte min 20D beställde jag ett 17-40/4 L. Efter någon månad köte jag även ett Canon ef-s 60. Nu har jag upptäckt att de bilder jag är mest nöjd med är de som är tagna med 60:an.
Ett helt underbart objektiv som har riktig L-känsla!
Rekommenderas starkt, jag är helnöjd med mitt!

Jag håller med Mattias. Canons 60 Macro är fantastiskt bra, med knivskarp skärpa och härliga kontraster och fina färger i bilderna.

Nackdelen kan vara att närgränsen ligger kring cirka 20 cm vilket kan vara problem om man ska ta känsliga insekter.

Fördelen är att det är så litet och nätt. Inte minst i jämförelse med 100 eller 150 mm.

Har tagit en hel del porträtt 60 mm med lysande resultat. På en digital kamera blir ju brännvidden nästan densamma som 100 mm på en analog.

Funderar du dock på att byta upp dig till de riktiga proffskamerorna bör du inte välja 60 mm eftersom det är speciellt anpassat för 300, 350 och 20D.

Anders

Vilket macro eller vilka

Eftersom jag är macrofantast och håller på med insekter både för insamling och fotografering vill jag ge min syn på valet. Det är ju som flera har svarat att vad du tänker fotografera som avgör valet. Skall du fota i studio eller fasta föremål kan du välje en kort brännvidd. Är det däremot skygga insekter så bör du välja längre. Jag har haft eller har Canon 35/2,8, 50/2,5, 100/2,8 både med och utan USM, Sigma 50/2,8, 150/2,8, 180/3,5. EF100/2,8 USM, EF180/3,5 och Sigma 150, 180 ändar inte storlek när du focuserar, och skrämmer inte bort skygga djur. Canons optik är snabbare och säkrare focusering, Sigmas är "lika" skarpa men lite långsammare tycker jag. Canon 100 USM eller Sigma 150 tycker jag är att föredra.

Denna artikel rekommenderas till alla som skall köpa ett macroobjektiv. Studerade den själv rätt mycket innan jag köpte.

http://orchideen-kartierung.de/Macro100E.html

Blev ett Tamron 90mm för min del. "Enda" nackdelarna som jag kan se gentemot Canons 100 är avsaknaden av USM-motor, att det är byggt i plast och att Canon har innerfokusering. Motljusskydd ingår men det är inget nödvändigt eftersom frontlinsen sitter så långt in i objektivet. Du behöver heller ej något UV-filter eller dylikt för att skydda frontlinsen tack vare detta. Skärpan är _minst_ lika bra på Tamron-objektivet. Men visst, kan du hosta upp den extra tusenlappen eller hittar det begagnat är Canon-objektivet säkert väldigt trevligt! En snabb fokusmotor är ingen nackdel om du vill använda autofokusen för macro-korten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar