Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilket format ska man spara i för utskriver
- Trådstartare Jasminel
- Start datum
Flash Gordon
Aktiv medlem
Hej! Jag undrar egentligen vad som är bäst att spara i mellan JPEG och JPEG 2000 för utskrifter?
Vad är skillnaden mellan dom? Kan alla öppna JPEG 2000 bilder?
Något speciellt man bör tänka på vid sparande för utskrift?
Frågan är inte helt enkel att svara på. Fast det enkla svaret är att du skall spara så mycket som möjligt av det sensorn registrerar.
Helst skall man ha raw-filen från kameran. Den är mest framtidssäker och innehåller mest information.
Många vill inte hålla på med ra-filer och fotar i jpeg. Då slänger kameran bort en hel del information. Fast man bör ställa kameran till att den använder aRGB istället för sRGB. Då har man mer färginformation vid utskriften. De bäst inkjet skrivarna klarar att skriva ut i aRGB och i vissa nyanser lite till.
Många labb använder elektroniskt tryck och inte en inkjet printer. Dessa klarar oftast bara sRGB.
Skillnaden mellan vanlig JPEG och JPEG2000 är att när vanlig JPEG komprimerar bilden så förlorar man data. JPEG2000 är så kallad lossless komprimering.
Varje gång man öppnat en normal JPEG och sparar om den komprimeras den på nytt och ytterligare data går förlorat. Detta händer inte med JPEG2000.
NU är detta inte ett så stort problem längre eftersom bra bildredigeringprogram inte rör originalet. Den ändringar vi gör i redigeringen ligger utanför själva bildfilen.
Så fotar du i raw så tycker jag det är raw-filen du skall behålla i första hand. Inte bara på grund av utskrifter utan också för att redigeringsprogram blir allt bättre med tiden och ju mer datakraft vi får tillgång till desto mer avancerade funktioner får vi tillgång till.
Vi som varit med länge vet att bilder vi tog för 10 år sedan kan vi redigera mycket bättre idag än vad vi kunde när bilden togs. Det beror också på att vi själva blivit bättre med åren på att redigera bilder.
Jasminel
Medlem
Frågan är inte helt enkel att svara på. Fast det enkla svaret är att du skall spara så mycket som möjligt av det sensorn registrerar.
Helst skall man ha raw-filen från kameran. Den är mest framtidssäker och innehåller mest information.
Många vill inte hålla på med ra-filer och fotar i jpeg. Då slänger kameran bort en hel del information. Fast man bör ställa kameran till att den använder aRGB istället för sRGB. Då har man mer färginformation vid utskriften. De bäst inkjet skrivarna klarar att skriva ut i aRGB och i vissa nyanser lite till.
Många labb använder elektroniskt tryck och inte en inkjet printer. Dessa klarar oftast bara sRGB.
Skillnaden mellan vanlig JPEG och JPEG2000 är att när vanlig JPEG komprimerar bilden så förlorar man data. JPEG2000 är så kallad lossless komprimering.
Varje gång man öppnat en normal JPEG och sparar om den komprimeras den på nytt och ytterligare data går förlorat. Detta händer inte med JPEG2000.
NU är detta inte ett så stort problem längre eftersom bra bildredigeringprogram inte rör originalet. Den ändringar vi gör i redigeringen ligger utanför själva bildfilen.
Så fotar du i raw så tycker jag det är raw-filen du skall behålla i första hand. Inte bara på grund av utskrifter utan också för att redigeringsprogram blir allt bättre med tiden och ju mer datakraft vi får tillgång till desto mer avancerade funktioner får vi tillgång till.
Vi som varit med länge vet att bilder vi tog för 10 år sedan kan vi redigera mycket bättre idag än vad vi kunde när bilden togs. Det beror också på att vi själva blivit bättre med åren på att redigera bilder.
Hej! Tacksam för svar. Jag fotar i RAW idag och sparar alltid RAW-filerna. Jag sparade massor av bilder i JPEG 2000 till en kund. Däremot så slutade filerna på JPF vilket gjorde att det inte gick att framkalla via en hemsida (märkte jag i efterhand). Löste det med att döpa om dom till JPG så funkade det bra iallafall.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Hej! Tacksam för svar. Jag fotar i RAW idag och sparar alltid RAW-filerna. Jag sparade massor av bilder i JPEG 2000 till en kund. Däremot så slutade filerna på JPF vilket gjorde att det inte gick att framkalla via en hemsida (märkte jag i efterhand). Löste det med att döpa om dom till JPG så funkade det bra iallafall.
Har du raw-filen så är du säker. När du levererar till kund är nog vanlig jpeg bättre. Det är vad de flesta kan hantera. Jpeg2000 är ganska ovanligt.
Man har 2014 tagit fram en ny jpeg standard som skall vara lossless och kunna hantera mycket större färgrymd upp till 12-biters färgdjup. Den heter jpeg version 9. Alla stora spelare inom data, redigering och utskrifter har varit med och enats om detta.
Fast ännu har jag inte sett något exempel på där en kamera eller annan utrustning kan använder det.
PMD
Aktiv medlem
Man kan välja förlustfri ("lossless") eller förstörande ("lossy") komprimering med JPEG2000. Skillnaden mot den gamla vanliga JPEG är komprimeringsmetoden. JPEG2000 har en effektivare komprimeringsmetod.Skillnaden mellan vanlig JPEG och JPEG2000 är att när vanlig JPEG komprimerar bilden så förlorar man data. JPEG2000 är så kallad lossless komprimering.
(JPEG fick f.ö. ett tillägg för förlustfri komprimering något år efter den initiala publiceringen, men det är kanske inte så många JPEG-program som klarar det).
JPEG2000-filer ska sluta ".jp2" om man ska följa standarden.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Kanske en konstig fråga, bör jag spara om bilderna till vanlig Jpeg istället för att ha döpt om dom till det? Haha
Försämras bildkvalitén om jag sparar om dom till det? Bör jag ta raw-filerna och spara dessa till Jpeg istället?
Det viktigaste du har är dina raw-filer. Det är de som är dina original.
JPEG av olika slag skapar du när du behöver dem. Tänk på att hur du skärper upp en bild är mycket beroende på bildens storlek.
Så se jpeg som något du skickar till kunder och för att aktivera hur du gjort den redigeringen.
Du kan kallt räkna med att de raw-filer du har kommer också framtida raw-program stödja.
LR kan fortfarande hantera mina raw-filer från Olympus E-10 från 2001.
Det är dina raw-filer du skall se till att skydda extra noga.