Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

HaakanD

Medlem
Postar detta med risk för att det blir lite upprepning av tidigare diskussioner men jag behöver verkligen era råd. Tänkte införskaffa mig en dslr och de jag funderar på är som vanligt 350d, d50, d5. Har tidigare fotat med analogt med en helmanuell 25 år gammal minolta som ja har flera objektiv till. Måste säga att den tar riktigt bra kort och är det något som har blivit fel så har man sig själv att skylla. Har varit intresserad av en dslr länge men tänkte slå till nu när utbudet har blivit lite större. Har varit runt lite på bla yfo och scandinaviaphoto och som jag förstår det rankar de flesta säljare husen i följande ordning 350d, d50, d5. Tycker att kitobjektiven är riktigt plastiga vilket ni säkert förstår om man jämför med min gamla minolta. Min tanke är nu således att införskaffa ett hus och leta tag på ett beggat objektiv för att hamna på en rimlig prisnivå. Vilken ska jag då välja? Och vad ska jag titta efter för objektiv runt ca 2000 beggat? Hur mycket gör stabiliseringen i kameran på minoltan? Vissa tycker tydligen att den är riktigt bra och vissa säger att den bara stör.
Viktiga kriterier för mig är att den ska vara snabb i af så kortet går av när man vill och att den är enkel i helmanuellt läge och inte säger ifrån om jag använder "fel" inställningar.
tack på förhand
 
Hur rankar DU husen då, om du nu varit och kännt på dem. :) För det har du väl passat på att göra när du varit och tittat.

Bildstabilisering är ju bra. Det medger ju handhållna bilder på 2-3 steg längre tider än annars. Den går ju dessutom att stänga av.

Ser man till funktioner/finesser skulle jag nog ranka D5D högre än D50, faktiskt.
Objektiven gör nog större skillnad vad gäller AF-hastighet än husen i sig.

En D50 med en begagnad Nikon 18-70/3.5-4.5 är nog bland det mest prisvärda, skulle jag tro, om man ser till bildkvalitet, men jag har ingen koll på vad man kan få för objektiv för 2000kr begagnat till Konica Minolta.

Du kan ju även titta på denna tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=50060&perpage=15&pagenumber=1
 
Har precis varit och känt på dem en gång till. Canon går bort pga storlek. Inte ens med batteri känns den lagom. Hur fungerar det med äldre objektiv. Om jag förstår situationen rätt så kan man använda rätt gamla objektiv till minoltan pga AS.
 
Jag är inte helt påläst vad gäller äldre objektiv till D5D. Alla AF-objektiv borde ju funka iaf. Någon annan kan säkert svara närmare på det. Annars finns det säkert nämnt i manualen som det finns en länk till i tråden som jag länkade till.
Bildstabiliseringen har ju inget med det att göra dock, svjv.

Till D50 kan man använda alla AF-objektiv. Manuella objektiv, utan CPU, får man ingen ljusmätning med.
 
Ja menade snarare att man fick ett bredare utbud av objktiv (o billigare kanske) med stabiliseringen i kameran....
 
Ahh... Jo, fördelen är ju att man får bildstabilisering på ALLA objektiv och inte behöver betala enorma summor för dyra objektiv som har bildstabilisering.
Det är ju trevligare att köpa ett Sigma 70-200/2.8 för 8kkr istället för ett Nikon 70-200/2.8 VR för 20kkr, om man vill ha bildstabilisering.

Sedan blir ju visserligen bildstabiliseringen effektivare på längre brännvidder om den sitter i objektivet men...
 
"Har tidigare fotat med analogt med en helmanuell 25 år gammal minolta som ja har flera objektiv till."

Förstår inte frågan ;-)

Med dessa förutsättningar finns det bara två alternativ - D7D eller D5D !!!
 
Jo men jag tror inte de passar. De objektiven har en mindre gänga. T ex. passar inte på flickvännens nyare minolta. Sen har jag läst någonstans (senaste foto tror ja) att man inte vinner så mycket på att byta till bättre optik på 5d eller 7d utan att den redan presterar optimalt. Vidare nämndes även att det är gränsfall att skriva ut i A3 vilket skulle vara trevligt om det är några kort som man vill hänga upp eller ge bort. Stämmer detta?
 
Jag tycker bildstabilisering är en helt fantastisk egenskap. Större revolution får man leta efter. AF-hastigheten upplever jag däremot som märkbart sämre hos KM D7D jmf med 350D. Därmed inte sagt att den är långsam hos KM.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.