Annons

vilket filter??

Produkter
(logga in för att koppla)

filip_123

Aktiv medlem
hadde tänkt köpa ett uv filter och använda som skydd till optiken.

ska man köpa ett uv filter eller
går det lika bra med ett pol,filter (vilket jag helst vill ha) eller nått annat?

passar alla filter till alla märken? t ex jag har ett canon objektiv på 58 mm och ett sigma på 58mm????
 
RE:

Ett uv filter är ett mycket bra skydd till objektivet och dessutom billigare än att laga linsen! Jag har både uv och pol men jag använder aldrig dom tillsammans för jag tror att det blir sämre bildkvalitet!

kjellsn
 
Nog borde du kunna använda samma filter till olika objektiv med samma diameter. Har aldrig sett ett filter designat för ett specifikt märke.

Jag har båda varianterna och med pol-filtret så får jag kraftig vignettering, vet inte om det är vanligt eller om det är kombon av mitt objektiv och filter som gör det. Får blända ner till bländare 8 för att det ska bli acceptabelt och till 11 för att det ska bli bra. Tappar också en hel del ljus med pol-filtret, kanske blir bättre med ett riktigt bra filter? Med mitt UV så behåller jag det mesta av ljuset och har inte problemet med vignettering. Så vid sämre ljus (morgon/kväll/inne) och vid korta skärpedjup så funkar UVt mkt bättre.
 
Har du inte objektiv för 10.000:- + så tycker jag du kan strunta i UV-filter, risken att du förstör linsen är försumbar om du använder linslocket när du inte använder kameran.

Jag har fotat med systemkameror i över 30 år och jag har aldrig varit i närheten att förstöra en frontlins.

Satsa hellre pengarna på filter som ger bättre bilder som tex Poolfilter och graderade ND-filter, då får du roligare för pengarna.

kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.